Inst. for Fødevarevidenskab
50 % Fødevareøkonomisk Institut 50 % | |||||||||||||||||
Tidligst mulig placering | Bachelor 2. år | ||||||||||||||||
Varighed | En blok | ||||||||||||||||
Pointværdi | 7.5 (ECTS) | ||||||||||||||||
Kursustype | Bachelorkursus | ||||||||||||||||
Eksamen | Sluteksamen mundtlig eksamen kun visse hjælpemidler Projektrapport Beskrivelse af eksamen: Den studerende eksamineres på baggrund af spørgsmål formuleret med udgangspunkt i den indleverede projektrapport Vægtning: 100% 13-skala, intern censur | ||||||||||||||||
Forudsætninger for indstilling til eksamen | Deltagelse i projektarbejde samt projektrapport afleveret og godkendt | ||||||||||||||||
Rammer for undervisning | Forelæsning, øvelser og projektarbejde | ||||||||||||||||
Blokplacering | Blok 3 Ugestruktur: A | ||||||||||||||||
Undervisningssprog | Dansk | ||||||||||||||||
Kompetenceområder | |||||||||||||||||
Grundvidenskab: Den studerende skal opnå viden om udvalgte erkendelsesteoretiske problemstillinger med faglig relevans og viden om udvalgte etiske teorier. Teknologi og produktion: Den studerende skal have indsigt i hvordan man analyserer vidensgrundlaget i udvalgte faglige problemstillinger; kende til træk af fagets historie samt anvende principper for god skriftlig og mundtlig formidling af projektarbejde og principper for samarbejde. Etik og værdier: Den studerende skal kunne analysere værdimæssige problemstillinger relateret til deres fag. | |||||||||||||||||
Kursets målsætning | |||||||||||||||||
Kurset skal lære de studerende at se deres fag og de tilhørende videnskabelige discipliner i et alment perspektiv. Den studerende skal på selvstændig vis kunne diskutere videnskabsteoretiske problemstillinger, herunder etiske, som knytter sig til udvikling og anvendelse af faglig viden med relation til levnedsmidler | |||||||||||||||||
Kursusindhold | |||||||||||||||||
Den studerende bliver præsenteret for den historiske baggrund for udviklingen af levnedsmiddelfaget i sammenhæng med udviklingen af universiteter og højere læreanstalter. De vil se, hvorledes videnskaben og de forskellige fagdiscipliner spiller en rolle for faget og dets udvikling. Endvidere får de almen introduktion til videnskabelige tænkemåder og til grundlæggende videnskabsteoretiske problemer. Endelig vil de studerende få mulighed for, at se deres fags forankring i en bredere offentlig og markedsmæssig sammenhæng. | |||||||||||||||||
Undervisningsform | |||||||||||||||||
Kurset består af forelæsninger, øvelser for 2- 3 hold studerende (ca. 25/hold) samt projektarbejde i grupper (15 projekter). Forelæsninger gives dels af lærere fra levnedsmiddelfaget og tilgrænsende fagområder, dels af personer med særlig sagkundskab inden for videnskabsteori og etik fra FØI. Det er hensigten ved forelæsningerne, at skabe samspil mellem virkelighedsnære, faglige problemstillinger og refleksioner rettet mod et alment perspektiv. Øvelserne samt projektvejledning forestås af undervisningadjunkter fra FØI. I projektarbejde skal de studerende tage udgangspunkt i en konkret fødevarefaglig case og belyse den ud fra flere videnskabsteoretiske, etiske eller fødevarepolitiske perspektiver. | |||||||||||||||||
Kursusansvarlig | |||||||||||||||||
Per Møller, pem@life.ku.dk, Institut for Fødevarevidenskab/Sensorik, Tlf: 35333399 Peter Sandøe, pes@life.ku.dk, Institut for Produktionsdyr og Heste/Faggruppe: Populationsbiologi, Tlf: 35333059 | |||||||||||||||||
Studienævn | |||||||||||||||||
Studienævn LSN | |||||||||||||||||
Kursusbeskrivelsesomfang | |||||||||||||||||
| |||||||||||||||||