Ins. for Human Ernæring | |||||||||||||||
Tidligst mulig placering | Kandidat 1.år til Kandidat 2. år | ||||||||||||||
Varighed | En halv blok | ||||||||||||||
Pointværdi | 7.5 (ECTS) | ||||||||||||||
Kursustype | Kandidatkursus | ||||||||||||||
Eksamen | Løbende eksamen skriftlig og mundtlig eksamen Alle hjælpemidler tilladt Beskrivelse af eksamen: Skriftlig og mundtlig seminareksamen på basis af skriftlige grupperapporter om kvalitetsudvikling af emne inden for klinisk ernæring på en sygehusafdeling, udformet som en projektbeskrivelse, der vil kunne virkeliggøres. 13-skala, ekstern censur | ||||||||||||||
Forudsætninger for indstilling til eksamen | I forløbet afleveres 2 rapporter på i alt ca. 10 sider om specificerede emner i administration og ledelse. Disse skal godkendes før seminareksamen. | ||||||||||||||
Rammer for undervisning | |||||||||||||||
Blokplacering | Blok 4b | ||||||||||||||
Undervisningssprog | Dansk | ||||||||||||||
Pointspærring | Kurset kan ikke følges af KE studerende, der skal tage tema kurset 270034 | ||||||||||||||
Obligatoriske forudsætninger | Som ved optagelse på kandidatstudiet i klinisk ernæring. Udbydes også som efteruddannelseskursus for deltagere med tilsvarende forudsætninger. | ||||||||||||||
Kompetenceområder | |||||||||||||||
Kurset er uafhængigt af andre kurser og er en forudsætning for, at de studerende kan arbejde selvstændigt med specialet. Kurset er direkte rettet mod senere funktioner som ledere og videreudviklere af faget. Studiet ledelsesmæssige, administrative og kvalitetsudviklende kompetencer er samlet i dette kursus. De studerende skal have kendskab til: Regelsæt for almindelige administrative opgaver, principper for konfliktløsning, principper for forandringsledelse. Skal kunne redegøre for sundhedsvæsenets teamstrukturer og andre samarbejdsformer. Skal have viden om og færdigheder i at planlægge og analysere kvalitetsmålinger og opstille en plan for forbedring, opstille program til evaluering af organisatoriske svagheder. | |||||||||||||||
Kursets målsætning | |||||||||||||||
At give de studerende en forståelse af sundhedsvæsenets struktur og funktion, at sætte dem i stand til at opstille kvalitetsmål, afprøve disse og opstille plan for forbedringer. Endelig at de de studerende opnår forudsætninger for at fungere som ledere i team-sammenhænge. | |||||||||||||||
Kursusindhold | |||||||||||||||
Den omtrentlige fordeling af de 4½ uger vil være ½ uge med 2 forelæsninger, øvelse og rapport om administrative problemstillinger. 2 uger med 3 forelæsninger pr. uge og øvelser samt rapport om ledelses problemstillinger. 2 uger med kvalitetsudvikling, gruppebaseret projektrapport, der udarbejdes sideløbende med undervisning og med adgang til vejledning. Danner grundlag for seminareksamen, 2 forelæsninger pr. uge og øvelser. | |||||||||||||||
Undervisningsform | |||||||||||||||
Forelæsninger 2-3 gange ugentligt ved ansatte samt eksterne specialister. Teoretiske øvelser sammenhængende med forelæsningerne, gruppebaseret med afsluttede diskussion med underviser. De teoretiske øvelser danner grundlag for 2 rapporter om et specificeret emne inden for henholdvis administration og ledelse. En større rapport, der opstiller et fuldstændigt kvalitetsprojekt inden for klinisk ernæring inklusive forbedringsdelen, danner grundlag for seminareksamen. | |||||||||||||||
Litteraturhenvisninger | |||||||||||||||
Flemming Ettrup: Virksomhedsdrift. Erhvervsskolernes Forlag. Johan Kjærgaard et al. Kvalitetsudvikling i sundhedsvæsenet. Munksgaard. | |||||||||||||||
Kursusansvarlig | |||||||||||||||
Jens Rikardt Andersen, jra@life.ku.dk, Institut for Human Ernæring/Klinisk og eksperimental ernæring, Tlf: 35332504 | |||||||||||||||
Studienævn | |||||||||||||||
Studienævn LSN | |||||||||||||||
Kursusbeskrivelsesomfang | |||||||||||||||
| |||||||||||||||