Department of Human Nutrition | |||||||||||||||
Earliest Possible Year | MSc. 1 year to MSc. 2 year | ||||||||||||||
Duration | Half a block | ||||||||||||||
Credits | 7.5 (ECTS) | ||||||||||||||
Course Level | MSc | ||||||||||||||
Examination | Continuous Assessment written examination and oral examination All aids allowed Description of Examination: Skriftlig og mundtlig seminareksamen på basis af skriftlige grupperapporter om kvalitetsudvikling af emne inden for klinisk ernæring på en sygehusafdeling, udformet som en projektbeskrivelse, der vil kunne virkeliggøres. 13-point scale, external examiner | ||||||||||||||
Requirement For Attending Exam | I forløbet afleveres 2 rapporter på i alt ca. 10 sider om specificerede emner i administration og ledelse. Disse skal godkendes før seminareksamen. | ||||||||||||||
Organisation of Teaching | |||||||||||||||
Block Placement | Blok 4b | ||||||||||||||
Teaching Language | Danish | ||||||||||||||
No Credit Points With | Kurset kan ikke følges af KE studerende, der skal tage tema kurset 270034 | ||||||||||||||
Mandatory Prerequisites | Som ved optagelse på kandidatstudiet i klinisk ernæring. Udbydes også som efteruddannelseskursus for deltagere med tilsvarende forudsætninger. | ||||||||||||||
Areas of Competence the Course Will Address | |||||||||||||||
Kurset er uafhængigt af andre kurser og er en forudsætning for, at de studerende kan arbejde selvstændigt med specialet. Kurset er direkte rettet mod senere funktioner som ledere og videreudviklere af faget. Studiet ledelsesmæssige, administrative og kvalitetsudviklende kompetencer er samlet i dette kursus. De studerende skal have kendskab til: Regelsæt for almindelige administrative opgaver, principper for konfliktløsning, principper for forandringsledelse. Skal kunne redegøre for sundhedsvæsenets teamstrukturer og andre samarbejdsformer. Skal have viden om og færdigheder i at planlægge og analysere kvalitetsmålinger og opstille en plan for forbedring, opstille program til evaluering af organisatoriske svagheder. | |||||||||||||||
Course Objectives | |||||||||||||||
At give de studerende en forståelse af sundhedsvæsenets struktur og funktion, at sætte dem i stand til at opstille kvalitetsmål, afprøve disse og opstille plan for forbedringer. Endelig at de de studerende opnår forudsætninger for at fungere som ledere i team-sammenhænge. | |||||||||||||||
Course Contents | |||||||||||||||
Den omtrentlige fordeling af de 4½ uger vil være ½ uge med 2 forelæsninger, øvelse og rapport om administrative problemstillinger. 2 uger med 3 forelæsninger pr. uge og øvelser samt rapport om ledelses problemstillinger. 2 uger med kvalitetsudvikling, gruppebaseret projektrapport, der udarbejdes sideløbende med undervisning og med adgang til vejledning. Danner grundlag for seminareksamen, 2 forelæsninger pr. uge og øvelser. | |||||||||||||||
Teaching And Learning Methods | |||||||||||||||
Forelæsninger 2-3 gange ugentligt ved ansatte samt eksterne specialister. Teoretiske øvelser sammenhængende med forelæsningerne, gruppebaseret med afsluttede diskussion med underviser. De teoretiske øvelser danner grundlag for 2 rapporter om et specificeret emne inden for henholdvis administration og ledelse. En større rapport, der opstiller et fuldstændigt kvalitetsprojekt inden for klinisk ernæring inklusive forbedringsdelen, danner grundlag for seminareksamen. | |||||||||||||||
Course Litterature | |||||||||||||||
Flemming Ettrup: Virksomhedsdrift. Erhvervsskolernes Forlag. Johan Kjærgaard et al. Kvalitetsudvikling i sundhedsvæsenet. Munksgaard. | |||||||||||||||
Course Coordinator | |||||||||||||||
Jens Rikardt Andersen, jra@life.ku.dk, Department of Human Nutrition/Clinical Nutrition, Phone: 35332504 | |||||||||||||||
Study Board | |||||||||||||||
Study Committee LSN | |||||||||||||||
Course Scope | |||||||||||||||
| |||||||||||||||