Department of Ecology
90 % Department of Agricultural Sciences 10 % | |||||||||||||||||||
Earliest Possible Year | BSc. 2 year to MSc. 2 year | ||||||||||||||||||
Duration | One block | ||||||||||||||||||
Credits | 7.5 (ECTS) | ||||||||||||||||||
Course Level | Joint BSc and MSc Et bachelorkursus, men med mulighed for at tage alle valgfrie fagpakkekurser på plantevidenskab; og andre studieretninger. | ||||||||||||||||||
Examination | Final Examination written examination Written Exam in Lecturehall Some Aid allowed Description of Examination: Eksamen er en fire timers skriftlig eksamen. En del af eksamen (3 timer) er uden hjælpemidler og her testes de studerendes evne til at anvende den viden, der er opnået under kurset. Den anden del (1 time) af eksamen er en test af studerendes kompetencer i at bestemme planter. I anden del må bestemmelsesnøgler og dissektionsbestik bruges som hjælpemidler. Weight: 100%. Alle opgaver vægtes ens. 13-point scale, internal examiner Dates of Exam: 22 June 2007 | ||||||||||||||||||
Requirement For Attending Exam | Deltagelse i mindst 75% af ekskursionerne. Aflevering og godkendelse af mindst 75% af hjemmeopgaverne. | ||||||||||||||||||
Organisation of Teaching | Undervisningen vil veksle mellem forelæsninger, øvelser, ekskursioner og opgaver. | ||||||||||||||||||
Block Placement | Blok 4 Week Structure: A | ||||||||||||||||||
Teaching Language | Danish | ||||||||||||||||||
Optional Prerequisites | Dyrs og Planters Diversitet eller tilsvarende. | ||||||||||||||||||
Areas of Competence the Course Will Address | |||||||||||||||||||
Grundvidenskab Kendskab til, viden om og forståelse for afgrøder, kulturplanter og de vildtvoksende danske planter, der er af betydning i agerlandet. Teknologi og produktion Kendskab til, viden om, og forståelse af de danske kulturplanter og deres systematik, udvikling og slægtskabsforhold. Kan anvende de indlærte principper på udenlandske kulturplanter og hermed udvide anvendelsesområdet fra Danmark til andre lande. Vil være i stand til kvalificeret at bedømme (dvs. familiebestemme, finde slægtskabsforhold og vurdere karakterer) en hvilken som helst kulturplante. Etik og værdier Er opmærksom på, reagerer på og reflekterer over hvilke plantearter, der vokser hvor. Kan diskutere og bedømme problemstillinger, der omhandler vildtvoksende og dyrkede planter i Danmark. | |||||||||||||||||||
Course Objectives | |||||||||||||||||||
Kurset giver et indgående kendskab til danske afgrøder og kulturplanters systematik, slægtskabsforhold og artsdiversitet. Den studerende vil opnå: 1. Evne til at genkende de danske kulturplantefamilier og de tilhørende kulturplantearter dvs. alle afgrøder. 2. En detaljeret viden om udvikling og slægtskabsforhold blandt vigtige danske kulturplantefamilier. 3. Et overblik over de vildtvoksende danske planter, der er af betydning i agerlandet f.eks. ukrudt, læhegn og græsningsarealer. | |||||||||||||||||||
Course Contents | |||||||||||||||||||
Kurset giver den nødvendige botaniske baggrundsviden for alle, der skal beskæftige sig med plantefag på Plantevidenskab eller andre studieretninger, hvor et solidt kendskab til kulturplanters systematik, slægtsskabsforhold og artsdiversitet er en vigtig forudsætning, f.eks. indenfor plantebioteknologi. Indholdet af kursets tre hovedmål er: 1. Danske kulturplantefamilier bliver gennemgået med særlig vægt på vigtige morfologiske kendetegn, bestøvningsbiologi og spredningsbiologi. Planteeksempler er arter, som er af betydning for landbrug og planteproduktion eller er kendte fra det danske agerland; ligesom eksempler der er vigtige for plantebioteknologi også bliver gennemgået. Kendskab til afgrøder og andre kulturplanter indøves gennem opgaver, ekskursioner, bestemmelses-øvelser og teoretiske øvelser. 