Inst. for Produktionsdyr og Heste | |||||||||||||||||
Tidligst mulig placering | Bachelor 3. år | ||||||||||||||||
Varighed | En blok | ||||||||||||||||
Pointværdi | 7.5 (ECTS) | ||||||||||||||||
Kursustype | Bachelorkursus | ||||||||||||||||
Eksamen | Sluteksamen skriftlig og mundtlig eksamen kun visse hjælpemidler Projekt rapport samt 1 A4 side med egne noter Beskrivelse af eksamen: Individuel mundtlig eksamen af 1/2 times varighed. Spørgsmål med udgangspunkt i projekt rapport samt hele kursets pensum. Der er ikke afsat forberedelsestid. Vægtning: Projekt 50% Mundtlig eksamen 50% 13-skala, intern censur | ||||||||||||||||
Forudsætninger for indstilling til eksamen | Afleveret projekt | ||||||||||||||||
Rammer for undervisning | Forelæsninger, skriftlige opgaver, computerøvelser, ekskursioner og rapportskrivning. | ||||||||||||||||
Blokplacering | Blok 3 Ugestruktur: C, Forventes placeret i blok 1 i 2007/2008 | ||||||||||||||||
Undervisningssprog | Dansk | ||||||||||||||||
Anbefalede forudsætninger | Genetik 1, Statistisk dataanalyse 1 | ||||||||||||||||
Kompetenceområder | |||||||||||||||||
Kompetancer inden for grundvidenskab: Forståelse af de overordnede teoretiske forudsætninger for husdyravl og den praktiske husdyravls problemstillinger og gennemførelse. Kompetancer inden for teknik og produktion: Viden om avlsforanstaltninger, systemer til avlsværdivurdering og indeksberegning samt avlsstruktur og avlsplanlægning. Kompetancer inden for etik og værdier: Kan reflektere over og diskutere de etiske og dyrevelfærdsmæssige konsekvenser og problemstillinger, som knytter sig til moderne husdyravl. | |||||||||||||||||
Kursets målsætning | |||||||||||||||||
Efter endt kursus har deltagerne en indsigt i de enkelte husdyrracers udbredelse og produktionsniveau. Deltagerne vil være i stand til at vurdere effekten af avlsmæssige tiltag i en husdyrpopulation på baggrund af en evaluering af avlsmålsætning, avlsforanstaltninger, udvælgelsesstrategi og avlsstruktur. | |||||||||||||||||
Kursusindhold | |||||||||||||||||
Del 1: Først introduceres de enkelte husdyrarter og -racer samt deres funktion og udbredelse. erunder hører også definition og prioritering af avlsmål. Del 2: Dernæst gennemgås forskellige metoder til afprøvning af et dyrs avlsmæssige værdi, herunder individprøve, afkomsprøve og afkomsundersøgelser. Desuden præsenteres grundlæggende metoder til beregning af avlsværdier, samt præsentation i form af avlsværdital og indekser. Del 3: Efterfølgende præsenteres avlsstruktur og avlsplanlægning i de forskellige husdyrarter, herunder hvilke avlsværdital, der beregnes og anvendes ved udvælgelse af avlsdyr. | |||||||||||||||||
Undervisningsform | |||||||||||||||||
Forelæsninger, skriftlige opgaver, computerøvelser, ekskursioner og rapportskrivning. I forbindelse med forelæsninger, øvelser og ekskursioner forventes de studerende at deltage i gensidig debat. Del 1 vil blive understøttet af små opgaver og ekskursioner. Til hjælp i del 2 anvendes skriftlige opgaver og computerøvelser. Del 3 understøttes af ekskursion og skriftlige opgaver. De studerende forventes desuden i små grupper at udarbejde en rapport over et selvvalgt emne baseret på litteraturstudie eventuelt suppleret med interview. | |||||||||||||||||
Litteraturhenvisninger | |||||||||||||||||
Christensen, L.G. 1999. Husdyravl - teori og praksis. Van Arendonk, J., P. Bijma, H. Bovenhuis, R. Crooijmans & T. van der Lende. 2002. Animal breeding and genetics. Lecture notes, ABG-20304. Wageningen University. | |||||||||||||||||
Kursusansvarlig | |||||||||||||||||
Lars Gjøl Christensen, lgc@life.ku.dk, Institut for Produktionsdyr og Heste/Faggruppe: Populationsbiologi, Tlf: 35333052 | |||||||||||||||||
Studienævn | |||||||||||||||||
Studienævn NSN | |||||||||||||||||
Kursusbeskrivelsesomfang | |||||||||||||||||
| |||||||||||||||||