250060 Knowledge and Use of Ornamental Plants in Landscape Architecture

Details
Forest & Landscape
Earliest Possible YearBSc. 3 year to MSc. 2 year
DurationOne block
 
Credits7.5 (ECTS)
Course LevelJoint BSc and MSc
 
ExaminationFinal Examination

written examination and oral examination


No aid allowed

Description of Examination: Bedømmelse og fremlæggelse af rapport

Weight: Rapporten vægtes med 75% og fremlæggelsen med 25%.



13-point scale, internal examiner
 
Requirement For Attending ExamAflevering af min. 75% studieopgaver.
 
Organisation of TeachingKurset består af forelæsninger, øvelser og ekskursioner. I forelæsningerne og på ekskursioner formidles viden om planter, eksisterende plantninger beskrives og analyseres. Lysbilleder og levende plantemateriale benyttes i undervisningen.
 
Block PlacementBlok 1
Week Structure: B
 
Teaching LanguageDanish
 
Optional PrerequisitesBotanik for landskabsarkitekter, PLATEK, JOPLA Systematisk botanik, TELAP
 
Restrictions30. Pladser reserveret til studerende fra arkitektskolerne.
 
Areas of Competence the Course Will Address
Kompetencer inden for grundvidenskab:
Kendskab til anvendelsen af urteagtige planter som stauder, sommerblomster, løgvækster samt slyngplanter, roser, prydbuske og -træer frugttræer og -buske.

Forståelse for skalaforhold og struktur i plantesammensætning.

Kompetencer inden for teknologi og produktion:
Viden om udarbejdelsen af planteplaner med placering, antal, latinsk og dansk plantenavn, planteskolestørrelse og kvalitet.

Vurdering af forhold af betydning for etablering og pleje.

Kompetencer inden for etik og værdier:
Evne til at skabe biologisk og oplevelsesmæssig diversitet i haver og offentlige friarealer.

Evne til at skabe årstidsvariation.

Mulighed for fordybelse.
 
Course Objectives
At kunne opnå forståelse for og indsigt i udarbejdelsen af driftsmæssge og æstetisk velfungerende plantesammensætninger set i forhold til planternes fysiske, edafiske krav og stedets arkitektoniske forhold.
 
Course Contents
For at få større forståelse og indsigt i plantesammensætning analyseres eksisterende plantninger.

Plantningerne betragtes ud fra følgende synsvinkler: Plantningens æstetik set i forhold til arkitekturen, brugernes krav og driftsmæssige aspekter.

Under øvelserne udarbejdes planteplaner, dvs. arbejdstegninger til plantearbejdets udførelse. Sådanne planer angiver mængder,artssammensætning, fordeling, plantestørrelser, plantetæthed.

Eksamensopgaven skal:
Beskrive idé og motiv for plantevalg og -sammensætning de udvalgte øvelsesopgaver. Redegøre for skalaforhold, struktur, rumlighed, rytme i plantesammensætningen og via illustrations-planer entydigt redegøre for placering, antal, latinsk og dansk plantenavn, plantens planteskolestørrelse og kvalitet.

Desuden redegøres for etablering og pleje af beplantningen.
 
Teaching And Learning Methods
Kurset består af forelæsninger, øvelser og ekskursioner. I forelæsningerne og på ekskursioner formidles viden om planter, eksisterende plantninger beskrives og analyseres. Lysbilleder og levende plantemateriale benyttes i undervisningen.
 
Course Litterature
Sortimentskatalog, Bruns Pflanzen
Sortimentskatalog, Dansk Staudegartnerforening
Hvilken plante hvor,Jane Schul
Havens Planteleksikon, Træer og buske,Det Danske Haveselskab
Havens træer og buske, L. Plum & J. Schul
Rosenleksikon, L.-Å. Gustavssons
The Color encyclopaedia of ornamental grasses, Rick Darke
Politikens staudebog, Jane Schul
 
Course Coordinator
Jane Schul, jane@schul.dk, Danish Centre for Forest, Landscape and Planning/Unit of Landscape, Phone: 45425090
 
Attendance Fee
Tilskud til ekskursion
 
Study Board
Study Committee NSN
 
Course Scope
lectures23
supervision25
preparation60
Excursions27
examination1
project work70

206