Department of Ecology | |||||||||||||||||||||
Earliest Possible Year | BSc. 2 year to MSc. 2 year | ||||||||||||||||||||
Duration | One block | ||||||||||||||||||||
Credits | 7.5 (ECTS) | ||||||||||||||||||||
Course Level | Joint BSc and MSc Et videregående kursus (kun på KVL)til alle studieretninger: Sidste del af BSc eller første del af kandidatstudiet. | ||||||||||||||||||||
Examination | Final Examination written examination and oral examination No aid allowed Description of Examination: Mundtlig eksamen i generelle teoretiske problemstillinger, familiekendskab samt i familiespecialevalg. Sammen med den afleverede fylogeni-opgave. Weight: 80% mundtlig eksamen og 20% fylogeni-opgave. 13-point scale, internal examiner | ||||||||||||||||||||
Requirement For Attending Exam | Aflevering af 1 fylogeni-opgave. | ||||||||||||||||||||
Organisation of Teaching | Forelæsninger, øvelser, havevandringer, ekskursioner og gruppearbejde | ||||||||||||||||||||
Block Placement | Blok 1 Week Structure: C | ||||||||||||||||||||
Teaching Language | Danish | ||||||||||||||||||||
No Credit Points With | Der kan ikke opnås point hvis man tidligere har fået point for Videregående Systematisk Botanik eller tilsvarende | ||||||||||||||||||||
Optional Prerequisites | Kulturplanters Botanik, Dansk Feltflora og Vegetation, DSH-Botanik, Jordbunds- og Plantekundskab eller tilsvarende | ||||||||||||||||||||
Areas of Competence the Course Will Address | |||||||||||||||||||||
Grundvidenskab: Kendskab til udvalgte plantefamiliers dyrkede og vildtvoksende slægter og arter inden for både land-, have- og skovbrug. Kendskab til udvalgte kulturplanters oprindelse og udvikling. Kendskab til de mekanismer der ligger til grund for planters udvikling. Forståelse af karaktervariation hos planter og rekonstruktion af fylogeni. Teknologi og Produktion Forståelse af betydningen af den geografiske udbredelse, den økologiske differentiering samt den genetiske struktur, der opbygger den genetiske variabilitet og disse elementers betydning i udvikling af nye kulturplanter. Etik og værdier Er opmærksom på planter som genetisk ressource og betydningen af bevarelse af biodiversitet hos planter i menneskets tjeneste. Er opmærksom på og kan reflektere over problemstillinger og risici i forbindelse med udvikling af forædlede planter. | |||||||||||||||||||||
Course Objectives | |||||||||||||||||||||
At give et videregående plantekendskab til de, der senere skal arbejde med planter i fx produktudvikling, planlægning, forvaltning eller rådgivning i landbrugs-, havebrugs-, skov- eller landskabssektoren. Kursets mål er desuden praktisk og teoretisk at kunne fremlægge generelle metoder til behandling af planter i forskellige botaniske problemstillinger. Den studerende får et indblik i de generelle makanismer, der ligger til grund for arters opståen og videre udvikling til kulturplanter. | |||||||||||||||||||||
Course Contents | |||||||||||||||||||||
De studerende vælger et antal plantefamilier og erhverver sig et dybtgående kendskab til disse familiers dyrkede og naturligt forekommende slægter og arter. De studerende skal finde og analysere relevante publikationer for de valgte plantefamilier. Arbejdsformen er 1) studie og analyse af planter og litteratur i laboratoriet, 2) havevandringer, 3) besøg i botaniske samlinger og 4) korte ekskursioner. Endvidere vil der inden for de valgte familier arbejdes med sammenstilling af arter, karaktervariation mellem slægter og arter samt rekonstruktion af en fylogeni. I kurset lærer de studerende om kulturplanters oprindelse og de mekanismer, der ligger til grund for udvikling af kulturplanter. | |||||||||||||||||||||
Teaching And Learning Methods | |||||||||||||||||||||
Der arbejdes løbende med familiespecialet, hvor studiet af de valgte familier foregår som gruppearbejde under lærervejledning. Der arbejdes med levende plantemateriale, herbarier, lærebøger, danske og udenlandske bestemmelsesværker samt forskelligt illustrationsmateriale. Der afholdes forelæsninger, havevandringer og gruppearbejde. Ved øvelser/gruppearbejde karakteriseres og diagnosticeres relevant plantemateriale. Der afholdes ekskursioner (fx 3 halve dage) til udvalgte plantesamlinger, såvel på friland som i væksthuse. Der skal selvstændigt udarbejdes og afleveres en fylogeni-opgave, som tæller 20% af eksamens-karakteren. | |||||||||||||||||||||
Course Litterature | |||||||||||||||||||||
Briggs, D. & Walters, S.M. 1997. Plant Variation and Evolution. 3rd. ed. Cambridge University Press. Jensen, J, & N. Jacobsen 2003. Udvidet systematisk botanik. Bind 1-6. KVL. Smart & Simmonds. 1995. Evolution of Crop Plants. 2nd ed. Longman. Skelton, P. & Smith, A. 2002. Cladistics a practical primer on CD-ROM. Cambridge University Press, Cambridge. | |||||||||||||||||||||
Course Coordinator | |||||||||||||||||||||
Niels Jacobsen, nika@life.ku.dk, Department of Agriculture and Ecology/Section of Botany, Phone: 35332805 Conny Bruun Asmussen Lange, con@life.ku.dk, Department of Agriculture and Ecology/Section of Botany, Phone: 35332803 Marian Ørgaard, moe@life.ku.dk, Department of Agriculture and Ecology/Section of Botany, Phone: 35332816 | |||||||||||||||||||||
Study Board | |||||||||||||||||||||
Study Committee NSN | |||||||||||||||||||||
Course Scope | |||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||