Department of Food Science | |||||||||||||||||
Earliest Possible Year | BSc. 2 year to BSc. 3 year | ||||||||||||||||
Duration | Half a block | ||||||||||||||||
Credits | 7.5 (ECTS) | ||||||||||||||||
Course Level | BSc | ||||||||||||||||
Examination | Final Examination written examination Written Exam in Lecturehall All aids allowed Description of Examination: Ved eksamen udleveres 6 spørgsmål (2 spørgsmål indenfor hvert af områderne mælk, kød og vegetabilier). Spørgsmålene formuleres således at de opnåede kompetencer testes. De studerende skal svare fyldestgørende på spørgsmålene. 4 timers skr. eksamen. Weight: De tre områder mælk, kød og vegetabilier vægtes ens. 13-point scale, internal examiner Dates of Exam: 21 May 2007 | ||||||||||||||||
Requirement For Attending Exam | Alle øvelsesrapporter skal være godkendte. | ||||||||||||||||
Organisation of Teaching | Forelæsninger og laboratorieøvelser. | ||||||||||||||||
Block Placement | Blok 4a Week Structure: Udenfor ugestruktur I uge 2 og 4 afholdes øvelser mandag, onsdag og torsdag eftermiddag samt tirsdag formiddag. I uge 3 afholdes øvelser tirsdag og fredag formiddag og onsdag og torsdag eftermiddag. | ||||||||||||||||
Teaching Language | Danish | ||||||||||||||||
Optional Prerequisites | Biokemi og Levnedsmiddelkemi | ||||||||||||||||
Areas of Competence the Course Will Address | |||||||||||||||||
Kurset indgår i levnedsmiddel B.Sc. uddannelsen og bidrager med grundvidenskabelige kompetencer indenfor fagområderne kemi og biokemi og kompetencer indenfor teknologi- og produktion. Grundvidenskab: Forståelse for de kemiske og biokemiske ændringer som sker i råvarerne. Praktiske færdigheder i forbindelse med arbejde i laboratoriet. Teknologi og produktion: Viden om de forskellige råvarers anatomiske opbygning, struktur og kemiske sammensætning. Kendskab til råvarernes ernæringsmæssige betydning. Kendskab til, hvilke kvalitetskrav, der stilles til de væsentligste råvarer Viden om, hvordan kvaliteten af de vigtigste råvarer kan måles. Forståelse for principperne bag de anvendte analysemetoder. Forståelse for, hvordan kvaliteten af de væsentligste råvarer kan variere afhængigt af genetisk oprindelse, produktionsforhold, behandling og opbevaring. Kendskab til kvaliteten af konventionelt og ikke-konventionelt (bl.a. økologisk) producerede råvarer. | |||||||||||||||||
Course Objectives | |||||||||||||||||
Formålet med dette kursus er at give de studerende et basalt kendskab til kvaliteten af de enkelte råvarer og deres anvendelsesmuligheder. Dette omfatter viden om hvilke faktorer, der har indflydelse på kvaliteten af de enkelte råvarer, principper for hvordan kvaliteten kan måles, samt hvilke kvalitetskrav, der stilles til de enkelte råvarer både til brug for fersk konsum og til videre forarbejdning. | |||||||||||||||||
Course Contents | |||||||||||||||||
Kurset omhandler råvarerne kød, fisk, mælk, æg, korn, frugt, grønsager, kartofler og råvarer til vegetabilske olier. I kurset undervises der i råvarernes opbygning, kemiske sammensætning, ernæringsmæssige betydning og fysiske egenskaber - herunder tekstur. Der lægges vægt på den kemiske sammensætning og struktur, samt egenskaberne af de enkelte bestanddele, således at der opnås en baggrund for at vurdere hvorledes disse påvirkes ved forskellige behandlinger. I kurset får de studerende indsigt i, hvordan råvarernes kvalitet kan variere afhængig af genetisk oprindelse (race/sorter), produktionsforhold (fodring, slagtning, malkning, dyrkningsbetingelser, høst m.v.) og opbevaring, samt hvilke forskellige krav en råvare skal opfylde afhængigt af, hvad den skal anvendes til. Der gives kendskab til, hvordan kvaliteten af udvalgte råvarer kan måles og vurderes gennem brug af vigtige analysemetoder i de praktiske øvelser. Kurset bygger videre på fødevaregrundkursets undervisning omkring de enkelte råvarer (Blok 1 og 2). Kurset vil specielt anvende de studerendes viden omkring stofskifteprocesser, opnået i Biokemi, og viden omkring kolloidkemi, farve, aroma og oxidationsprocesser opnået i Fødevarekemi. De opnåede kompetencer er en væsentlig forudsætning for det efterfølgende kursus i Fødevareteknologi. Efter gennemgang af kurset vil den studerende være i stand til: * at vejlede med hensyn til kvalitet, anvendelse af og opbevaring af råvarer. * at beskrive hvordan en given råvare skal kvalitetsvurderes afhængigt af anvendelsen. * at kende sammenhængen mellem den kvalitet, der kan ses, smages og måles, og de påvirkninger, som produktet har været udsat for. | |||||||||||||||||
Teaching And Learning Methods | |||||||||||||||||
Kurset løber fuld tid udenfor ugestruktur. Undervisningsformen består af forelæsninger med tilhørende opgaver og praktiske laboratorieøvelser. Indenfor hvert af fagområderne (mejeri, kød og vegetabilier) vil der i nogle forelæsninger blive udleveret skriftlige opgaver som de studerende skal løse i grupper. Disse opgaver skal illustrere de væsentligste pointer i forelæsningerne. Plan for afholdelse af laboratorieøvelser vil fremgå af undervisningsplanen. I uge 1-4 vil der være forelæsninger, laboratorieøvelser, øvelsesgennemgang og evaluering. I uge 5 vil der blive afholdt eksamen. Der skal udarbejdes skriftlige rapporter på basis af resultaterne fra de praktiske øvelser. Teorien som er gennemgået i forelæsningerne inddrages delvist i spørgsmålene, der hører til de praktiske øvelser. | |||||||||||||||||
Course Litterature | |||||||||||||||||
Kompendiet: Vegetabilier som råvare. Seneste udgave. Wismer-Pedersen, J. (1988), Kød som levnedsmiddel, DSR-Tryk, KVL, Frederiksberg C. Dairy Chemistry and Biochemistry (1998), P.F: Fox and P.L.H.McSweeney, Blackie Academic & Professional, London. Supplerende litteratur meddeles senere. | |||||||||||||||||
Course Coordinator | |||||||||||||||||
Mette Christensen, mec@life.ku.dk, Department of Food Science/Meat Science, Phone: 35333202 | |||||||||||||||||
Study Board | |||||||||||||||||
Study Committee LSN | |||||||||||||||||
Course Scope | |||||||||||||||||
| |||||||||||||||||