Department of Food Science
60 % Department of Human Nutrition 11 % | |||||||||||||||||||
Earliest Possible Year | BSc. 1 year | ||||||||||||||||||
Duration | Two blocks | ||||||||||||||||||
Credits | 15 (ECTS) | ||||||||||||||||||
Course Level | BSc | ||||||||||||||||||
Examination | Final Examination written examination and oral examination All aids allowed Description of Examination: Projektrapport og tilhørende individuel mundtlig eksamination Weight: 50% projektrapport 50% individuel eksamination 13-point scale, external examiner | ||||||||||||||||||
Requirement For Attending Exam | To godkendte delrapporter. Deltagelse i paneldiskussion. Godkendt problemformulering, disposition og nøgleord for projektrapport (uge 41). Aflevering af projektrapport. | ||||||||||||||||||
Organisation of Teaching | I den første uge undervises hele fredagen. En del af kurset undervises på DTU. Biocentrum på DTU har 29 % af undervisningen. | ||||||||||||||||||
Block Placement | Blok 1 Week Structure: B Blok 2 Week Structure: A | ||||||||||||||||||
Teaching Language | Danish | ||||||||||||||||||
Areas of Competence the Course Will Address | |||||||||||||||||||
Grundvidenskab: Kendskab til og forståelse af følgende delområder indenfor fødevarevidenskab: Råvarer, sensorik, ernæring og fødevarekarakterisering. Teknologi & produktion: Kendskab til vegetabilske og animalske råvarer og hvordan deres kvalitet kan variere afhængigt af genetisk variation, fysisk-kemisk struktur og produktionsforhold. Kendskab til og forståelse af råvarernes indflydelse på fødevarefremstilling og industrielle enkeltprocesser. Kendskab til moderne procesanalytiske teknologier, råvarekvalitet, kvalitetskontrol, styring og lovgivning. Kendskab til forskellige sensoriske metoder og deres anvendelse. Kendskab til Dansk industriel fødevareproduktion og dens samspil med det øvrige samfund Kendskab til de væsentligste makro- og mikronæringsstoffer og de væsentligste kostrelaterede sygdomme. Kendskab til og forståelse af projektarbejde og rapportskrivning. | |||||||||||||||||||
Course Objectives | |||||||||||||||||||
At de studerende bliver i stand til at forstå forudsætningerne for sund kost og ernæring samt får kendskab til forudsætningerne for den danske fødevareproduktion og dens samspil med det øvrige samfund. At de studerende får kendskab til grundlæggende principper for fødevareanalyse, udvikling, design og produktion af fødevarer i relation til kvalitetsegenskaber såsom spisekvalitet, ernæringsmæssig kvalitet, sensorik, råvarekvalitet, struktur, biokemi, holdbarhed og mikrobiologi | |||||||||||||||||||
Course Contents | |||||||||||||||||||
Kurset indledes med en introduktion til kurset og Fødevareforskning på KVL og DTU med deltagelse af populære levnedsmiddelforskere og debattører. De fleste uger indledes med eksterne plenumforedrag samt forelæsning eller studiegruppe omkring metodelære (rapportskrivning, præsentation, gruppearbejde etc.). Plenumforedrag vil holdes af væsentlige levnedsmiddelaktører omhandlende et kursusaktuelt emne f.eks. en dansk råvareproducent, den danske fødevarepolitik, forbrugertrends, fødevareforskning og fødevareindustri. Sidstnævnte gøres blandt andet med repræsentanter for erhvervet (Danske Slagterier, Dansk Industri, Landbrugsrådet, Ministeriet for forbrug, Landbrugsministeriet, andelsbevælgelsen etc.). Plenumforedrag vil normalt være ca. 40 minutter hvortil der udpeges et studenterpanel som får til opgave at forberede og stille uddybende spørgsmål. Kurset vil være baseret på et projektforløb i retningen fra menneskets behov og preferencer over råvarekarakterisering til fødevare fremstilling og industri indeholdende følgende elementer: 1. Introduktion (kursusoversigt, holdindelinger og udlevering af eksamensprojektemner)(1 uge) 2. Råvaremodul (introduktion til dansk mad og ernæring, grundlæggende principper for sensorik samt råvarekvalitet - undervisningen vil være balanceret mellem vegetabilier, mejeri og kød). Undervisningen vil være en blanding af forelæsninger og demonstrationer (ialt 8 uger). Råvaremodulet afsluttes med aflevering af øvelsesrapport. 3. Fremstillingsmodul (fødevarefremstilling og karakterisering samt relevante biokemiske og mikrobiologiske problemstillinger). Undervisningen vil være en blanding af forelæsninger og øvelser (ialt 5 uger). Fremstillingsmodulet afsluttes med aflevering af øvelsesrapport. 4. Ekskursion til den lokale fødevareindustri i en udvalgt egn (1 uge) 5. Projektarbejde over bundet projektemne med obligatorisk råvarefaglig afsnit (litteratursøgning, rapportering, præsentation og eksamination (3 uger) | |||||||||||||||||||
Teaching And Learning Methods | |||||||||||||||||||
Kurset vil indeholde en blanding af pleumforelæsninger, paneldiskussioner, ordinære forelæsninger, demonstrationer, øvelser, ekskursioner, gruppearbejder, litteratursøgning og rapportskrivning. Der vil blive tvungen grupperotation imellem to forskellige delprojekter og eksamensprojektgruppen. Projektgrupper vil bestå af ca. 4 personer. Der vil blive tilknyttet en projektvejleder til hvert eksamensprojekt. Projektvejlederen skal godkende problemformuleringen og deltage i to nærmere aftalte møder med projektgruppen. | |||||||||||||||||||
Course Coordinator | |||||||||||||||||||
Søren Balling Engelsen, se@life.ku.dk, Department of Food Science/Quality and Technology, Phone: 35333205 | |||||||||||||||||||
Study Board | |||||||||||||||||||
Study Committee LSN | |||||||||||||||||||
Course Scope | |||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||