Department of Large Animal Sciences | |||||||||||||||||
Earliest Possible Year | BSc. 3 year | ||||||||||||||||
Duration | One block | ||||||||||||||||
Credits | 7.5 (ECTS) | ||||||||||||||||
Course Level | BSc | ||||||||||||||||
Examination | Final Examination written examination and oral examination Some Aid allowed Description of Examination: Individuel mundtlig eksamen af 1/2 times varighed. Spørgsmål med udgangspunkt i projekt rapport samt hele kursets pensum. Der er ikke afsat forberedelsestid. Weight: Projekt 50% Mundtlig eksamen 50% 13-point scale, internal examiner | ||||||||||||||||
Requirement For Attending Exam | Afleveret projekt | ||||||||||||||||
Organisation of Teaching | Forelæsninger, skriftlige opgaver, computerøvelser, ekskursioner og rapportskrivning. | ||||||||||||||||
Block Placement | Blok 3 Week Structure: C, Forventes placeret i blok 1 i 2007/2008 | ||||||||||||||||
Teaching Language | Danish | ||||||||||||||||
Optional Prerequisites | Genetik 1, Statistisk dataanalyse 1 | ||||||||||||||||
Areas of Competence the Course Will Address | |||||||||||||||||
Kompetancer inden for grundvidenskab: Forståelse af de overordnede teoretiske forudsætninger for husdyravl og den praktiske husdyravls problemstillinger og gennemførelse. Kompetancer inden for teknik og produktion: Viden om avlsforanstaltninger, systemer til avlsværdivurdering og indeksberegning samt avlsstruktur og avlsplanlægning. Kompetancer inden for etik og værdier: Kan reflektere over og diskutere de etiske og dyrevelfærdsmæssige konsekvenser og problemstillinger, som knytter sig til moderne husdyravl. | |||||||||||||||||
Course Objectives | |||||||||||||||||
Efter endt kursus har deltagerne en indsigt i de enkelte husdyrracers udbredelse og produktionsniveau. Deltagerne vil være i stand til at vurdere effekten af avlsmæssige tiltag i en husdyrpopulation på baggrund af en evaluering af avlsmålsætning, avlsforanstaltninger, udvælgelsesstrategi og avlsstruktur. | |||||||||||||||||
Course Contents | |||||||||||||||||
Del 1: Først introduceres de enkelte husdyrarter og -racer samt deres funktion og udbredelse. erunder hører også definition og prioritering af avlsmål. Del 2: Dernæst gennemgås forskellige metoder til afprøvning af et dyrs avlsmæssige værdi, herunder individprøve, afkomsprøve og afkomsundersøgelser. Desuden præsenteres grundlæggende metoder til beregning af avlsværdier, samt præsentation i form af avlsværdital og indekser. Del 3: Efterfølgende præsenteres avlsstruktur og avlsplanlægning i de forskellige husdyrarter, herunder hvilke avlsværdital, der beregnes og anvendes ved udvælgelse af avlsdyr. | |||||||||||||||||
Teaching And Learning Methods | |||||||||||||||||
Forelæsninger, skriftlige opgaver, computerøvelser, ekskursioner og rapportskrivning. I forbindelse med forelæsninger, øvelser og ekskursioner forventes de studerende at deltage i gensidig debat. Del 1 vil blive understøttet af små opgaver og ekskursioner. Til hjælp i del 2 anvendes skriftlige opgaver og computerøvelser. Del 3 understøttes af ekskursion og skriftlige opgaver. De studerende forventes desuden i små grupper at udarbejde en rapport over et selvvalgt emne baseret på litteraturstudie eventuelt suppleret med interview. | |||||||||||||||||
Course Litterature | |||||||||||||||||
Christensen, L.G. 1999. Husdyravl - teori og praksis. Van Arendonk, J., P. Bijma, H. Bovenhuis, R. Crooijmans & T. van der Lende. 2002. Animal breeding and genetics. Lecture notes, ABG-20304. Wageningen University. | |||||||||||||||||
Course Coordinator | |||||||||||||||||
Lars Gjøl Christensen, lgc@life.ku.dk, Department of Large Animal Sciences/Populationsbiology, Phone: 35333052 | |||||||||||||||||
Study Board | |||||||||||||||||
Study Committee NSN | |||||||||||||||||
Course Scope | |||||||||||||||||
| |||||||||||||||||