Ins. for Human Ernæring | |||||||||||||||
Tidligst mulig placering | Kandidat 2. år | ||||||||||||||
Varighed | En blok | ||||||||||||||
Pointværdi | 7.5 (ECTS) | ||||||||||||||
Kursustype | Kandidatkursus | ||||||||||||||
Eksamen | Sluteksamen skriftlig og mundtlig eksamen Portfolio eksamen Alle hjælpemidler tilladt Beskrivelse af eksamen: Mundtlig eksamen. I grupper planlægges en sundhedsintervention, der fremlægges til eksamen med udgang i skriftlig synopsis. Vægtning: 50% skriftlig og 50% mundtlig del 13-skala, intern censur | ||||||||||||||
Forudsætninger for indstilling til eksamen | Aflevering og mundtlig fremlæggelse af gruppearbejder. | ||||||||||||||
Rammer for undervisning | Forelæsninger, seminarer, gruppearbejder | ||||||||||||||
Blokplacering | Blok 1 Ugestruktur: B | ||||||||||||||
Undervisningssprog | Dansk | ||||||||||||||
Anbefalede forudsætninger | Kostindtag og ernæringsfysiologi, Kost og sygdomsforebyggelse | ||||||||||||||
Kompetenceområder | |||||||||||||||
Grundvidenskab: Viden om arbejdsområder og metoder indenfor folkesundheden med særligt henblik på ernæringsområdet. Det er en del af følgende punkt under den samlede uddannelseskompetence: Viden om centrale, sociale og kulturelle sammenhænge, der præger menneskers forhold til mad. Anvendelsesorienterede kompetencer: Tilrettelægge forebyggelsesindsatser, herunder identifikation af målgrupper, fastlægge indsatsniveauer, udvikle virkemidler og planlægge evalueringer. Dette er en af uddannelsens kompetencer, der dækkes i dette kursus. Desuden vil kurset dække en del af følgende af uddannelsens kompetencer. Vurdere samfundsvidenskabelige undersøgelsesdesign og metoder i forhold til specifikke fødevareernæringsrelaterede problemstillinger. Identificere sundhedsområdets aktører og deres ansvarsfordeling i Danmark. Etik og værdier: Reflektere over interesser forbundet med forskellige aktørers ernærings- og fødevarepolitik samt ernæringsopløsning. | |||||||||||||||
Kursets målsætning | |||||||||||||||
At tilegne sig grundbegreber indenfor folkesundhedsområdet. At opbygge kendskab og evne til at vurdere ernærings- og fødevarepolitikker, såvel i privat som offentligt regi; herunder at identificere aktører, interesser og ansvarsfordeling. At kunne planlægge og evaluere sundhedsinterventioner på ernærings- og fødevareområdet; herunder at kunne opstille målsætninger, vælge midler og instrumenter, planlægge et forløb og planlægge evaluering af forløb og resultat. | |||||||||||||||
Kursusindhold | |||||||||||||||
Der undervises i grundbegreber og teori indenfor folkesundhed, epidemiologi og planlægning af sundhedsinterventioner. Eksempler på sundhedsinterventioner indenfor ernæringsområdet præsenteres og diskuteres. En række danske aktører indenfor sundhedsfremme og forebyggende ernæring fremlægger konkrete erfaringer og cases. | |||||||||||||||
Undervisningsform | |||||||||||||||
Kurset er en kombination af forelæsninger, gruppearbejde med case reports, seminarer og projektarbejde. Første halvdel af kursusperioden indeholder forelæsninger om teorien bag ernæringsinterventioner med udgangspunkt i "intervention mapping" konceptet. Aktører på ernæringsområdet og aktuelle ernæringspolitikker undersøges af de studerende i gruppearbejder og fremlægges i plenum. En selvstændigt valgt sundhedsintervention planlægges i grupper og fremlægges til eksamen med udgangspunkt i en skriftlig synopsis. | |||||||||||||||
Litteraturhenvisninger | |||||||||||||||
Pensum er under revidering og meddeles senere | |||||||||||||||
Kursusansvarlig | |||||||||||||||
Kim Fleischer Michaelsen, kfm@life.ku.dk, Institut for Human Ernæring/Børneernæring og International Ernærin, Tlf: 35332495 | |||||||||||||||
Studienævn | |||||||||||||||
Studienævn LSN | |||||||||||||||
Kursusbeskrivelsesomfang | |||||||||||||||
| |||||||||||||||