310004 Landskabsanalyse

Detaljer
Skov & Landskab
Tidligst mulig placeringBachelor 2. år til Kandidat 2. år
VarighedEn blok
 
Pointværdi7.5 (ECTS)
KursustypeFælleskursus
Relevant for flere niveauer og studieretninger.
 
EksamenSluteksamen

skriftlig og mundtlig eksamen


Alle hjælpemidler tilladt

Beskrivelse af eksamen: Afsluttede selvstændig opgave og mundtligt forsvar.

Vægtning: Selvstændig opgave: 50% Mundtligt forsvar: 50%



13-skala, intern censur
 
Forudsætninger for indstilling til eksamenGodkendelse af min. 4 ud af 6 landskabsanalyser, som laves i løbet af de første 6 uger.
 
Rammer for undervisningForelæsninger, øvelser, ekskursioner og projektarbejde i vekslende forhold mellem uger.
 
BlokplaceringBlok 3
Ugestruktur: B
 
UndervisningssprogDansk
 
Anbefalede forudsætningerNaturforvaltning Skov- & Landskabshistorie
 
Begrænset deltagerantal50. Pladser reserveret til studerende fra arkitektskolerne.
 
Kompetenceområder
I kursets teoridel opnås grundvidenskabelige kompetencer. De omfatter viden om topografiske og tematiske kort, indsigt i teorier og principper for hvordan metoder til landskabsanalyse er blevet og bliver anvendt, hvilket grundlag metoderne hviler på, og hvordan koblingen er mellem analyse- og planresultat. Niveauet er 3: Forståelse af specifikke sammenhænge og metoder.

I kursets praksisdel opnås kompetencer m.h.t. teknologi og produktion. Kompetencen består i metoder til at:
. Kortlægge landskabets indhold, bindinger og karakter
. Forstå landskabet (historisk-, rumlig- og områdeanalyse)
. Vurdere landskabet (værdianalyse)
. Lokalisere nye anlæg i landskabet (lokaliseringsanalyse)
. Udarbejde scenarier
. Konsekvensbedømme planlagte ændringer af landskabet (konsekvensanalyse)
. Præsentere landskabet i Power Point suppleret med plancher

Midlerne til at løse disse opgaver er:
. Læsning og tolkning af flyfotos samt af topografiske og tematiske kort
. Registrering og analyse i marken
. Indsamling af data om landskabet
. Fremstilling af analysekort
Niveauet er 4: Overføre teorier og principper til nye situationer

Kompetencer m.h.t. etik og værdier omfatter evne til at tale om og reflektere over hvordan egenskaber ved en lokalitet indsamles og bearbejdes, hvordan arbejdsmetoder vælges, hvilket værdier metoderne hviler på og hvad metoderne betyder for planlægningsresultatet. Niveauet er 4: Diskutere ud fra et organiseret værdisystem.
 
Kursets målsætning
Begrundelsen for kurset er, at en del kandidater fra KVL - bl.a. landskabsarkitekter og landskabsforvaltere - bliver ansat som planlæggere af det åbne land eller som projekterende af grønne områder. De vil dermed på et anvendelsesniveau komme til læse og tolke kort og til at udarbejde og fremlægge landskabsanalyser.
 
Kursusindhold
Kurset består af en projektdel og en teoridel. I projektdelen løses dels en planlægningsopgave i gruppe og dels en individuel opgave. Lokalisering af vindmøller eller udpegning af et område for skovrejsning er eksempler på opgaver. I tilknytning til planlægningsopgaven indlægges løbende teoridelen, der sætter landskabsanalysebegrebet i perspektiv m.h.t. værdigrundlag, teknikker og planlægningsmæssig sammenhæng.

På baggrund af geomorfologiske og topografiske kort, flyfotos og registrering i marken foretages en rumlig analyse, en områdeanalyse og en historisk analyse af det givne landskab. Disse analyser giver en grundlæggende forståelse for landskabets indhold, karakter og udvikling.

Herefter gennemføres en vurdering af landskabets muligheder og begrænsninger og det fremtidige anlægs krav og påvirkninger, og den studerende udarbejder et forslag til lokalisering. Sideløbende hermed introduceres relevante tematiske kort. Mulige scenarier og forslagets visuelle konsekvenser illustreres derefter.

Kurset afsluttes med en opgave, som den studerende skal løse på egen hån. Da problemstillingen og det valgte landskabsområde er nyt i forhold til den første opgave, kræver det, at den studerende vurderer landskabsanalysernes generelle kvaliteter og forstår at anvende dem i en ny sammenhæng.

Det er ikke en forudsætning for deltagelse at man har forudsætninger i GIS og der undervises ikke i brugen af GIS. Men gennem kursusdeltagere, der behersker dette redskab, inddrages GIS i løsning af opgaverne.
 
Undervisningsform
Undervisningen foregår som forelæsninger, ekskursioner, registrering i marken, selvstændigt arbejde i grupper og individuelt, vejledning, fremlæggelser og diskussioner. De enkelte faser i planlægningsopgaven præsenteres ved "minifremlæggelser" hvor udvalgte eksempler på arbejdsresultater fremlægges i plenum. Lærere og studerende bidrager med kritik og diskussion ved alle fremlæggelser. Planlægningsopgaven løses i grupper. Den selvstændige opgave løses individuelt. M.h.t. fremstilling lægges hovedvægten på grafisk præsentation, men støttet skriftligt og mundtligt. Den mundtlige eksamen består af fremlæggelse af den selvstændige opgave.
 
Litteraturhenvisninger
Stahlschmidt, P. (2001): Metoder til landskabsanalyse. Forlaget Grønt Miljø.

Supp. litteratur:
- Caspersen, O.H., Nellemann, V. (2005): Landskabskaraktermetoden - et kompendium. Arbejdsrapport nr. 20, 2005, Skov & Landskab
- Lynch, Kevin (1950): The Image of the city. Massachusetts, US.
- McHarg, Ian (1971): Design with nature. New York: Natural History Press.
- Brewer, C. (1994): Color use guidelines for mapping and visualization, in Visualization in modern cartography, Pergamon.
- Maceachren, A.M. (1994): Visualization in modern cartography: Setting the agenda in Visualisation in modern cartography, Pergamon.
- Fritzbøger, Bo (1998): Det åbne lands kulturhistorie. DSR Forlag.
 
Kursusansvarlig
Vibeke Nellemann, vne@life.ku.dk, Skov & Landskab/By- og landskabsstudier, Tlf: 35331841
Per Stahlschmidt, pst@life.ku.dk, Skov & Landskab/Parker og Urbane Landskaber, Tlf: 35331792
 
Studienævn
Studienævn NSN
 
Kursusbeskrivelsesomfang
forelæsninger24
vejledning71
ekskursioner8
projektarbejde103

206