2. Forelæsninger bibringer den studerende en detaljeret viden om slægtskabsforhold (= fylogeni) og udvikling af kulturplanter indenfor vigtige danske kulturplantefamilier. De mest brugte principper og begreber i slægtskabsanalyser (fylogeni) gennemgåes i lyset af moderne metoder i plantesystematik (DNA-sekvensers variation og genetiske diveristets analyser). De studerende skal på egen hånd udforske slægtskabsforhold indenfor selvvalgte kulturplanter ved brug af en kombination af litteratur (fylogenier, kromosomtal, genetisk diversitets analyser), internet (DNA-sekvenser), KVLs haver og KVLs forsøgs- og undervisningsmarker. 3. Ekskursioner og projekter på KVLs forsøgsgårde giver de studerende overblik over de vigtigste ukrudtsarter, læhegns sammensætning af plantearter og de mest almindelige plantearter på græsningsarealer. Ved forelæsninger gennemgåes de vigtigste plantefamilier i agerlandet med særlig vægt på markukrudt. | |||||||||||||||||||
Teaching And Learning Methods | |||||||||||||||||||
Pensum indlæres ved et samspil mellem forelæsninger, praktiske og teoretiske øvelser, opgaver og ekskursioner. Kursets hjemmeside er en vigtig del af undervisningen, og den studerende skal holde sig orienteret og hente undervisningsmateriale på hjemmesiden. Det forventes at den studerende aktivt bruger systematikbogens medfølgende plante-CD-ROM samt internettet som supplement til den øvrige undervisning; vigtige plantehjemmesider fremgår derfor af kursushjemmesiden. Pensum gennemgås i 14 dobbelt forelæsninger ved brug af PowerPoint-præsentationer, overheads, lysbilleder og forelæsningstavler. Under de praktiske øvelser (ialt 9 gange) i laboratoriet, KVLs haver og forsøgsgårde udforskes plantemorfologi, plantebestemmelse og familiekendskab vha. levende plantemateriale. De praktiske øvelser tager udgangspunkt i en øvelsesvejledning og studerende arbejder sammen i grupper på 2-3 personer. Ved teoretiske øvelser (ialt 7 gange) opøves evnen til at læse plantefylogenier (slægtskabs-forhold blandt plantearter) og forholde sig kritisk til disse. Endvidere bearbejdes det teoretiske indhold af forelæsninger selvstændigt af de studerende. På de tre ekskursioner demonstreres eksempler på det danske kulturlandskab og de planter, der vokser her. Ekskursioner er en intergreret del af undervisningen og er en praktisk bearbejdning af de teoretiske forelæsninger. Der er fire opgaver, som skal afleveres og godkendes. I to opgaver "læhegn" og "ukrudt" analyseres plantesammensætning i et specifikt område. I en opgave om afgrøder udforskes de danske afgrøder eller andre kulturplanter, og endelig er der en opgave i fylogeni i en selvvalgt kulturplantegruppe. Opgaverne er en mulighed for at få afprøvet og udforsket sin viden og vil blive evalueret ved PowerPoint-fremlæggelse eller skriftlige afleveinger. Vi bruger Højbakkegård (KVLs forsøgs- og undervisningsgård) som udgangspunkt for praktiske øvelser og opgaver, f.eks. afgrøder og ukrudt på forsøgsmarkerne. | |||||||||||||||||||
Course Litterature | |||||||||||||||||||
Jacobsen, N. og Jensen, J. 1999. Systematisk Botanik. Hansen, K. 2000 eller tidligere udgave. Dansk Feltflora. Original artikler om kulturplantefamiliers slægtskabsforhold og udvikling. Litteratur om de danske afgrøder. | |||||||||||||||||||
Course Coordinator | |||||||||||||||||||
Conny Bruun Asmussen Lange, con@life.ku.dk, Department of Agriculture and Ecology/Section of Botany, Phone: 35332803 | |||||||||||||||||||
Study Board | |||||||||||||||||||
Study Committee NSN | |||||||||||||||||||
Course Scope | |||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||