Skov & Landskab
44 % Inst. for Jordbrugsvidenskab 13 % Inst. for Økologi 18 % Inst. for Grundvidenskab 25 % | |||||||||||||||
Tidligst mulig placering | Bachelor 2. år til Bachelor 3. år | ||||||||||||||
Varighed | En blok | ||||||||||||||
Pointværdi | 7.5 (ECTS) | ||||||||||||||
Kursustype | Bachelorkursus | ||||||||||||||
Eksamen | Sluteksamen skriftlig prøve Portfolio eksamen Alle hjælpemidler tilladt Beskrivelse af eksamen: Der udarbejdes portfolio indeholdende 5 ud af de 6 cases, der arbejdes med i løbet af kurset. Vægtning: 100% 13-skala, intern censur | ||||||||||||||
Forudsætninger for indstilling til eksamen | Aflevering af cases 4 ud af 6 cases. | ||||||||||||||
Rammer for undervisning | Forelæsninger, øvelser | ||||||||||||||
Blokplacering | Blok 2 Ugestruktur: B | ||||||||||||||
Undervisningssprog | Dansk | ||||||||||||||
Kompetenceområder | |||||||||||||||
Grundvidenskab: Viden om sammenhængen mellem naturgrundlaget i Danmark og arealanvendelsen/benyttelsen af arealer. Teknologi og produktion: Kendskab til metoder til beskrivelse af landskabets og naturresursers struktur, funktion, udvikling, regulering og planlægning. Forståelse for hvordan kulturlandskabets udvikles og forvaltes i et samspil mellem økologiske, tekniske, økonomiske og politiske faktorer. Kendskab til de aktører der opererer i spændingsfeltet mellem beskyttelse og benyttelse af naturen. Kunne kortlægge, planlægge og gennemføre en konkret vurdering af et givent områdes produktion, biologisk indhold, lovgivning samt stoflige forhold, med henblik på at udarbejde et tværfaglig og balanceret plan for forvaltning af området. Etik of værdier: Opnå en forståelse af betydningen af det 20. århundredes natur- og miljøforvaltningshistorie for den aktuelle natur- og miljøforvaltning, herunder viden om centrale principper for miljø- og naturforvaltning. | |||||||||||||||
Kursets målsætning | |||||||||||||||
Kursets formål er at give deltagerne et overblik over den danske naturforvaltning. Med forvaltning forstås tilvejebringelse af beslutningsgrundlag (konkret viden/data), tolkning og præsentation af data, afvejning i forhold til interesser og økonomi, planlægning, kontrol af legalitet, konsekvensanalyse, afsøgning af alternativer, opstillen af scenarier, formulering af opfølgningsforanstaltninger. | |||||||||||||||
Kursusindhold | |||||||||||||||
På Kurset gennemgås et udvalg af følgende cases: 1. Invasive arter 2. Naturpleje 3. Naturgenopretning 4. Byudvikling og Infrastruktur 5. Rekreation 6. Habitatbeskyttelse 7. Skovrejsning (Henrik) 8. Vådområder 9. Friluftsliv og turisme 10. Kvælstof i miljøet Desuden behandles den offentlige naturforvaltning, redskaber og aktører i naturforvaltningen, den historiske udvikling af samt fremtidsperspektiver for den generelle naturforvaltning. | |||||||||||||||
Undervisningsform | |||||||||||||||
De udvalgte cases skal gennem selvstændigt arbejde give deltagerne en praksisnær oplevelse af aktuelle naturforvaltningsproblemstillinger. Forelæsninger støtter indlæringen af det teoretiske stof, men skal også skabe overblik og virke syntetiserende. | |||||||||||||||
Kursusansvarlig | |||||||||||||||
Henrik Vejre, hv@life.ku.dk, Center for Skov, Landskab og Planlægning/By- og landskabsstudier, Tlf: 35331819 | |||||||||||||||
Studienævn | |||||||||||||||
Studienævn NSN | |||||||||||||||
Kursusbeskrivelsesomfang | |||||||||||||||
| |||||||||||||||