Department of Ecology
50 % Department of Natural Sciences 50 % | |||||||||||||||||||
Sub Courses | 250149 Jordbunds- og plantekundskab, blok 1 250249 Jordbunds- og plantekundskab, blok 2 250349 Jordbunds- og plantekundskab, blok 3 250449 Jordbunds- og plantekundskab, blok 4 | ||||||||||||||||||
Earliest Possible Year | BSc. 1 year | ||||||||||||||||||
Duration | Four blocks | ||||||||||||||||||
Credits | 30 (ECTS) | ||||||||||||||||||
Course Level | BSc | ||||||||||||||||||
Examination | Final Examination written examination Written Exam in Lecturehall Some Aid allowed Description of Examination: Fire 4 timers skriftlige deleksaminer Weight: 50% Jordbundslære, 50% Botanik 13-point scale, internal examiner Dates of Exam: 12 April 2007 | ||||||||||||||||||
Requirement For Attending Exam | De studerende kan kun gå op til hver deleksamen, hvis de har afleveret og fået godkendt mindst 75% af deres ekskursions-/øvelsesrapporter. | ||||||||||||||||||
Organisation of Teaching | Forelæsninger 11%, øvelser 32%, ekskursioner 14%, andre undervisningsformer 43%. | ||||||||||||||||||
Block Placement | Blok 1 Week Structure: B Blok 2 Week Structure: B Blok 3 Week Structure: B Blok 4 Week Structure: B | ||||||||||||||||||
Teaching Language | Danish | ||||||||||||||||||
Areas of Competence the Course Will Address | |||||||||||||||||||
G: Kendskab til jord og planter, og forståelse af generelle love og principper i jordbundsvidenskab, planteøkologi og -systematik. Identificere udvalgte stængelplanter ud fra morfologi og habitus, og henføre disse systematisk. Brug af dansk og fremmedsproget botanisk- og jordbunds-litteratur. Forståelse af sammenhænge i en lokalitets geologiske dannelse, geomorfologi, jordart, jordbundsprocesser, naturlige plantevækst og dyrkningsbetingelser. TP: Viden om at anvende og manipulere naturlige og antropogene plantesamfund samtvækstmediers egenskaber. Kunne anvende analyseresultater om jord som byggemateriale samt vækstmedium som landskabsarkitekt. Forståelse af specifikke metoder til løsning af opgaver indenfor landskabsarkitektur, plantedyrkning, jordforbedring, park- og landskabsforvaltning. EV: Opmærksom på fagets muligheder for planlægning og udformning af have og landskab på en vækst- og miljømæssig kvalificeret måde. Diskutere konsekvenserne ud fra kulturelle værdier. | |||||||||||||||||||
Course Objectives | |||||||||||||||||||
Kursets formål er at give landskabsarkitektstuderende de nødvendige geologiske, jordbundsvidenskabelige og botaniske forudsætninger for at forstå naturgrundlaget, dvs. samspillet imellem geologi, jordbund og plantesamfund i by og på land i forskellige landskabstyper i Danmark. | |||||||||||||||||||
Course Contents | |||||||||||||||||||
Kurset omfatter fundamentale geologiske og jordbundskemiske forhold og processer, som er af betydning for dannelsen af landskabselementer og for jordbundens sammensætning og udnyttelse til forskellige formål. Den geologiske oprindelse af overfladelagene i Danmark gennemgås og relateres til jordbundens sammensætning og egenskaber i forskellige områder. Desuden gennemgås udvalgte dele af den elementære kemi, som er nødvendige for at forstå opbygning og reaktivitet af jordbundens organiske og uorganiske bestanddele. Med udgangspunkt i kemiske og fysiske egenskaber af jordbundens mineraler og organisk stof samt vekselvirkningen med bakterielle, plante- og menneskekontrollerede faktorer undervises i de vigtigste processer der fører til differentiering af jorden i karakteristiske profiler. Principper for næringsstofanalyser og jordbundsklassifikation