Department of Human Nutrition | |||||||||||||||
Earliest Possible Year | MSc. 1 year | ||||||||||||||
Duration | One block | ||||||||||||||
Credits | 15 (ECTS) | ||||||||||||||
Course Level | MSc | ||||||||||||||
Examination | Continuous Assessment written examination and oral examination Written Exam in Lecturehall All aids allowed Description of Examination: Der holdes 4 timers skriftlig eksamen efter 4 uger med forskningsmetodologisk og statistisk indhold. Der afholdes en seminareksamen efter 9 uger på basis af skriftlig rapport. Weight: Skriftlig eksamen tæller 50% og seminareksamen 50%. De 50% ved seminareksamen er fordelt på 50& for gruppeopgaven, 25% for forsvar, 25% for opposition mod en anden gruppe. 13-point scale, external examiner Dates of Exam: 23 May 2007 | ||||||||||||||
Requirement For Attending Exam | I forløbet afleveres 2 rapporter på ca. 10 sider om specificerede emner i administration og ledelse. Disse skal godkendes før seminareksamen. | ||||||||||||||
Organisation of Teaching | |||||||||||||||
Block Placement | Blok 4 Week Structure: A Blok 4 Week Structure: B | ||||||||||||||
Teaching Language | Danish | ||||||||||||||
Mandatory Prerequisites | Teoretisk og/eller praktisk kendskab til klinisk ernæring er en fordel. | ||||||||||||||
Areas of Competence the Course Will Address | |||||||||||||||
Obligatorisk kursus på klinisk ernæringsstudiet. Kurset giver kompetencer indenfor teknologi og produktion. Kurset er uafhængigt af andre kurser og er en forudsætning for, at de studerende kan arbejde selvstændigt med specialet. Kurset er rettet mod senere funktioner som ledere og videreudviklere af faget.Studiets forsknings-metodologiske, ledelsesmæssige, administrative og kvalitetsudviklende kompetencer er samlet i dette kursus. De studerende skal have kendskab til: Regelsæt for almindelige administrative opgaver; statistiske metoder til vurdering af videnskabe-lige artiklers bæredygtighed; principper for konfliktløsning; måling af livskvalitet. Skal kunne redegøre for sundhedsvæsenets samarbejdsformer. Skal have viden om og færdigheder i at analysere en videnskabelig artikel; vurdere den praktiske betydning af et videnskabeligt fund; planlægge og analysere kvalitetsmålinger og opstille en plan for forbedring; opstille program til evaluering af organisatioriske svagheder. | |||||||||||||||
Course Objectives | |||||||||||||||
At give de studerende forudsætninger for at kunne læse videnskabelige artikler på en kritisk og analytisk måde, og dermed kunne vurdere værdien for fremtidig forskning og den praktiske anvendelighed i den kliniske hverdag. Desuden at give de studerende en forståelse af sundhedsvæsenets struktur og funktion, at sætte dem i stand til at opstille kvalitetsmål, afprøve disse og opstille plan for forbedringer. Endelig at de studerende opnår forudsætninger for at fungere som ledere i team-sammenhænge. | |||||||||||||||
Course Contents | |||||||||||||||
Den omtrentlige fordeling af de 9 uger vil være 4,5 uger med videnskabelige metoder, vurdering af videnskabelige artikler, statistik; 3 forelæsninger pr. uge, teoretiske øvelser og obligatoriske skriftlig, karaktergivende afprøvning med forskningsmetodologisk indhold.. ½ uge med 2 forelæsninger, øvelse og rapport om administrative problemstillinger. 2 uger med 3 forelæsninger pr. uge og øvelser samt rapport om ledelses problemstillinger. 2 uger med kvalitetsudvikling, gruppebaseret projektrapport udarbejdes sideløbende med adgang til vejledning og danner grundlag for seminareksamen, 2 forelæsning pr. uge og øvelser. | |||||||||||||||
Teaching And Learning Methods | |||||||||||||||
Forelæsninger 2-3 gange ugentligt ved ansatte samt eksterne specialister. Teoretiske øvelser. Rapportudformning i grupper. Relation til andre kurser Kurset er vidtgående uafhængigt af omkringliggende kurser, men er en forudsætning for, alle de studerende kan arbejde selvstændigt med specialet. Kurset er meget direkte rettet mod de studerendes senere funktioner som ledere og videreudviklere af faget. | |||||||||||||||
Course Litterature | |||||||||||||||
Kompendier i forskningsmetodologi og statistik Flemming Ettrup: Virksomhedsdrift, Erhvervsskolernes Forlag. Johan Kjærgaard et al. Kvalitetsudvikling i sundhedsvæsenet, Munksgaard. Klaus Johansen: Basal sundhedsvidenskabelig statistik, Munksgaard. | |||||||||||||||
Course Coordinator | |||||||||||||||
Jens Rikardt Andersen, jra@life.ku.dk, Department of Human Nutrition/Clinical Nutrition, Phone: 35332504 | |||||||||||||||
Study Board | |||||||||||||||
Study Committee LSN | |||||||||||||||
Course Scope | |||||||||||||||
| |||||||||||||||