Institute of Food and Resource Economics | |||||||||||||
Earliest Possible Year | |||||||||||||
Duration | One block | ||||||||||||
Credits | 7.5 (ECTS) | ||||||||||||
Course Level | BSc | ||||||||||||
Examination | Final Examination written examination Written Exam in Lecturehall All aids allowed Description of Examination: 4-timers skriftlig eksamen i pensum Weight: 100% 13-point scale, internal examiner Dates of Exam: 12 April 2007 | ||||||||||||
Organisation of Teaching | Forelæsninger og øvelser | ||||||||||||
Block Placement | Blok 3 Week Structure: B | ||||||||||||
Teaching Language | Danish | ||||||||||||
Areas of Competence the Course Will Address | |||||||||||||
Grundvidenskab: Efter kurset, burde de studerende kunne forstå de grundlæggende principper i miljøøkonomisk teori Teknologi & produktion: Har viden om og kan forstå de forskellige metoder til at værdisætte miljøgoder og til at regulere forurening med. Kan anvende basal miljøøkonomisk teori på miljøproblemer Etik & værdier Er opmærksom på den etiske basis for miljøøkonomisk teori og på de etiske problemer i forbindelser med cost-benefit analyser, værdisætning og økonomisk regulering af miljøet | |||||||||||||
Course Objectives | |||||||||||||
Kurset retter sig mod studerende med ingen eller kun lidt økonomisk baggrund. Målet med kurset er, at give en basis indsigt i miljøøkonomi som beskæftiger sig med interaktionen mellem miljø og økonomi. Kurset vil behandle årsagerne til forurening, metoder til at værdisætte miljøgoder, og forskellige former for miljøregulering. | |||||||||||||
Course Contents | |||||||||||||
Kurset er opbygget omkring nogle hovedemner. For det første vil nogle etiske og filosofiske emner blive diskuteret. Dette er for eksempel bæredygtighed, retfærdighed mellem generationerne og diskontering. Det andet hovedemne er årsagerne til forurening og overudnyttelse af naturlige ressourcer. Her vil det blive vist, at problemet er, at der ikke findes markeder for mange miljøgoder som for eksempel ren luft. Fordi der ikke er markeder, er der heller ikke nogen markedsværdi af disse goder. Derfor er det nødvendigt at beregne en værdi på disse goder, så at beslutninger kan tages på et rigtigt grundlag. Dette emne vil blive dækket i den tredje del af kurset, som omhandler værdisætning og Cost-Benefit analyse. For at rette op på miljøproblemerne, er det nødvendigt at regulere forurening. Kursets fjerde del diskuterer forskellige reguleringsmetoder, med vægt på økonomiske former for regulering, der giver et incitament til at reducere. Endvidere, giver kurset indsigt i international miljøproblemer, og hvordan de kan løses. Endelig omhandler kurset optimal udnyttelse af naturressourcer samt opgørelse af ressourceknaphed. | |||||||||||||
Teaching And Learning Methods | |||||||||||||
Undervisningen vil bestå af traditionelle forelæsninger hvor centrale dele af pensum gennemgåes. For at sikre de studerende mulighed for indlæring vil der være en række praktiske og teoretiske øvelser hvor de enkel- og gruppevis arbejder med udleverede opgavesæt under kyndig vejledning. | |||||||||||||
Course Coordinator | |||||||||||||
Jens Abildtrup, jens@foi.dk, Institute of Food and Resource Economics/Environmental Economics and Rural Development Div., Phone: 35336876 | |||||||||||||
Study Board | |||||||||||||
Study Committee NSN | |||||||||||||
Course Scope | |||||||||||||
| |||||||||||||