Inst. for Produktionsdyr og Heste | |||||||||||||||
Tidligst mulig placering | Kandidat 2. år | ||||||||||||||
Varighed | To blokke | ||||||||||||||
Pointværdi | 4 (ECTS) | ||||||||||||||
Kursustype | Kandidatkursus | ||||||||||||||
Eksamen | Sluteksamen skriftlig prøve Skriftlig auditorieeksamen Alle hjælpemidler tilladt Beskrivelse af eksamen: 4 timers skriftlig auditorieeksamen. Eksamen gennemføres på dansk, selv om dele af kursus kan være undervist på engelsk. bestået/ikke bestået, intern censur Eksamensdatoer: 01 September 2007, Afmelding af eksamen kan ske frem til fredag den 22. juni kl. ca. 20. | ||||||||||||||
Forudsætninger for indstilling til eksamen | Godkendelse af opgavebesvarelse på blok 4b. | ||||||||||||||
Rammer for undervisning | Forelæsninger og øvelser. En øvelse (½-1 dag) foregår uden for KVL-Frederiksberg. Der kan forekomme undervisning på engelsk. Kurset udbydes første gang foråret 2007 | ||||||||||||||
Blokplacering | Blok 4b Ugestruktur: Udenfor ugestruktur, uge 9, hele dage FØRST 2007 Blok 1 Ugestruktur: Udenfor ugestruktur, Uge 1, hele dage FØRST 2007 Integreret med forelæsninger i løbet af dagen | ||||||||||||||
Undervisningssprog | Dansk | ||||||||||||||
Anbefalede forudsætninger | Bachelor og 1. kandidatår. | ||||||||||||||
Kompetenceområder | |||||||||||||||
Grundvidenskab: Forståelse af lovgivning om veterinærvæsen og husdyrsygdomme og om udformning af juridiske dokumenter Teknologi og produktion: Anvende lovgivning om veterinærvæsen og husdyrsygdomme og anvende veterinærvidenskab til bedømmelse af tids- og årsagssammenhænge i handels-, dyreværns- og forsikringssager Etik og værdier: Erhverve sig et fagsprog med henblik på at kunne formulere sig fagligt objektivt i hht gældende regler og i handels-, dyreværns- og forsikringssager | |||||||||||||||
Kursets målsætning | |||||||||||||||
Den studerende skal opnå forståelse til at forvalte gældende regler vedrørende veterinærvæsen og husdyrsygdomme. Endvidere skal den studerende kunne anvende principper til at kombinere medicinsk, patologisk og klinisk viden og årsagsmæssige rækkefølger med lovgivningsmæssige forhold. På det grundlag skal den studerende kunne udtrykke sig fagligt objektivt i handels-, dyreværns- og forsikringssager. | |||||||||||||||
Kursusindhold | |||||||||||||||
Kursus omfatter forelæsninger og praktiske og teoretiske øvelser vedrørende lovgivning om dyrlægegerning og veterinærvæsenets opbygning, lægemidler, foder og destruktionsanstalter, hold af dyr, dyreværn (herunder transport, aflivning og velfærdsvurdering), bekæmpelse og strategier herfor af husdyrsygdomme, EU veterinære forhold, sæd og embryoner og æg, omsætning af dyr, ud- og indførsel af dyr og animalske produkter, samt avlsforhold. Der gennemføres øvelser i ovenstående emner samt planlægning af bekæmpelsesprogrammer samt praktiske beredskabsøvelser. Der gives forelæsninger og gennemføres øvelser i at kunne kombinere medicinsk, patologisk og klinisk viden og årsagsmæssige rækkefølger med lovgivningsmæssige forhold. Dette skal sætte den studerende i stand til at formulere sig fagligt objektivt i handels-, dyreværns- og forsikringssager. | |||||||||||||||
Undervisningsform | |||||||||||||||
Der gives oversigtsforelæsninger og afholdes øvelser med gruppearbejde i teoretiske og praktiske emner. | |||||||||||||||
Litteraturhenvisninger | |||||||||||||||
I. Husdyrsygdomme og veterinærvæsen, bind 1-5, udgivet af Forlaget Thomson. II. Noter om EU-lovgivningen på de veterinære områder (på CampusNet). III. Uddrag af bog: Nielsen, M.: Uddrag af Veterinær retsmedicin. 3. udgave af vejledning i veterinær retslære, 1. del. København, Kandrup & Wunsch forlag 1956, side 31-61 indgår i pensum. Redigeret og sprogligt revideret af lektor H.B. Simonsen 23. oktober 2001. (på CampusNet). | |||||||||||||||
Kursusansvarlig | |||||||||||||||
Jens Frederik Gramstrup Agger, jfa@life.ku.dk, Institut for Produktionsdyr og Heste/Faggruppe: Populationsbiologi, Tlf: 35333013 | |||||||||||||||
Studienævn | |||||||||||||||
Studienævn V | |||||||||||||||
Kursusbeskrivelsesomfang | |||||||||||||||
| |||||||||||||||