Department of Ecology | |||||||||||||||||||
Earliest Possible Year | BSc. 1 year to MSc. 2 year | ||||||||||||||||||
Duration | One block | ||||||||||||||||||
Credits | 7.5 (ECTS) | ||||||||||||||||||
Course Level | Joint BSc and MSc Kurset udbydes som fælleskursus fordi det henvender sig til alle studieretninger. | ||||||||||||||||||
Examination | Final Examination written examination Written Exam in Lecturehall Some Aid allowed Description of Examination: 4 timers skriftlig eksamen Weight: Sluteksamen udgør 100% 13-point scale, internal examiner Dates of Exam: 21 June 2007 | ||||||||||||||||||
Requirement For Attending Exam | De studerende kan kun gå op til sluteksamen, hvis de har afleveret og fået godkendt mindst 75% af deres ekskursionsrapporter. | ||||||||||||||||||
Organisation of Teaching | Forelæsninger 12%, øvelser 26%, ekskursioner 14%, andre undervisningsformer 48% | ||||||||||||||||||
Block Placement | Blok 4 Week Structure: B | ||||||||||||||||||
Teaching Language | Danish | ||||||||||||||||||
Optional Prerequisites | 240011 Diversity of Animals and Plants Dyrs og planters diversitet (eller tilsvarende) | ||||||||||||||||||
Restrictions | Ingen | ||||||||||||||||||
Areas of Competence the Course Will Address | |||||||||||||||||||
Kompetencer inden for grundvidenskab: Kendskab til danske plantearter og vegetation, og forståelse af generelle love og principper i planteøkologi og -systematik. Viden om dansk og fremmedsproget botanisk litteratur og bestemmelsesværker. Teorierne overføres til øvrige jordbunds- og plantefag ved naturressourcestudiet, og teoriernes begrænsninger vurderes ud fra interne kriterier. Kompetencer inden for teknologi & produktion: Viden om at beskrive og forvalte naturlige og antropogene plantepopulationer og vegetationstyper. Forståelse af specifikke metoder til løsning af opgaver indenfor landskabsarkitektur, plantedyrkning, natur- og landskabsforvaltning. Fagets begrænsninger bliver bedømt ud fra eksterne kriterier. Kompetencer inden for etik & værdier: Opmærksom på fagets muligheder for planlæge og forvalte plantepopulationer og vegetationstyper på en bæredygtigt måde. Diskutere konsekvenserne ud fra kulturelle værdier og etiske principper. | |||||||||||||||||||
Course Objectives | |||||||||||||||||||
Kursets formål er at give de nødvendige systematiske og økologiske forudsætninger for at forstå naturgrundlaget, dvs. samspillet imellem plantepopulationer, lokalitet og vegetation i forskellige landskabstyper i Danmark. Kurset er en forudsætning for, at de studerende har det nødvendige naturvidenskabelige vidensgrundlag for at kunne foretage landskabsplanlægning og forvaltning på en miljømæssig kvalificeret måde. | |||||||||||||||||||
Course Contents | |||||||||||||||||||
Kurset kombinerer systematisk og økologisk viden og metoder til at opbygge kendskab og forståelse af alle vigtige danske vegetationstyper. Udvidet plantekundskab er et nødvendigt redskab til praktiske vegetationsanalyser. Kurset giver en gennemgang af planternes ydre opbygning og den dertil knyttede terminologi som fortsættelse af kurset 'Dyr og Planters Diversitet'. Hovedvægten er på familier og slægter, der er væsentlige for forståelse af dansk vegetation. Der lægges vægt på, at den studerende bliver fortrolig med botaniske arbejdsmetoder og terminologi, herunder anvendelsen af såvel videnskabelige som danske plantenavne. Kurset introducerer også elementære feltmetoder; endvidere foretages en gennemgang af naturlige og halvnaturlige, danske plantesamfunds artssammensætning og samfundenes økologiske forudsætninger. Der lægges vægt på, at emnerne meget klart relateres til den virkelige verden og i så vid udstrækning som muligt bygger på konkrete eksempler, her ikke mindst kursusdeltagernes egne iagttagelser under ekskursionerne. Kurset giver også en kort oversigtsmæssig gennemgang af den danske vegetationshistorie siden sidste istid for at give et indtryk af den udvikling, der ligger som baggrund for og er med til at forklare den aktuelle vegetation. | |||||||||||||||||||
Teaching And Learning Methods | |||||||||||||||||||
Ved forelæsningerne gives en afrundet gennemgang af feltbotanikkens centrale problemstillinger samtidig med, at der lægges op til opgaver, som diskuteres og løses ved teoretiske øvelser. Ved forelæsningerne gøres i udstrakt grad brug af overheads, lysbilleder, forelæsningstavler og IT præsentationer. I øvelserne indøves, ved brug af levende plantemateriale, morfologi og plantekendskab ved hjælp af danske og fremmedsprogede bestemmelsesværker og gennem udarbejdelse af plantebeskrivelser af indsamlinger udtaget i ekskursionsområde. Ved ekskursionerne beses karakteristiske danske landskabstyper og besøges botanisk relevante områder. Ekskursioner afholdes fælles med kurset i 'Faunaens vilkår i kulturlandskabet', hvorved en synergieffekt mellem de to kurser og en helhedsforståelse af sammenhænge mellem vegetation og fauna opnås. Der udarbejdes skriftlige rapporter over ekskursionerne og små teoretiske projekter. Ved skriveøvelser får den studerende lejlighed til at kontrollere sin erhvervede viden. Skriveøvelserne bliver ikke rettede, men ved efterfølgende udlevering af 'standard'-besvarelser kan man vurdere sig selv og eventuelt medvirke til at afklare problemstillinger i det gennemgåede stof. | |||||||||||||||||||
Course Litterature | |||||||||||||||||||
Hansen, K. (red) (2000): Dansk Feltflora. Gyldendal. Jacobsen, N., Jensen, J. & Johnsen, B (1999): Systematisk botanik. Samfundslitteratur. Mikkelsen, V. M. (1981): Morfologisk botanik. Samfundslitteratur. Petersen, P.M. og Vestergaard, P. (1998): Basisbog i vegetationsøkologi. Gads Forlag. Suppleret med udleverede noter og ekskursionsrapporter. Vejre, H., Rasmusen, L.H. og Borggaard, O.K. (2002): Noter i geologi og landskabslære for KVL-studerende. | |||||||||||||||||||
Course Coordinator | |||||||||||||||||||
Johannes Kollmann, jok@life.ku.dk, Department of Agriculture and Ecology/Section of Botany, Phone: 35332814 | |||||||||||||||||||
Study Board | |||||||||||||||||||
Study Committee NSN | |||||||||||||||||||
Course Scope | |||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||