Inst. for Fødevarevidenskab | |||||||||||||||||||
Tidligst mulig placering | Bachelor 2. år til Kandidat 2. år | ||||||||||||||||||
Varighed | En blok | ||||||||||||||||||
Pointværdi | 7.5 (ECTS) | ||||||||||||||||||
Kursustype | Fælleskursus | ||||||||||||||||||
Eksamen | skriftlig og mundtlig eksamen Alle hjælpemidler tilladt Beskrivelse af eksamen: Bedømmelse af skriftlig projektrapport og mundtligt forsvar bestået/ikke bestået, intern censur | ||||||||||||||||||
Rammer for undervisning | Kurset omfatter forelæsninger (22%), teoretiske og praktiske øvelser (39%) samt projektarbejde (39%). | ||||||||||||||||||
Blokplacering | Blok 4b Ugestruktur: Udenfor ugestruktur | ||||||||||||||||||
Undervisningssprog | Dansk | ||||||||||||||||||
Kompetenceområder | |||||||||||||||||||
Kurset er et obligatorisk kursus inden for fagpakken fødevarer, ernæring og sundhed. Grundvidenskab: - Viden om molekylær gastronomi som forskningsområde samt om mulighederne for at fremstille innovative fødevarer inden for området. - Viden om psykologiske og markedsøkonomiske aspekter inden for forbrugerpræferencer og valg af fødevarer. - Forståelse af sammenhæng mellem fødevaredesign og forbrugerpræferencer. Teknologi og produktion: - Viden om fødevarekemiske og -fysiske egenskaber i relation til molekylær gastronomiske tilberedningsmetoder og -teknikker. - Kendskab til fødevaredesign, sensoriske metoder og forbrugerteorier. Etik og værdier: - Opmærksom på de etiske overvejelser i udførelse af sensoriske tests og forbrugertests samt i håndtering og opbevaring af personlige data. | |||||||||||||||||||
Kursets målsætning | |||||||||||||||||||
Formålet med kurset er at give de studerende en grundlæggende viden om hvordan ernæringsrigtige fødevarer og måltider kan udvikles vha. sensoriske principper og evalueringsmetoder, molekylær gastronomiske principper samt teorier om fødevare- og måltiddesign. | |||||||||||||||||||
Kursusindhold | |||||||||||||||||||
Gastronomisk fødevaredesign vil tage udgangspunkt i at analysere og beskrive fænomener inden for gastronomien i en videnskabelig ramme og inddrage sansningen og de forventninger, der skabes af madens udseende og smag, med henblik på at forstå begrebet molekylær gastronomi. Forbrugernes accept af sunde fødevarer med ernæringsvigtige komponenter og måltider med ernæringsrigtige sammensætninger er en forudsætning for en succesfuld introduktion af nye moderne produkter. Kurset giver en grundlæggende basisviden inden for dette område og giver værktøjer til produktinnovation ud fra produkttekniske og forbrugerorienterende indfaldsvinkler. Kurset giver endvidere en forståelse af gastronomiske tilberedningsprocesser og opskrifter ved at undersøge varme- og stoftransporten under tilberedningen ud fra kemiske og fysiske principper. Udnyttelse af naturvidenskabelig forståelse, teknikker og metoder (såsom lavtemperatur-stegning, vakuuminddampning og højtryksbehandling) til fremstilling af kendte og nye gastronomiske retter inddrages i kurset. Der lægges vægt på fundamentale aspekter omkring forbrugeraccept af fødevarer og måltider. Mekanismer for dannelse af forbrugerpræferencer, teorier omkring ændringer i fødevarepræferencer og udvikling af fødevare-aversioner behandles. Andre mekanismer, der ligger til grund for forbrugeradfærd og valg af fødevarer i dagligheden introduceres. | |||||||||||||||||||
Undervisningsform | |||||||||||||||||||
Projektarbejdet tager udgangspunkt i konkrete problemstillinger inden for molekylær gastronomi og forbrugervidenskab og resulterer i en projektrapport og projektfremlæggelse. | |||||||||||||||||||
Kursusansvarlig | |||||||||||||||||||
Wender Bredie, wb@life.ku.dk, Institut for Fødevarevidenskab/Sensorik, Tlf: 35333242 Leif Horsfelt Skibsted, ls@life.ku.dk, Institut for Fødevarevidenskab/Fødevarekemi, Tlf: 35333221 | |||||||||||||||||||
Studienævn | |||||||||||||||||||
Studienævn LSN | |||||||||||||||||||
Kursusbeskrivelsesomfang | |||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||