Skov & Landskab
95 % Inst. for Økologi 5 % | |||||||||||||||||||
Tidligst mulig placering | Bachelor 2. år til Kandidat 2. år | ||||||||||||||||||
Varighed | En halv blok | ||||||||||||||||||
Pointværdi | 7.5 (ECTS) | ||||||||||||||||||
Kursustype | Fælleskursus Sigter på alle jordbrugsretninger. | ||||||||||||||||||
Eksamen | Sluteksamen skriftlig prøve Alle hjælpemidler tilladt Beskrivelse af eksamen: Der afleveres en grupperapport efter kursets afslutning. Det skal klart fremgå af rapporten, hvem der har skrevet hvilke afsnit. Vægtning: 100% bestået/ikke bestået, intern censur | ||||||||||||||||||
Rammer for undervisning | Forelæsninger: 60 Øvelser teoretiske+praktiske: 18+20 Ekskursioner: 40 projektarbejde:68 | ||||||||||||||||||
Blokplacering | Blok 4b Ugestruktur: Udenfor ugestruktur En del af øvelserne vil være udarbejdelse af projektopgave | ||||||||||||||||||
Undervisningssprog | Dansk | ||||||||||||||||||
Begrænset deltagerantal | Det anbefales at kurset begrænses til 50 især aht. ekskursioner. | ||||||||||||||||||
Kompetenceområder | |||||||||||||||||||
Kompetencer inden for grundvidenskab: Kendskab til forskningsmetoder og -resultaternes baggrund inden for produktionsgrenen. Kompetencer inden for teknologi og produktion: Viden om forskellige dyrkningstiltag og metoder. Forståelse for sammenhængende i produktionen af juletræer og klippegrønt for derigennem at kunne anvende denne viden i rådgivning, administration og optimering af juletræs og klippegrøntproduktion erhvervsøkonomisk og miljømæssigt. Etik og værdier: Er opmærksom på forskellige kundesegmenters holdninger til miljø og produktionsmetoder, samt kulturelle og traditionsmæssige forskelle, der findes geografisk og individmæssigt. | |||||||||||||||||||
Kursets målsætning | |||||||||||||||||||
Kursets formål er at give deltagerne et bredt kendskab til juletræs- og klippegrøntproduktions biologi, miljømæssige aspekter og erhvervsmæssige økonomi med sigte på at kunne varetage rollen som rådgiver og administrator indenfor denne specielle gren af skovbruget. | |||||||||||||||||||
Kursusindhold | |||||||||||||||||||
Kurset omfatter: 1. Valg af lokalitet, træart og proveniens 2. Driftsteknik 3. Nobilis klip 4. Vækst og regulering af nobilis og nordmannsgran 5. Gødskning og miljø 6. Ukrudts- og insektbekæmpelse 7. Insekt-, svampe- og klimaskader 8. Økonomi: Historie, strategiske overvejelser, operatører på markedet og modeller for prisdannelse herunder omsætningsbalancer 9. Markedsanalyse - afsætning i teori og praksis 10. Nichearter og udenlandske dyrkningsmetoder 11. Besøg hos producenter og feltopgaver Kurset er af praksisorienteret karakter og sigter på at give et samlet indføring i denne specialproduktion, der er et dansk særkende - både som Europas førende eksportør og mest omfattende forskningsindsats. Kurset henvender sig til alle jordbrugsretninger, idet dyrkningen fra at være et skovanliggende for juletræernes vedkommende nu i stor udstrækning også foregår på landbrugsjord. | |||||||||||||||||||
Undervisningsform | |||||||||||||||||||
Undervisningen i kursusforløbet sammensættes således, at forelæsere med specifik rådgivnings- og forskningskompetance inddrages til hvert specialområde i undervisningen. Der gives forelæsninger og i forbindelse med disse udleveres mindre øvelsesopgaver, der retter sig specifikt mod forelæsningsemnet. Der afholdes endvidere ekskursioner. Der afleveres en projektopgave, der også tjener som eksamensopgave for kurset. Denne opgave sigter på en bredere syntese af undervisningens delelementer. | |||||||||||||||||||
Litteraturhenvisninger | |||||||||||||||||||
Kursets nøglelitteratur er en række udvalgte kilder fra Videntjenesten for pyntegrønt på www.sl.kvl.dk/videntjeneste (rapporter og videnblade), samt særlige undervisningsnoter til de enkelte delemner. | |||||||||||||||||||
Kursusansvarlig | |||||||||||||||||||
Ulrik Bräuner Nielsen, ubn@life.ku.dk, Skov & Landskab/Vedplanters genressourcer, Tlf: 35331652 | |||||||||||||||||||
Studienævn | |||||||||||||||||||
Studienævn NSN | |||||||||||||||||||
Kursusbeskrivelsesomfang | |||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||