260007 Ethology

Details
Department of Large Animal Sciences
Earliest Possible YearBSc. 3 year to MSc. 2 year
DurationOne block
 
Credits7.5 (ECTS)
Course LevelJoint BSc and MSc
 
ExaminationFinal Examination

written examination


Written Exam in Lecturehall

All aids allowed

Description of Examination: Projektrapport og 4 timers skriftlig eksamen

Weight: Projektrapporter: 50% Skriftlig eksamen: 50%



13-point scale, internal examiner

Dates of Exam:
25 January 2007
 
Organisation of TeachingI undervisningen indgår forelæsninger og seminarer, der forudsætter aktiv deltagelse fra de studerende. Der er planlagt ekskursioner og øvelser ud af huset.
 
Block PlacementBlok 2
Week Structure: A
 
Teaching LanguageDanish
 
RestrictionsMax 20 studerende
 
Areas of Competence the Course Will Address
Kompetencer opnået inden for grundvidenskab
Kendskab til de grundlæggende etologiske teorier Kompetencer opnået inden for teknik og produktion:
Kendskab til anvendelser af den etologiske teori til håndtering af adfærdsproblemer i husdyrpopulationer
Kompetencer opnået inden for etik og værdier:
Kan reflektere over adfærd og dyrevelfærd i relation til forskellige former for husdyrhold
 
Course Objectives
Kurset skal give den studerende viden om den basale etologiske teori. De studerende skal endvidere kunne forstå basale etologiske begreber og termer. Der lægges vægt på, at den studerende skal kunne analysere etologiske behov i relation til dyrenes produktion og velfærd. Der opnås kendskab til de vigtigste husdyrs adfærd.
 
Course Contents
. Forklaringsniveauer indenfor etologien: ultimative og proksimate forklaringer (Tinbergens 4 spørgsmål)
. Motivation: motivationsmodeller, motivationsmåling, praktiske konsekvenser af motivationelle mekanismer
. Ontogeni: udvikling af adfærdsmønster, effekt af tidlig erfaring på normal og unormal adfærd
. Indlæring: klassisk og operant konditionering, brug af indlæring i produktionen, konsekvenser af konditionering
. Centralnervesystemet
. Hormoner og adfærd: den fysiologiske baggrunden til motivation
. Frygt: modeller for frygt, hvordan man kan måle frygt, velfærds og produktionskonsekvenser af frygtsamhed
. Stress: typer af stressorer, kronisk og akut stress, fysiologiske konsekvenser
. Kommunikation: funktionelle modeller, former af kommunikation, inom og mellemartskommunikation
. Social adfærd: former af sociale grupper, effekt af overdrivne gruppestørrelser
. Aggression: Sequential Assessment Game Theory, former af aggression, praktiske konsekvenser af aggression
. Reproduktiv adfærd: teorier for partnervalg, adfærd kring fødsel, moder-unge interaktion, moder-unge konflikt
. Sygdom og adfærd: klinisk etologi, adfærd som diagnosemetode,
 
Teaching And Learning Methods
Kurset er baseret på forelæsninger hver formiddag i den første uge, ekskursioner om eftermiddagen i den første uge, gennemførelse af et praktisk projekt i anden uge evt. suppleret med øvelser, samt skrvning af projektrapport i form af manuscript til videnskabelig artikel i treje uge, afsluttende med et seminar, under hvilket projekter forestilles og diskutteres.
 
Course Coordinator
Jan Ladewig, jal@life.ku.dk, Department of Large Animal Sciences/Populationsbiology, Phone: 35333031
 
Study Board
Study Committee NSN
 
Course Scope
lectures24
project work100
preparation78
examination4

206