Ins. for Human Ernæring
50 % Inst. for Fødevarevidenskab 50 % | |||||||||||||||||
Tidligst mulig placering | Bachelor 3. år | ||||||||||||||||
Varighed | To blokke | ||||||||||||||||
Pointværdi | 15 (ECTS) | ||||||||||||||||
Kursustype | Bachelorkursus Temakursus | ||||||||||||||||
Eksamen | Sluteksamen skriftlig og mundtlig eksamen Skriftlig auditorieeksamen Alle hjælpemidler tilladt Beskrivelse af eksamen: Skriftlig eksamen, skriftlig og mundtlig bedømmelse af projektrapport. Vægtning: 2 timers skriftlig eksamen efter første halvdel af kurset vægtes 33%. Skriftlig bedømmelse af projektrapport 33%, og mundtlig bedømmelse af projektrapport 33%. 13-skala, ekstern censur | ||||||||||||||||
Rammer for undervisning | Forelæsninger og udarbejdelse af gruppebaseret projektrapport. Udbydes først efteråret 2007. | ||||||||||||||||
Blokplacering | Blok 1 Ugestruktur: C Blok 2 Ugestruktur: C | ||||||||||||||||
Undervisningssprog | Dansk | ||||||||||||||||
Kompetenceområder | |||||||||||||||||
Kurset er obligatorisk på bacheloruddannelsen i fødevarevidenskab indenfor fagpakken fødevarer, ernæring og sundhed. Grundvidenskab: Forståelse af de fysiologiske processer og kendskab til den sociologiske og epidemiologiske baggrund, der kan forklare sammenhænge mellem valg af kostvaner, motionsvaner, forbrug af nydelsesmidler og specifikke sundhedsmæssige problemstillinger. Teknologi og produktion: Forståelse af specifikke sammenhænge mellem sociale og samfundsmæssige forskelle i befolkningen og valg af kostvaner, motionsvaner, forbrug af alkohol og tobak i relation til sundhedsmæssige problemstillinger. At forstå specifikke sundhedsmæssige problemstillinger ud fra et samfundsmæssig, sociologisk og fysiologisk perspektiv. Etik og værdier: At kunne diskutere, hvordan valg og handlinger i relation til livskvalitet påvirker sundhedstilstanden. | |||||||||||||||||
Kursets målsætning | |||||||||||||||||
På baggrund af et grundlæggende kendskab til sociale forskelle i samfundet, biologiske forudsætninger, samfundsmæssige bestemmende faktorer og grundlæggende fysiologiske processer skal der kunne foretages en vurdering af, hvorledes specifikke valg og handlinger med relation til livskvalitet kan sættes i sammenhæng med sundhed. | |||||||||||||||||
Kursusindhold | |||||||||||||||||
Kurset vil tage udgangspunkt i sammenhængen mellem livskvalitet og sundhed. Med livskvalitet menes de valg og handlinger i relation til valg af kostvaner, motionsvaner og forbrug nydelsesmidler, hvorpå individer skaber en identitet. Der vil blive gennemgået emner som vegetarkost, frugt og grønt, fisk og kød samt specifikke egenskaber ved udvalgte fødevarer som f.eks. vin og chokolade. Derudover vil der blive gennemgået emner som motion og forbrug af nydelsesmidler. Sammenhængen mellem livskvalitet og sundhed vil blive belyst ved at se på biologiske forskelle og levevilkår blandt forskellige sociale grupper i samfundet, ligesom bestemmende faktorer for individuelle valg og handlinger i relation til livskvalitet vil blive belyst ud fra et samfundsfagligt perspektiv. Desuden vil sammenhængen mellem livskvalitet og sundhed blive belyst ud fra grundlæggende processer. Projektarbejdet vil tage udgangspunkt i et valgfrit emne. | |||||||||||||||||
Undervisningsform | |||||||||||||||||
Første halvdel af kurset omfatter forelæsninger, teoretiske øvelser og cases. Anden halvdel omfatter projektarbejde. Projektarbejdet tager udgangspunkt i de problemstillinger, der er gennemgået i første halvdel af kurset, og munder ud i udarbejdelse og fremlæggelse af en projektrapport. Projektarbejdet udføres i grupper på 4-5 studerende under vejledning. | |||||||||||||||||
Litteraturhenvisninger | |||||||||||||||||
Oplyses senere. | |||||||||||||||||
Kursusansvarlig | |||||||||||||||||
Arne Vernon Astrup, ast@life.ku.dk, Institut for Human Ernæring/Forebyggelse og behandling af overvægt - appetit o, Tlf: 35332476 | |||||||||||||||||
Studienævn | |||||||||||||||||
Studienævn LSN | |||||||||||||||||
Kursusbeskrivelsesomfang | |||||||||||||||||
| |||||||||||||||||