Inst. for Fødevarevidenskab
60 % Inst. for Human Ernæring 11 % | |||||||||||||||||||
Tidligst mulig placering | Bachelor 1. år | ||||||||||||||||||
Varighed | To blokke | ||||||||||||||||||
Pointværdi | 15 (ECTS) | ||||||||||||||||||
Kursustype | Bachelorkursus | ||||||||||||||||||
Eksamen | Sluteksamen skriftlig og mundtlig eksamen Alle hjælpemidler tilladt Beskrivelse af eksamen: Projektrapport og tilhørende individuel mundtlig eksamination Vægtning: 50% projektrapport 50% individuel eksamination 13-skala, ekstern censur | ||||||||||||||||||
Forudsætninger for indstilling til eksamen | To godkendte delrapporter. Deltagelse i paneldiskussion. Godkendt problemformulering, disposition og nøgleord for projektrapport (uge 41). Aflevering af projektrapport. | ||||||||||||||||||
Rammer for undervisning | I den første uge undervises hele fredagen. En del af kurset undervises på DTU. Biocentrum på DTU har 29 % af undervisningen. | ||||||||||||||||||
Blokplacering | Blok 1 Ugestruktur: B Blok 2 Ugestruktur: A | ||||||||||||||||||
Undervisningssprog | Dansk | ||||||||||||||||||
Kompetenceområder | |||||||||||||||||||
Grundvidenskab: Kendskab til og forståelse af følgende delområder indenfor fødevarevidenskab: Råvarer, sensorik, ernæring og fødevarekarakterisering. Teknologi & produktion: Kendskab til vegetabilske og animalske råvarer og hvordan deres kvalitet kan variere afhængigt af genetisk variation, fysisk-kemisk struktur og produktionsforhold. Kendskab til og forståelse af råvarernes indflydelse på fødevarefremstilling og industrielle enkeltprocesser. Kendskab til moderne procesanalytiske teknologier, råvarekvalitet, kvalitetskontrol, styring og lovgivning. Kendskab til forskellige sensoriske metoder og deres anvendelse. Kendskab til Dansk industriel fødevareproduktion og dens samspil med det øvrige samfund Kendskab til de væsentligste makro- og mikronæringsstoffer og de væsentligste kostrelaterede sygdomme. Kendskab til og forståelse af projektarbejde og rapportskrivning. | |||||||||||||||||||
Kursets målsætning | |||||||||||||||||||
At de studerende bliver i stand til at forstå forudsætningerne for sund kost og ernæring samt får kendskab til forudsætningerne for den danske fødevareproduktion og dens samspil med det øvrige samfund. At de studerende får kendskab til grundlæggende principper for fødevareanalyse, udvikling, design og produktion af fødevarer i relation til kvalitetsegenskaber såsom spisekvalitet, ernæringsmæssig kvalitet, sensorik, råvarekvalitet, struktur, biokemi, holdbarhed og mikrobiologi | |||||||||||||||||||
Kursusindhold | |||||||||||||||||||
Kurset indledes med en introduktion til kurset og Fødevareforskning på KVL og DTU med deltagelse af populære levnedsmiddelforskere og debattører. De fleste uger indledes med eksterne plenumforedrag samt forelæsning eller studiegruppe omkring metodelære (rapportskrivning, præsentation, gruppearbejde etc.). Plenumforedrag vil holdes af væsentlige levnedsmiddelaktører omhandlende et kursusaktuelt emne f.eks. en dansk råvareproducent, den danske fødevarepolitik, forbrugertrends, fødevareforskning og fødevareindustri. Sidstnævnte gøres blandt andet med repræsentanter for erhvervet (Danske Slagterier, Dansk Industri, Landbrugsrådet, Ministeriet for forbrug, Landbrugsministeriet, andelsbevælgelsen etc.). Plenumforedrag vil normalt være ca. 40 minutter hvortil der udpeges et studenterpanel som får til opgave at forberede og stille uddybende spørgsmål. Kurset vil være baseret på et projektforløb i retningen fra menneskets behov og preferencer over råvarekarakterisering til fødevare fremstilling og industri indeholdende følgende elementer: 1. Introduktion (kursusoversigt, holdindelinger og udlevering af eksamensprojektemner)(1 uge) 2. Råvaremodul (introduktion til dansk mad og ernæring, grundlæggende principper for sensorik samt råvarekvalitet - undervisningen vil være balanceret mellem vegetabilier, mejeri og kød). Undervisningen vil være en blanding af forelæsninger og demonstrationer (ialt 8 uger). Råvaremodulet afsluttes med aflevering af øvelsesrapport. 3. Fremstillingsmodul (fødevarefremstilling og karakterisering samt relevante biokemiske og mikrobiologiske problemstillinger). Undervisningen vil være en blanding af forelæsninger og øvelser (ialt 5 uger). Fremstillingsmodulet afsluttes med aflevering af øvelsesrapport. 4. Ekskursion til den lokale fødevareindustri i en udvalgt egn (1 uge) 5. Projektarbejde over bundet projektemne med obligatorisk råvarefaglig afsnit (litteratursøgning, rapportering, præsentation og eksamination (3 uger) | |||||||||||||||||||
Undervisningsform | |||||||||||||||||||
Kurset vil indeholde en blanding af pleumforelæsninger, paneldiskussioner, ordinære forelæsninger, demonstrationer, øvelser, ekskursioner, gruppearbejder, litteratursøgning og rapportskrivning. Der vil blive tvungen grupperotation imellem to forskellige delprojekter og eksamensprojektgruppen. Projektgrupper vil bestå af ca. 4 personer. Der vil blive tilknyttet en projektvejleder til hvert eksamensprojekt. Projektvejlederen skal godkende problemformuleringen og deltage i to nærmere aftalte møder med projektgruppen. | |||||||||||||||||||
Kursusansvarlig | |||||||||||||||||||
Søren Balling Engelsen, se@life.ku.dk, Institut for Fødevarevidenskab/Fødevarekvalitet og - Teknologi, Tlf: 35333205 | |||||||||||||||||||
Studienævn | |||||||||||||||||||
Studienævn LSN | |||||||||||||||||||
Kursusbeskrivelsesomfang | |||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||