Institute of Food and Resource Economics | |||||||||||||||
Earliest Possible Year | BSc. 2 year to BSc. 3 year | ||||||||||||||
Duration | One block | ||||||||||||||
Credits | 7.5 (ECTS) | ||||||||||||||
Course Level | Joint BSc and MSc Bachelorkursus for JØ-studerende. Fælleskursus for andre studieretninger. | ||||||||||||||
Examination | Final Examination written examination Written Exam in Lecturehall No aid allowed Description of Examination: 4-timers skriftlig eksamen i pensum Weight: 100% 13-point scale, external examiner Dates of Exam: 03 November 2006 | ||||||||||||||
Organisation of Teaching | Forelæsninger, øvelser og gruppearbejde | ||||||||||||||
Block Placement | Blok 1 Week Structure: A | ||||||||||||||
Teaching Language | Danish | ||||||||||||||
Optional Prerequisites | 290030 Economics | ||||||||||||||
Areas of Competence the Course Will Address | |||||||||||||||
Grundvidenskab: Efter at have gennemgået dette kursus vil de studerende have fået et dybere kendskab til de basale makroøkonomiske og økonomisk-politiske problemstillinger, herunder kendskab til samspillet mellem de centrale makroøkonomiske variable, og til, hvad der bestemmer de enkelte variables udvikling. Anvendelser: Anvendelsessiden af faget retter sig mod aktuelle problemer i en højtudviklet økonomi som den danske, og her er fokus den økonomiske politik med særlig henblik på konjunkturreguleringen. Etik og værdier: Forståelse af samspillet mellem faglige og politiske problemstillinger ved tilrettelæggelsen af økonomisk politik. | |||||||||||||||
Course Objectives | |||||||||||||||
Kursets formål er at give de studerende et dybere og mere præcist kendskab til makroøkonomi end det, de har fået i elementære økonomikurser. De skal få et mere præcist kendskab til de vigtigste makroøkonomiske modeller, og til hvilke teoretiske og empiriske forhold, der ligger til grund for disse modellers opstilling. | |||||||||||||||
Course Contents | |||||||||||||||
Kurset giver en grundig gennemgang af, hvad der bestemmer de centrale makroøkonomiske variable som forbrug, investeringer, løn, priser, pengeefterspørgsel og -udbud. Det gennemgås, hvordan disse variable kan bindes sammen til en makroøkonomisk konjunkturmodel. Der lægges en del vægt på, at denne gennemgang er så præcis, at de studerende bliver i stand til at læse og forstå nyere faglitteratur på området. Gennemgangen omfatter både teoretiske og empiriske analyser af området. Disse konjunkturmodeller bruges til at diskutere, hvorfor og hvordan man fører økonomisk politik. Denne gennemgang bygger på en analyse af, hvad der forståes ved konjunktursvingninger, og hvordan disse kan måles. | |||||||||||||||
Teaching And Learning Methods | |||||||||||||||
Der vil være tale om en blanding af forelæsninger, øvelser og gruppearbejde, samt hjemmearbejde med opgivne problemstillinger og opgaver. | |||||||||||||||
Course Litterature | |||||||||||||||
Peter Birch Sørensen & Hans Jørgen Whitta-Jacobsen: Introducing Advanced Macroeconomics: Growth & Business Cycles, McGraw-Hill. Det Økonomisk Råd: Dansk Økonomi (Diverse årgange). | |||||||||||||||
Course Coordinator | |||||||||||||||
Niels Kærgård, nik@life.ku.dk, Institute of Food and Resource Economics/International Economics and Policy Division, Phone: 35332264 | |||||||||||||||
Study Board | |||||||||||||||
Study Committee NSN | |||||||||||||||
Course Scope | |||||||||||||||
| |||||||||||||||