gennemgås. Der vil blive fokuseret på jordbundens sammensætning og egenskaber i relation til bæredygtig arealanvendelse og på effekten af menneskets påvirkning med særlig vægt på byjorde. Principper og metoder til ændring af jordbundens egenskaber på forudbestemt måde trænes og indlæres. Kurset giver en grundig gennemgang af planternes morfologi og systematik. Der undervises i de større plantegruppers livscykler med hovedvægt på stængelplanterne. Endelig gives en indføring i nomenklatur (videnskabelige og danske plantenavne) for vildtvoksende og dyrkede planter. Hovedvægten er på familier og slægter, der anses for væsentlige for landskabsarkitekter. Der lægges vægt på at den studerende bliver fortrolig med botaniske arbejdsmetoder og terminologi. I plantesamfundsdelen introduceres grundlæggende økologisk viden og der foretages en gennemgang af artssammensætning og struktur i naturlige og halvnaturlige danske vegetationstyper. Der lægges vægt på at emnerne meget klart relateres til konkrete eksempler, her ikke mindst kursusdeltagernes egne iagttagelser under ekskursionerne. Kurset giver også en kort gennemgang af den danske vegetationshistorie siden istiden for at give et indtryk af den udvikling, der er baggrunden for og er med til at forklare det aktuelle vegetationsbillede. | |||||||||||||||||||
Teaching And Learning Methods | |||||||||||||||||||
Ved forelæsningerne gives en gennemgang af de grundlæggende træk i jordbundlæren og botanikken. Der gøres brug af overheads, lysbilleder, forelæsningstavler og IT præsentationer. Ved teoretiske øvelser får den studerende lejlighed til at diskutere og løse teoretiske problemstillinger samt evaluere kompetence-status. Ved laboratorieøvelserne udføres et antal almindeligt brugte analyser på jordprøver og planteindsamlinger udtaget i ekskursionsområde. I botanikøvelserne indøves, ved brug af levende plantemateriale, morfologi, plantekendskab og systematik. Der arbejdes med en kombination af intensivt gruppearbejde og selvstudier. På ekskursionerne studeres karakteristiske danske landskabstyper og geologisk, jordbundsmæssigt og botanisk relevante områder. Der udarbejdes skriftlige rapporter fra nogle ekskursioner. | |||||||||||||||||||
Course Litterature | |||||||||||||||||||
Asmussen, C. og Jacobsen, N., 2001: Botanisk nomenklatur, KVL Borggaard, O.K., 2002: Jordbundskemi for landskabsarkitektstuderende Borggaard, O.K., 2003: Temaopgaver i Jordbundslære. 3. udg. Borggaard, O.K., Gimsing, A.L. og Klünder, M.H., 2003: Vejledning til laboratorieøvelser i Jordbundslære. 4. udg. Fitschen, J., 2002: Gehölzflora. Quelle & Meyer Funck, E. M. M., 1999: Morfologisk botanik - spørgsmål og løsninger. Samfundslitteratur Hansen, K., 2000: Dansk Feltflora. Gyldendal Jacobsen, N., Jensen, J. & Johnsen, B., 1999: Systematisk botanik. Samfundslitteratur Lange, C. og Asmussen, C., 2002: Levende verden. Institut for Økologi, KVL Mikkelsen, V. M., 1981: Morfologisk botanik. Samfundslitteratur Petersen, L., 1994: Grundtræk af jordbundslæren Petersen, P.M. og Vestergaard, P., 1998: Basisbog i vegetationsøkologi. Gads Forlag. Suppleret med udleverede noter og ekskursionsrapporter Vejre, H., Rasmusen, L.H. og Borggaard, O.K., 2002: Noter i geologi og landskabslære fo | |||||||||||||||||||
Course Coordinator | |||||||||||||||||||
Johannes Kollmann, jok@life.ku.dk, Department of Agriculture and Ecology/Section of Botany, Phone: 35332814 | |||||||||||||||||||
Study Board | |||||||||||||||||||
Study Committee NSN | |||||||||||||||||||
Course Scope | |||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||