Ins. for Human Ernæring | |||||||||||||||||
Tidligst mulig placering | Kandidat 1.år til Kandidat 2. år | ||||||||||||||||
Varighed | En blok | ||||||||||||||||
Pointværdi | 15 (ECTS) | ||||||||||||||||
Kursustype | Kandidatkursus | ||||||||||||||||
Eksamen | Løbende eksamen skriftlig og mundtlig eksamen Portfolio eksamen Alle hjælpemidler tilladt Beskrivelse af eksamen: Bedømmelse af individuelle og gruppebaserede skriftlige rapporter samt mundtlig eksamen. Vægtning: Individuel rapport 35%, mundtlig fremlæggelse 15%, grupperapport 10%, mundtlig eksamen i pensum og rapporter 40%. 13-skala, intern censur | ||||||||||||||||
Rammer for undervisning | Forelæsninger, teoretiske og praktiske øvelser, studenterseminarer | ||||||||||||||||
Blokplacering | Blok 1 Ugestruktur: A Blok 1 Ugestruktur: B | ||||||||||||||||
Undervisningssprog | Dansk | ||||||||||||||||
Begrænset deltagerantal | 70 | ||||||||||||||||
Kompetenceområder | |||||||||||||||||
Kurset er obligatorisk på HE og KE-uddannelserne og kompetencerne opnået i kurset relaterer primært til de grundvidenskabelige og anvendelsesorienterede kompetencer for uddannelserne. Grundvidenskab: Forstå og forklare de grundlæggende principper for næringsstoffernes fysiologiske funktion. Forstå og forklare betydningen af mikronæringsstoffernes biotilgængelighed og faktorerne herfor. Kende og beskrive fordøjelse og absorption af energigivende næringsstoffer samt faktorer af betydning herfor. Forstå og redegøre for omsætning og regulering af energigivende næringsstoffer under normale fysiologiske forhold. Anvendt videnskab: Forstå målemetoder til bestemmelse af energi- og makronæringsstofomsætning. Forstå, forklare og vurdere metoder til bestemmelse af næringsstofstatus og energibehov. Anvende og vurdere metoder til bestemmelse af næringsstofindtag og -status på individ- og gruppeniveau. Anvende biomarkører og antropometriske mål til vurdering af ernæringsstatus. | |||||||||||||||||
Kursets målsætning | |||||||||||||||||
At de studerende opnår en dybtgående viden om næringsstoffer, deres optagelse og omsætning samt deres betydning for den menneskelige organismes normale funktioner. Desuden at de studerende opnår kendskab til måling og vurdering af næringsstofindtag, status og energibehov. | |||||||||||||||||
Kursusindhold | |||||||||||||||||
Introduktion af makro- og mikronæringsstoffer, herunder definitioner, klassifikationer, kemisk struktur, fysiske og kemiske egenskaber samt fysiologiske funktion. Fordøjelse, absorption, transport og vævsoptagelser samt faktorer der påvirker disse processer. Interaktioner og samspil med andre næringsstoffer og kostfaktorer. Den biokemiske rolle af mikronæringsstofferne og deres betydning i henholdsvis oxidation og antioxidation. Lagring, mobilisering og metabolisering af makronæringsstoffer. Regulering af makronæringsstoffernes mobilisering i kroppens forbrænding i hvile og under arbejde/aktivitet. Hormoner af speciel betydning for makronæringsstofregulering. Mekanismer for opretholdelse af væske, energi- og makronæringsstofbalance, herunder appetitregulering. Gennemgang af praktisk anvendelse af energiomsætning og målemetoder i indirekte kalorimetri-metoder. Gennemgang og praktisk anvendelse af antropometriske målinger. Gennemgang og praktisk anvendelse af forskellige biokemiske målinger, herunder blod- og urinparametre. Gennemgang og praktisk anvendelse af vejet kostregistrering, fødevarefrekvensskema og 24-timers recall, som metoder til bestemmelse af næringsstofindtag på gruppe- og individ niveau. Vurdering af data i relation til normalværdier, cut-off points, indtag vs. absorption, risikogrupper. | |||||||||||||||||
Undervisningsform | |||||||||||||||||
Kurset omfatter 2 skemamoduler ugentligt med forelæsninger, teoretiske og praktiske øvelser. Teoretiske øvelser kan omfatte kritisk artikellæsning, rapportskrivning om selvvalgte eller givne emner både individuelt og i gruppe, bearbejdning af data. I de praktiske øvelser laves målinger og analyser på de studerende selv eller på de studerendes eget blod, urin m.v. I de teoretiske og praktiske øvelser underbygges og gennemarbejdes de emner der gennemgås i forelæsninger. | |||||||||||||||||
Litteraturhenvisninger | |||||||||||||||||
Shils, M.E., Shike, M. Ross, A.C., Caballero, B., Cousins, R.J.: Modern Nutrition in Health and Disease. 10th ed., Williams & Wilkins, Baltimore 2005. Desuden anvendes supplerende materiale i form af artikler, noter, m.m. | |||||||||||||||||
Kursusansvarlig | |||||||||||||||||
Susanne Gjedsted Bügel, shb@life.ku.dk, Institut for Human Ernæring/Sygdomsforebyggende ernæring, Tlf: 35332490 Anita Belza, anbe@life.ku.dk, Institut for Human Ernæring/Forebyggelse og behandling af overvægt - appetit o, Tlf: 35332597 Ole Hels, ohe@kvl.dk, Institut for Human Ernæring/Præventiv ernæring, Tlf: 35282533 | |||||||||||||||||
Studienævn | |||||||||||||||||
Studienævn LSN | |||||||||||||||||
Kursusbeskrivelsesomfang | |||||||||||||||||
| |||||||||||||||||