Department of Agricultural Sciences | |||||||||||||||||||
Earliest Possible Year | BSc. 2 year to BSc. 3 year | ||||||||||||||||||
Duration | One block | ||||||||||||||||||
Credits | 7.5 (ECTS) | ||||||||||||||||||
Course Level | BSc | ||||||||||||||||||
Examination | Final Examination oral examination Practical Examination All aids allowed Description of Examination: Ca. 75% af eksaminationen går på pensum i sin helhed, ca. 25% går på en praktisk baseret demonstration af færdigheder i karakterisering af og viden om afgrøders morfologi og udvikling. Weight: 100%. Der foretages en helhedsvurdering af de indgående elementer. 13-point scale, internal examiner | ||||||||||||||||||
Organisation of Teaching | 25% Forelæsninger 32% praktiske øvelser 32% Teoretiske øvelser 11% Ekskursion | ||||||||||||||||||
Block Placement | Blok 4 Week Structure: B | ||||||||||||||||||
Teaching Language | Danish | ||||||||||||||||||
Areas of Competence the Course Will Address | |||||||||||||||||||
Grundvidenskab: Viden om afgrøders iboende egenskaber, herunder biologi, fysiologi, økologi og klimatiske krav. Teknologi & produktion. Viden om afgrøders udvikling, fænologi og anvendelse. Forståelse for almene og konkrete plantedyrkningsmæssige problemstillinger, herunder betydningen af planteforædling, -ernæring og -beskyttelse. Forståelse for sædskiftets betydning. Anvende ovennævnte principper på "nye" afgrøder. Bedømme hvordan afgrøderne dyrkning påvirker såvel det dyrkede land som hvilke påvirkning det giver på det omgivende miljø. Etik & værdier: Er opmærksom på hvorledes intern som eksterne påvirkninger, f.eks støtteordninger, vandmiljø- og pesticidplaner påvirker afgrødevalg. Reflekterer over offentlighedens opfattelse af jordbruget og planteproduktionen | |||||||||||||||||||
Course Objectives | |||||||||||||||||||
At give de studerende med interesse for såvel økologisk som konventionelt jordbrug et afrundet undervisningsforløb om afgrøders iboende egenskaber, så de forstår de muligheder og begrænsninger, der eksisterer ved dyrkning af afgrøder. De studerende vil også blive præsenteret for afgrødernes anvendelse i bred betydning. Ligeledes giver kurset centrale kompetencer i afgrødevidenskab i såvel et jordbrugsmæssigt som miljømæssigt perspektiv. | |||||||||||||||||||
Course Contents | |||||||||||||||||||
Kurset omhandler følgende afgrødekategorier: Korn, græsser, bælgplanter, rodfrugter, industri, nicheafgrøder (f.eks grøntsager) * Identifikation, * Afgrøders iboende egenskaber herunder fænologi, udvikling og fysiologi. * Forædlingsmål og sortsvalg * Dyrkningskrav og -forhold; * Samspil med "naturlige dyrkningsfaktorer" * Samspil med "menneskeskabte dyrkningsfaktorer" * Sædskifte * Anvendelse (f. eks. foder-, brød-, olie- og maltkvalitet) Øvelser omfatter foruden ovennævnte, overvejende agronomiske faktorer og målinger: fænologi og udvikling (BBCH skala), udbyttekomponenter, bestandstæthedsrelationer, aksudvikling (korn og græsser), vækstmålinger, afgrødefysiologi. | |||||||||||||||||||
Teaching And Learning Methods | |||||||||||||||||||
Foruden forelæsninger, vil der være teoretiske og praktiske øvelser i drivhus og mark for at belyse centrale problemstillinger i kurset. Der udarbejdes rapporter over de praktiske øvelser, som indgår i pensum. Øvelser omfatter foruden ovennævnte, overvejende målelige agronomiske faktorer, fænologi og udvikling (BBCH skala), udbyttekomponenter, bestandstæthedsrelationer, aksudvikling (korn og græsser), vækstmålinger, afgrødefysiologi. | |||||||||||||||||||
Course Litterature | |||||||||||||||||||
Artikler om udvikling Hansen, M.S.; B. Bromand & H. Schulz (1995): Fælles decimalskala for vækstudviklingen af planter (BBCH skala). Grøn viden nr. 146. Statens Planteavlsforsøg, Lyngby. En række supplementsartikler Kapitler fra en ny bog (endnu ikke publiceret) baseret på A: Hay RKM, Walker 1989. An Introduction to the Physiology of Crop Yield. Longman. Øvelsesvejledninger | |||||||||||||||||||
Course Coordinator | |||||||||||||||||||
Jens Carl Streibig, jcs@life.ku.dk, Department of Agricultural Sciences/Crop Science, Phone: 35333457 Christian R. Jensen, crj@life.ku.dk, Department of Agricultural Sciences/Crop Science, Phone: 35333392 Jesper Rasmussen, jer@life.ku.dk, Department of Agricultural Sciences/Environment, