Department of Large Animal Sciences
40 % Institute of Food and Resource Economics 60 % | |||||||||||||||
Earliest Possible Year | BSc. 1 year | ||||||||||||||
Duration | One block | ||||||||||||||
Credits | 3.5 (ECTS) | ||||||||||||||
Course Level | BSc | ||||||||||||||
Examination | Final Examination oral examination Some Aid allowed Description of Examination: Den studerende eksamineres på baggrund af spørgsmål formuleret med udgangspunkt i den indleverede projektrapport Weight: 100% pass/fail, internal examiner | ||||||||||||||
Requirement For Attending Exam | 80% fremmøde ved øvelser. Deltagelse i projektarbejde, projektrapport afleveret og godkendt | ||||||||||||||
Organisation of Teaching | Forelæsninger, øvelser og projektarbejde | ||||||||||||||
Block Placement | Blok 1 Week Structure: Udenfor ugestruktur | ||||||||||||||
Teaching Language | Danish | ||||||||||||||
Areas of Competence the Course Will Address | |||||||||||||||
Grundvidenskab: Kendskab til forskellige syn på dyr, som knytter sig til forskellige videnskabelige traditioner. Kendskab til de roller og opgaver, der falder indenfor den veterinære profession. Kendskab til forskellige opfattelser af sygdom og sundhed i veterinærmedicinsk sammenhæng. Viden om udvalgte etiske teorier. Teknologi og produktion: Viden om udvalgte etiske teorier med henblik på at identificere etiske problemstillinger, som knytter sig til den veterinære profession. Anvendelse af udvalgte etiske teorier til at analysre etiske problemstillinger i tilknytning til forskellige former for brug af dyr. Etik og værdier: Anvendelse af principper for god skriftlig og mundtlig formidling af projektarbejde i en studiesammenhæng | |||||||||||||||
Course Objectives | |||||||||||||||
Kursets overordnede målsætning er at give de studerende lejlighed til at reflektere over forskellige etiske holdninger og andre forestillinger vedrørende dyr og brugen af dyr samt vedrørende dyrlægers opgaver og roller. Emnet anskues i et historisk samfundsmæssigt perspektiv. Samtidig er kursets målsætning at give en metodemæssig indføring i problemorienteret projektarbejde. | |||||||||||||||
Course Contents | |||||||||||||||
Kurset vil gennem forelæsninger, øvelser og projektarbejde arbejde med: - at identificere og analysere etiske problemstillinger i tilknytning til forskellige former for brug af dyr - at præsentere forskellige roller og opgaver, som falder inden for den veterinære profession, samt identifikation af etiske problemstillinger som knytter sig til disse roller og opgaver - at give et vist overblik over videnskabelige tankesæt i historisk perspektiv, herunder forskellige syn på dyr og spørgsmålet om dyrs evne til at tænke og føle, samt dyr forstået ud fra etologiske, genetiske, molekylærbiologiske og andre videnskabelige tankegange - at præsentere forskellige opfattelser af sygdom og sundhed anskuet i en veterinærmedicinsk sammenhæng - formidling af projektarbejde, såvel mundtligt som skriftligt, herunder opponering og konstruktiv kritik - samarbejde i grupper | |||||||||||||||
Teaching And Learning Methods | |||||||||||||||
Kurset baseres på forelæsninger, øvelser og projektarbejde. På forelæsningerne præsenteres nogle af de etiske og videnskabsteoretiske problemstillinger, der rejser sig i forbindelse med veterinærfaget. På efterfølgende øvelsesgange behandles forelæsningsemner i form af forskellige øvelser. Sideløbende hermed foregår projektarbejde i grupper. | |||||||||||||||
Course Litterature | |||||||||||||||
Elektronisk artikelkompendium på Campusnet. Dahl,A.,T. Dich, T. Hansen, V. Olsen (2005): Styrk projektarbejdet en redskabsbog til problemorienteret projektarbejde, Biofolia, Frederiksberg | |||||||||||||||
Course Coordinator | |||||||||||||||
Peter Sandøe, pes@life.ku.dk, Department of Large Animal Sciences/Populationsbiology, Phone: 35333059 Tina Hansen, tih@life.ku.dk, Institute of Food and Resource Economics/Consumption, Health and Ethics Division, Phone: 35332905 | |||||||||||||||
Study Board | |||||||||||||||
Study Committee V | |||||||||||||||
Course Scope | |||||||||||||||
| |||||||||||||||