Fødevareøkonomisk Institut | |||||||||||||||||||||||
Tidligst mulig placering | Bachelor 1. år | ||||||||||||||||||||||
Varighed | To blokke | ||||||||||||||||||||||
Pointværdi | 15 (ECTS) | ||||||||||||||||||||||
Kursustype | Bachelorkursus | ||||||||||||||||||||||
Eksamen | Sluteksamen skriftlig og mundtlig eksamen Alle hjælpemidler tilladt Beskrivelse af eksamen: 1. Bedømmelse af opgavebesvarelser (7 stk.) 2. Bedømmelse af projektrapport 3. Gruppefremlægning og -opponering af projektarbejde samt eksamination heri Vægtning: Opgavebesvarelser: 50% Projektarbejde (rapport, fremlæggelse og opponering): 50% 13-skala, intern censur | ||||||||||||||||||||||
Forudsætninger for indstilling til eksamen | Løbende besvarelse og aflevering af mindst 75 procent af de udleverede afleveringsopgavesæt | ||||||||||||||||||||||
Rammer for undervisning | Forelæsninger, teoretiske og praktiske øvelser, problemorienteret projektundervisning i grupper | ||||||||||||||||||||||
Blokplacering | Blok 1 Ugestruktur: C Blok 2 Ugestruktur: C | ||||||||||||||||||||||
Undervisningssprog | Dansk | ||||||||||||||||||||||
Kompetenceområder | |||||||||||||||||||||||
Grundvidenskab Kendskab til økonomi og jordbrugsøkonomi som faglige dicipliner. Kenskab til udbud og efterspørgselsforhold på produkt- og faktormarkeder. Teknologi og produktion: Kendskab til centrale problemstillinger inden for national, regional og international fødevareøkonomi og politik. Kendskab til størrelsesforhold og udviklingstendenser inden for erhvervet. Kan anvende principperne til enkle økonomiske analyser af centrale nationale og internationale økonomiske problemer. Kan anvende principperne til at udforme en problemformulering i forbindelse med en faglig rapport og kan anvende principperne om opbygningen af en sådan samt formelt håndtere litteraturen korrekt. Kan arbejde effektivt sammen i en gruppe om et fælles projekt. Etik & værdier: Er opmærksom på forskellen mellem normativ og positiv økonomi. | |||||||||||||||||||||||
Kursets målsætning | |||||||||||||||||||||||
Formålet er at give de studerende en viden i fødevaresektorens økonomiske, institutionelle og erhvervspolitiske forhold og problemer såvel nationalt som internationalt. Denne viden skal kunne omsættes og bruges i forbindelse med gennemførelsen af et projekt med dertil hørende udarbejdelse af en projektrapport der skal illustrere de studerendes evne til at identificere, analysere, formulere og bearbejde en faglig relevant problemstilling. | |||||||||||||||||||||||
Kursusindhold | |||||||||||||||||||||||
Kurset består af fire elementer: . Basal økonomisk teori omkring markeder herunder udbud og efterspørgsel og enkel analyse af forskellige markeder og sammenhæng mellem markeder. . Økonomiske og økonomisk-politiske problemstillinger på bedrifts-, sektor-, national- og internationalniveau. Problemstillingerne tager udgangspunkt i relevante og aktuelle problemer. . Med udgangspunkt i et selvvalgt emne eller problemstilling på baggrund af kursets faglige indhold, vil metode i projektarbejde blive introduceret og udviklet. Projektet gennemføres i grupper. Under arbejdet med projektet vil grupperne få både fagligt og metodisk vejledning, . Generel erhvervsintroduktion og samfundsbeskrivelse. | |||||||||||||||||||||||
Undervisningsform | |||||||||||||||||||||||
Undervisningen omfatter forelæsninger baseret på tematiske emner, teoretiske øvelser hvor der i grupper arbejdes med udleverede opgavesæt, der afspejler pensum i bred forstand. Derudover gennemføres et problemorienteret projektarbejde i grupper med tilknyttet metode- og projektvejleder. Projekter tager udgangspunkt i kursets faglige indhold. | |||||||||||||||||||||||
Litteraturhenvisninger | |||||||||||||||||||||||
Kyed, Karsten (2003). Økonomi og jordbrugspolitik i det 20. århundrede, del I 1900-1972. Biofolia 2003. København. Kyed, Karsten (2004). Økonomi og jordbrugspolitik i det 20. århundrede, del II 1973-2004. Biofolia 2004. København. Hansen, Henning Otte (2001). Landbrug i et moderne samfund - landbrugets placering, udvikling og omverden i et velfærdssamfund. Handelshøjskolens Forlag 2001. København Landøkonomisk oversigt. Seneste udgave. Dansk Landbrug. København. Statistisk Tiårsoversigt. Seneste udgave, Danmarks Statistik. Andersen, Lene Juhl, Søren Kruse, Lasse Solheim Hansen og Per Rasmussen (1995). Introduktion til Problem, metode og proces i projektarbejdet. DSR-Forlag 1995. København. Sektion for Læring og Tværvidenskabelige Metoder (2001). Kompendium i metode og projektarbejde. 11. udgave. DSR Forlag, KVL. København. | |||||||||||||||||||||||
Kursusansvarlig | |||||||||||||||||||||||
Henrik Zobbe, hz@life.ku.dk, Fødevareøkonomisk Institut/Direktion, Tlf: 35336810 Anders Dahl, and@life.ku.dk, Fødevareøkonomisk Institut/Afdeling for Forbrug, Sundhed og Etik, Tlf: 35332376 | |||||||||||||||||||||||
Studienævn | |||||||||||||||||||||||
Studienævn NSN | |||||||||||||||||||||||
Kursusbeskrivelsesomfang | |||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||