310002 Håndværk & æstetik i landskabsarkitektur

Detaljer
Skov & Landskab
Tidligst mulig placeringBachelor 2. år
VarighedEn blok
 
Pointværdi7.5 (ECTS)
KursustypeBachelorkursus
Indgår i fagpakke
 
EksamenSluteksamen

skriftlig og mundtlig eksamen

Portfolio eksamen


Alle hjælpemidler tilladt

Beskrivelse af eksamen: Bedømmelse af projektrapport, dvs alt materiale udarbejdet i kurset.

Vægtning: Form og indhold vægtes hver 50%



13-skala, ekstern censur
 
Rammer for undervisning
 
BlokplaceringBlok 4
Ugestruktur: C
 
UndervisningssprogDansk
 
Anbefalede forudsætningerLandskabsanalyse
 
Kompetenceområder
De grundvidenskabelige kompetencer består i at kunne udøve det arkitektoniske håndværk, herunder præsentere landskabsarkitektoniske løsninger i en afklaret form. Gennem projektarbejdet opnås øvelse i at problemformulere, registrere, analysere, skitsere og kommunikere fagligt, ikke blot grafisk, men også skriftligt og mundtligt. Der er særlig vægt på basale metoder og på brugen af æstetiske virkemidler i landskabsarkitekturen.
Niveauet er 4: Overføre teorier og principper til nye situationer.

Kompetencer m.h.t. teknologi og produktion omfatter forståelse for, og anvendelse af, de æstetiske virkemidler i eksisterende haveanlæg og i egne projekter. Niveauet 4: Anvende principper på situationer der ligner.

Kompetencer m.h.t. etik og værdier omfatter evne til at reflektere over og tale om arbejdsmetoder og om den oplevelsesmæssige kvalitet af egne og andres konkrete landskabsarkitektprojekter. Niveauet 4: kan diskutere ud fra et organiseret værdisystem.
 
Kursets målsætning
Målet er at træne i at udarbejde landskabsarkitektprojekter, og dermed uddybe erfaringerne fra tidligere projektforløb, nyttiggøre den viden og kunnen, der er indhentet i både obligatoriske og valgfrie kurser, og samtidig fordybe sig i emnerne arkitektonisk håndværk og æstetiske virkemidler.
 
Kursusindhold
Videndel (2,5 p):
Forelæsninger og litteraturstudier om:
. Æstetiske virkemidler i haveanlæg, herunder skala, proportion, stoflighed, struktur, rumlighed, formsprog, symbolværdi og udtryk.
. Basale metoder i landskabsarkitektur, dvs. arbejdsprocessen med at få sammenhæng mellem målsætning, registrering, analyse og forslag i et opgaveforløb, herunder brug af koncept, mønster, reference, metafor og skitse.

Projektarbejde (5 p):
. Konceptopgaver. Korte opgaveforløb hvor en stillet opgave belyser æstetiske virkemidler
. Skitseopgave. Langt opgaveforløb hvor en landskabsarkitektopgave 'fra det virkelige liv' løses og præsenteres grafisk, skriftligt og mundtligt. Under forløbet indarbejdes og reflekteres over metodemæssige forhold, herunder idé- og konceptudvikling samt skitseringsteknik.
 
Undervisningsform
For den stillede, store skitseopgave er sted og emne valgt så projektet bedst muligt fremmer de nævnte kompetencer. Ud fra opgavens forudsætninger skal deltagerne i topersoners gruppen udvikle projektet, få ideer og udvikle dem fra tanker til en reel plan for udformning af stedet. Planen skal formidles så aktørerne, både beslutningstagerne og brugerne af området, kan tage stilling til forslaget. Projekter formidles både grafisk, skriftligt og mundtligt. Afleveringen af et projekt sker i form af en planche med forslaget, hvor ideen og selve udformningen af området illustreres. Gruppen vælger selv om fremstillingen skal være håndtegnet eller digital. Planchen kan suppleres, men ikke erstattes med Power Point. Forslaget fremlægges, kritiseres og diskuteres med medstuderende og undervisere. Ved eksamen bedømmes projektrapport som består i aflevering af alt materiale udarbejdet i kurset.
 
Litteraturhenvisninger
Lynch, K. og G. Hack (1984): Site Planning. 3 ed.. MIT Press, Boston. 500 sider.
Supp. litt
Alexander, C, Ishikawa, S., Silverstein (1977): A pattern Language. Oxford Univ. Press, N.Y.
Andersson, Sven-Ingvar. Bygninger og landskab: Spredte tanker om at ligge smukt i landskabet, Arkitektens Forlag 2002
Gehl, Jan. Livet mellem husene: udeaktiviteter og udemiljøer 1971
Koolhaas, Rem: Small, Medium, Large, Extralarge 1996
Rasmussen, Steen Eiler. Om at opleve arkitektur, Gad 1966.
Stahlschmidt, P. (2001): Metoder til landskabsanalyse. Forlaget Grønt Miljø.
Stahlschmidt, P. (2003): Energien i haverummet. Fra: Olsen, Ib Asger (red.) (2003): landskab og landskabsarkitektur - en antologi om tidens tanker. Biofolia, Kbh.
Stiles, R. 1992a. Determinism versus creativity. Landscape Design. July/Aug. 1992.
Stiles, R. 1992b. The limits of pattern analysis. Landscape Design. Sep. 1992.
Venturi, Robert: Complexity and Contradiction in Architecture, 1966, 198a
 
Kursusansvarlig
Per Stahlschmidt, pst@life.ku.dk, Center for Skov, Landskab og Planlægning/Parker og Urbane Landskaber, Tlf: 35331792
 
Studienævn
Studienævn NSN
 
Kursusbeskrivelsesomfang
forelæsninger32
forberedelse98
ekskursioner16
vejledning60

206