Department of Large Animal Sciences | |||||||||||||
Earliest Possible Year | BSc. 3 year to MSc. 2 year | ||||||||||||
Duration | One block | ||||||||||||
Credits | 7.5 (ECTS) | ||||||||||||
Course Level | Joint BSc and MSc | ||||||||||||
Examination | Final Examination written examination Written Exam in Lecturehall All aids allowed Description of Examination: Projektrapport og 4 timers skriftlig eksamen Weight: Projektrapporter: 50% Skriftlig eksamen: 50% 13-point scale, internal examiner Dates of Exam: 25 January 2007 | ||||||||||||
Organisation of Teaching | I undervisningen indgår forelæsninger og seminarer, der forudsætter aktiv deltagelse fra de studerende. Der er planlagt ekskursioner og øvelser ud af huset. | ||||||||||||
Block Placement | Blok 2 Week Structure: A | ||||||||||||
Teaching Language | Danish | ||||||||||||
Restrictions | Max 20 studerende | ||||||||||||
Areas of Competence the Course Will Address | |||||||||||||
Kompetencer opnået inden for grundvidenskab Kendskab til de grundlæggende etologiske teorier Kompetencer opnået inden for teknik og produktion: Kendskab til anvendelser af den etologiske teori til håndtering af adfærdsproblemer i husdyrpopulationer Kompetencer opnået inden for etik og værdier: Kan reflektere over adfærd og dyrevelfærd i relation til forskellige former for husdyrhold | |||||||||||||
Course Objectives | |||||||||||||
Kurset skal give den studerende viden om den basale etologiske teori. De studerende skal endvidere kunne forstå basale etologiske begreber og termer. Der lægges vægt på, at den studerende skal kunne analysere etologiske behov i relation til dyrenes produktion og velfærd. Der opnås kendskab til de vigtigste husdyrs adfærd. | |||||||||||||
Course Contents | |||||||||||||
. Forklaringsniveauer indenfor etologien: ultimative og proksimate forklaringer (Tinbergens 4 spørgsmål) . Motivation: motivationsmodeller, motivationsmåling, praktiske konsekvenser af motivationelle mekanismer . Ontogeni: udvikling af adfærdsmønster, effekt af tidlig erfaring på normal og unormal adfærd . Indlæring: klassisk og operant konditionering, brug af indlæring i produktionen, konsekvenser af konditionering . Centralnervesystemet . Hormoner og adfærd: den fysiologiske baggrunden til motivation . Frygt: modeller for frygt, hvordan man kan måle frygt, velfærds og produktionskonsekvenser af frygtsamhed . Stress: typer af stressorer, kronisk og akut stress, fysiologiske konsekvenser . Kommunikation: funktionelle modeller, former af kommunikation, inom og mellemartskommunikation . Social adfærd: former af sociale grupper, effekt af overdrivne gruppestørrelser . Aggression: Sequential Assessment Game Theory, former af aggression, praktiske konsekvenser af aggression . Reproduktiv adfærd: teorier for partnervalg, adfærd kring fødsel, moder-unge interaktion, moder-unge konflikt . Sygdom og adfærd: klinisk etologi, adfærd som diagnosemetode, | |||||||||||||
Teaching And Learning Methods | |||||||||||||
Kurset er baseret på forelæsninger hver formiddag i den første uge, ekskursioner om eftermiddagen i den første uge, gennemførelse af et praktisk projekt i anden uge evt. suppleret med øvelser, samt skrvning af projektrapport i form af manuscript til videnskabelig artikel i treje uge, afsluttende med et seminar, under hvilket projekter forestilles og diskutteres. | |||||||||||||
Course Coordinator | |||||||||||||
Jan Ladewig, jal@life.ku.dk, Department of Large Animal Sciences/Populationsbiology, Phone: 35333031 | |||||||||||||
Study Board | |||||||||||||
Study Committee NSN | |||||||||||||
Course Scope | |||||||||||||
| |||||||||||||