Department of Plant Biology | |||||||||||||||||
Earliest Possible Year | BSc. 3 year | ||||||||||||||||
Duration | One block | ||||||||||||||||
Credits | 7.5 (ECTS) | ||||||||||||||||
Course Level | BSc | ||||||||||||||||
Examination | Final Examination written examination Written Exam in Lecturehall All aids allowed Description of Examination: 4 timers skriftlig eksamen som dækker pensum, med flere spørgsmål Weight: 100% 13-point scale, internal examiner | ||||||||||||||||
Organisation of Teaching | per uge vil forventes 2 forelæsninger, afvekslet med mindre opgaver og 1 teoretisk øvelse. Desuden vil et udvalgt emne blive gennemgået ved diskussionsbaseret projektarbejde med inddragelse af primær litteratur. | ||||||||||||||||
Block Placement | Blok 1 Week Structure: B | ||||||||||||||||
Teaching Language | Danish | ||||||||||||||||
Optional Prerequisites | biokemi 1 planters fysiologi og anatomi eller organismebiologi | ||||||||||||||||
Mandatory Prerequisites | biokemi 1 planters fysiologi og anatomi eller organismebiologi | ||||||||||||||||
Areas of Competence the Course Will Address | |||||||||||||||||
Grundvidenskab Kurset giver de studerende en grundlæggende forståelse af de fysiologiske og biokemiske processer der ligger til grund for planters vækst og udvikling. Desuden opnås en forståelse for samspil med vigtige vækstbetingelser såsom lys, vand og temperatur. Den studerende skal kunne overføre den opnåede viden til løsning af teoretiske problemstillinger inden for plantefysiologi og -biokemi. Teknologi & produktion Kurset vil give en viden om et udsnit plantebiologisk forskningsmetoder og en forståelse for hvordan vigtige metoder anvendes til at opnå ny viden om plantebiologi. Etik og Værdier Den studerende introduceres til samspillet mellem plantebiologi og bioteknologi således at den studerende er opmærksom på hvordan plantebiologisk viden kan udnyttes til gavn for industri og landbrug og samfund, og kan reflektere og diskutere udvalgte anvendelser. | |||||||||||||||||
Course Objectives | |||||||||||||||||
Målet er at give et bredt kendskab planters udvikling og forståelse for de molekylære og cellulære processer som ligger til grund. Kurset belyser også hvordan planten fungerer som organisme, og lægger vægt på at illustrere regulatoriske mekanismer, som tillader planten at tilpasse sig ændringer i miljø og vækstbetingelser. Der gives eksempler på hvordan grundlæggende metoder anvendes i plantebiologisk forskning, og på hvordan plantebiologi danner grundlag for bioteknologisk anvendels | |||||||||||||||||
Course Contents | |||||||||||||||||
Kurset tager udgangspunkt i den viden de studerende har opnået i basale kurser i biokemi, molekylæbiologi og plantebiologi. Kurset behandler et bredt udsnit af emner og går mere i dybden med emner, som har været berørt på tidligere kurser. Kurset søger at integrere denne viden, så den studerende får en reel indsigt i hvordan hele planten fungerer som organisme i et samspil det omgivende miljø. Kurset belyser samspillet mellem de enkelte processer, og kurset giver indsigt i hvordan planten fungerer både på det molekylære og cellulære plan og på helplanteniveau. Desuden gives centrale eksempler på anvendelse grundlæggende metoder i plantebiologisk forskning og bioteknologi. Kurset omfatter bl.a. følgende centrale emner: Transportprocesser, regulering af Fotosyntesen, regulering af Kulhydratmetabolisme, source-sink relationer, kvælstofmetabolisme og -fixering,cellevæggen, phytochrom, fotomorfogenese, fotoperiodisme, plantehormoner (herunder: auxin, gibbereliner, cytokininer, ethylen, ABA) | |||||||||||||||||
Teaching And Learning Methods | |||||||||||||||||
Kurset omfatter forelæsninger, hvor centrale emner indenfor fagområdet gennemgås. Sideløbende med forelæsningerne gennemføres teoretiske øvelser hvor de studerende enkeltvis og i grupper løser specifikke opgaver i dialog med underviseren. De enkelte opgaver er koordineret med de emner som behandles i forelæsningerne. På basis af udvalgte emner gennemgås ved forelæsninger/fremvisninger centrale metoder som anvendes i moderne plantebiologi og med data-eksempler som grundlag for teoretiske øvelser illustreres hvordan man kommer fra analyse til viden. Enkelte emner illustreres ved besøg på instituttets forskningsenheder med demonstration af apparatur/metoder. Med udgangspunkt i avisartikler diskuteres gruppe- og plenumdiskussion) anvendelsen af bioteknologi og dette bruges som oplæg til undervisning i brugen af plantebiologiske metoder i løsning af specifikke forsknings og udviklingsopgaver. | |||||||||||||||||
Course Litterature | |||||||||||||||||
Taiz, L. & Zeiger, E.: Plant Physiology. Third Edition. | |||||||||||||||||
Course Coordinator | |||||||||||||||||
Tom Hamborg Nielsen, thni@life.ku.dk, Department of Plant Biology and Biotechnology/Laboratory for Molecular Plant Biology, Phone: 35333338 | |||||||||||||||||
Study Board | |||||||||||||||||
Study Committee NSN | |||||||||||||||||
Course Scope | |||||||||||||||||
| |||||||||||||||||