310003 History & Representation of Landscape Architecture

Details
Forest & Landscape
Sub Courses310001 Contemporary Danish Landscape Architecture
Earliest Possible YearBSc. 1 year
DurationFour blocks
 
Credits30 (ECTS)
Course LevelBSc
Del af grundpakke
 
ExaminationFinal Examination

written examination

Portfolio Examination


All aids allowed

Description of Examination: Bedømmelse af det samlede materiale fremstillet i kurset.

Weight: Eksamen resulterer i én samlet karakter. Vægtningen er proportional med tidsforbruget til de enkelte kursuselementer. Karakteren gives udfra en helhedsbetragtning af det samlede eksamensmateriale.



13-point scale, external examiner
 
Requirement For Attending ExamAflevering af det samlede materiale fremstillet i kurset
 
Organisation of TeachingI delkurset Contemporary Danish Landscape Architecture undervises på engelsk, men materialet også fra delkurset kan afleveres på dansk. Forelæsninger, øvelser, ekskursioner og projektarbejde i vekslende mængdeforhold mellem uger.
 
Block PlacementBlok 1
Week Structure: A

Blok 2
Week Structure: C

Blok 3
Week Structure: A

Blok 4
Week Structure: A
 
Teaching LanguageDanish
 
Areas of Competence the Course Will Address
De grundvidenskabelige kompetencer er at skitsere og at opnå basale kundskaber om arkitekturens, landskabsarkitekturens og byplanlægningens historie. Den studerende skal kunne beskrive og analysere et givet anlæg, herunder kunne benytte tegninger, kort, planer og litteratur til klarlæggelse af et anlægs form, funktion og historie. Den studerende bliver desuden i stand til at udarbejde og præsentere skitseforslag. Gennem dette projektarbejde opnås en begyndende øvelse i at problemformulere, registrere, analysere og skitsere. Niveauet er 3: Forståelse af grundlæggende love og principper.
Kompetencer m.h.t. teknologi og produktion omfatter færdigheder i repræsentation, dvs. i at tegne i hånden og digitalt, samt i at bygge terrænmodeller. Niveauet er 4: Anvende principper på situationer der ligner.
Kompetencer m.h.t. etik og værdier omfatter opmærksomhed overfor både egen og andres brug og oplevelse af omgivelserne. Niveauet er 3: Reflektere over.
 
Course Objectives
Målet er at give indsigt i og forståelse for, hvad landskabsarkitektur omfatter, altså introducere til landskabsarkitektens arbejdsområder m.h.t. udformning, etablering og forvaltning af friarealer. Kurset skal øge bevidstheden om studiets hensigt, motivere til bacheloruddannelsens øvrige fag og understøtte rigtigheden i studievalget.
 
Course Contents
Kurset består af elementer hvor viden, forståelse og færdigheder støtter hinanden.

Contemporary Danish Landscape Architecture. Denne del af kursus 30003 udbydes også som et selvstændigt valgkursus, se derfor kursusbeskrivelsen for dette(kursus 30001 CODALA).

Landskabsarkitekturens Historie
Gennem forelæsninger og ekskursioner gives overblik over landskabsarkitekturens udvikling med paralleller til arkitekturens og byplanlægningens historie. Stilhistorisk orienteres om renæssancens, barokkens, klassicismens, romantikkens og modernismens havekunst. Desuden vises eksempler på kinesisk-japansk og islamisk havekunst. Produktet i dette kursuselement er et gruppeprojekt i form af en videnskabelig tekst, der beskriver og analyserer sprog og betydning af et værk, sat ind i en kulturel kontekst indenfor forelæsningsrækkens rammefelt.

Grafisk præsentation
Der instrueres og trænes i hånd- og digital tegning (CAD), herunder udarbejdelse af plancher, digital præsentation (Power Point) og papmodel.

Skitseopgaver
Opgaverne, der er konkrete og virkelighedsnære landskabsarkitektprojekter med enkle forudsætninger, består af korte og længere forløb.

Mulige emner for skitseopgavene kan være haver, parker, kirkegårde, idrætsanlæg, torve, pladser og udendørsarealer ved boliger, institutioner og erhvervsbyggeri.

De stillede opgaver har forskellig lokalitet og emne. En opgave består i at registrere og analysere sted og behov, og på dette grundlag udvikle en syntese dvs. et forslag. Projektarbejdet støttes af ekskursioner og ad hoc forelæsninger. Forslaget præsenteres grafisk, skriftligt og mundtligt.

 
Teaching And Learning Methods
Undervisningen foregår som forelæsninger, øvelser på tegnesal, ekskursioner, registrering i marken, selvstændigt arbejde ved tegnebordet, vejledning, fremlæggelser og diskussioner. Øvelser udføres på tegnesalen og i CAD-rummet. Ved øvelserne i tegning har undervisningen karakter af instruktion. Ved skitseopgaverne er det pædagogiske princip 'learning by doing', og lærerens funktion er dermed først og fremmest at være opgavestiller, rådgiver og diskussionspartner. Ud fra de givne forudsætninger skal deltagerne udvikle projektet, få ideer og udvikle dem fra tanker til en reel plan for udformning af stedet. Planen skal formidles så aktørerne, både beslutningstagerne og brugerne af området, kan tage stilling til forslaget.
 
Course Litterature
Se også litt.liste til kursus 310001 CODALA!
Kunstakademiets Arkitektskole (1978): Anvendt Perspektiv.
Lund, Hakon (2000): Danmarks Havekunst I, Arkitektens Forlag, København.
Salto Stephensen, Lulu: Danmarks Havekunst II.
Stahlschmidt, P.(2001): Metoder til landskabsanalyse. Forlaget Grønt Miljø.
Sullivan, C. (1997): Drawing the Landscape. 2nd Edition. John Wiley & Sons, New York.
WWW.NOVALAND.KVL.DK
Supp. litt
Andersson. Sven-Ingvar Principper for bevaring af gamle haver. Fortidsvern 1/1986
Brandt, G.N. Havekunstens Historie. I: Nordisk Illustreret Havebrugsleksikon. Kbh., 1946
Brandt. G.N. Marienlyst Have. Architekten 3/1917
Jacobsen, H.G. og Jørgensen, P.S. (1997) Håndbog i Nudansk. Politikens Forlag
Hunt, John Dixon. Greater Perfection: The practical garden, Philadelphia 2000
Sørensen, C.Th. Europas Havekunst: fra Alhambra til Liselund, Gad 1959, 1979
 
Course Coordinator
Per Stahlschmidt, pst@life.ku.dk, Forest & Landscape Denmark/Unit of Landscape, Phone: 35331792
Ian Jørgensen, iajo@life.ku.dk, Forest & Landscape Denmark/Unit of Landscape, Phone: 35331779
Richard Hare, hare@life.ku.dk, Forest & Landscape Denmark/Unit of Landscape, Phone: 35331781
 
Study Board
Study Committee NSN
 
Course Scope
lectures77
practicals161
preparation393
Excursions68
project work126

825