310003 Historie & repræsentation i landskabsarkitektur

Detaljer
Skov & Landskab
Delkurser310001 Contemporary Danish Landscape Architecture
Tidligst mulig placeringBachelor 1. år
VarighedFire blokke
 
Pointværdi30 (ECTS)
KursustypeBachelorkursus
Del af grundpakke
 
EksamenSluteksamen

skriftlig prøve

Portfolio eksamen


Alle hjælpemidler tilladt

Beskrivelse af eksamen: Bedømmelse af det samlede materiale fremstillet i kurset.

Vægtning: Eksamen resulterer i én samlet karakter. Vægtningen er proportional med tidsforbruget til de enkelte kursuselementer. Karakteren gives udfra en helhedsbetragtning af det samlede eksamensmateriale.



13-skala, ekstern censur
 
Forudsætninger for indstilling til eksamenAflevering af det samlede materiale fremstillet i kurset
 
Rammer for undervisningI delkurset Contemporary Danish Landscape Architecture undervises på engelsk, men materialet også fra delkurset kan afleveres på dansk. Forelæsninger, øvelser, ekskursioner og projektarbejde i vekslende mængdeforhold mellem uger.
 
BlokplaceringBlok 1
Ugestruktur: A

Blok 2
Ugestruktur: C

Blok 3
Ugestruktur: A

Blok 4
Ugestruktur: A
 
UndervisningssprogDansk
 
Kompetenceområder
De grundvidenskabelige kompetencer er at skitsere og at opnå basale kundskaber om arkitekturens, landskabsarkitekturens og byplanlægningens historie. Den studerende skal kunne beskrive og analysere et givet anlæg, herunder kunne benytte tegninger, kort, planer og litteratur til klarlæggelse af et anlægs form, funktion og historie. Den studerende bliver desuden i stand til at udarbejde og præsentere skitseforslag. Gennem dette projektarbejde opnås en begyndende øvelse i at problemformulere, registrere, analysere og skitsere. Niveauet er 3: Forståelse af grundlæggende love og principper.
Kompetencer m.h.t. teknologi og produktion omfatter færdigheder i repræsentation, dvs. i at tegne i hånden og digitalt, samt i at bygge terrænmodeller. Niveauet er 4: Anvende principper på situationer der ligner.
Kompetencer m.h.t. etik og værdier omfatter opmærksomhed overfor både egen og andres brug og oplevelse af omgivelserne. Niveauet er 3: Reflektere over.
 
Kursets målsætning
Målet er at give indsigt i og forståelse for, hvad landskabsarkitektur omfatter, altså introducere til landskabsarkitektens arbejdsområder m.h.t. udformning, etablering og forvaltning af friarealer. Kurset skal øge bevidstheden om studiets hensigt, motivere til bacheloruddannelsens øvrige fag og understøtte rigtigheden i studievalget.
 
Kursusindhold
Kurset består af elementer hvor viden, forståelse og færdigheder støtter hinanden.

Contemporary Danish Landscape Architecture. Denne del af kursus 30003 udbydes også som et selvstændigt valgkursus, se derfor kursusbeskrivelsen for dette(kursus 30001 CODALA).

Landskabsarkitekturens Historie
Gennem forelæsninger og ekskursioner gives overblik over landskabsarkitekturens udvikling med paralleller til arkitekturens og byplanlægningens historie. Stilhistorisk orienteres om renæssancens, barokkens, klassicismens, romantikkens og modernismens havekunst. Desuden vises eksempler på kinesisk-japansk og islamisk havekunst. Produktet i dette kursuselement er et gruppeprojekt i form af en videnskabelig tekst, der beskriver og analyserer sprog og betydning af et værk, sat ind i en kulturel kontekst indenfor forelæsningsrækkens rammefelt.

Grafisk præsentation
Der instrueres og trænes i hånd- og digital tegning (CAD), herunder udarbejdelse af plancher, digital præsentation (Power Point) og papmodel.

Skitseopgaver
Opgaverne, der er konkrete og virkelighedsnære landskabsarkitektprojekter med enkle forudsætninger, består af korte og længere forløb.

Mulige emner for skitseopgavene kan være haver, parker, kirkegårde, idrætsanlæg, torve, pladser og udendørsarealer ved boliger, institutioner og erhvervsbyggeri.

De stillede opgaver har forskellig lokalitet og emne. En opgave består i at registrere og analysere sted og behov, og på dette grundlag udvikle en syntese dvs. et forslag. Projektarbejdet støttes af ekskursioner og ad hoc forelæsninger. Forslaget præsenteres grafisk, skriftligt og mundtligt.

 
Undervisningsform
Undervisningen foregår som forelæsninger, øvelser på tegnesal, ekskursioner, registrering i marken, selvstændigt arbejde ved tegnebordet, vejledning, fremlæggelser og diskussioner. Øvelser udføres på tegnesalen og i CAD-rummet. Ved øvelserne i tegning har undervisningen karakter af instruktion. Ved skitseopgaverne er det pædagogiske princip 'learning by doing', og lærerens funktion er dermed først og fremmest at være opgavestiller, rådgiver og diskussionspartner. Ud fra de givne forudsætninger skal deltagerne udvikle projektet, få ideer og udvikle dem fra tanker til en reel plan for udformning af stedet. Planen skal formidles så aktørerne, både beslutningstagerne og brugerne af området, kan tage stilling til forslaget.
 
Litteraturhenvisninger
Se også litt.liste til kursus 310001 CODALA!
Kunstakademiets Arkitektskole (1978): Anvendt Perspektiv.
Lund, Hakon (2000): Danmarks Havekunst I, Arkitektens Forlag, København.
Salto Stephensen, Lulu: Danmarks Havekunst II.
Stahlschmidt, P.(2001): Metoder til landskabsanalyse. Forlaget Grønt Miljø.
Sullivan, C. (1997): Drawing the Landscape. 2nd Edition. John Wiley & Sons, New York.
WWW.NOVALAND.KVL.DK
Supp. litt
Andersson. Sven-Ingvar Principper for bevaring af gamle haver. Fortidsvern 1/1986
Brandt, G.N. Havekunstens Historie. I: Nordisk Illustreret Havebrugsleksikon. Kbh., 1946
Brandt. G.N. Marienlyst Have. Architekten 3/1917
Jacobsen, H.G. og Jørgensen, P.S. (1997) Håndbog i Nudansk. Politikens Forlag
Hunt, John Dixon. Greater Perfection: The practical garden, Philadelphia 2000
Sørensen, C.Th. Europas Havekunst: fra Alhambra til Liselund, Gad 1959, 1979
 
Kursusansvarlig
Per Stahlschmidt, pst@life.ku.dk, Skov & Landskab/Parker og Urbane Landskaber, Tlf: 35331792
Ian Jørgensen, iajo@life.ku.dk, Skov & Landskab/Parker og Urbane Landskaber, Tlf: 35331779
Richard Hare, hare@life.ku.dk, Skov & Landskab/Parker og Urbane Landskaber, Tlf: 35331781
 
Studienævn
Studienævn NSN
 
Kursusbeskrivelsesomfang
forelæsninger77
praktiske øvelser161
forberedelse393
ekskursioner68
projektarbejde126

825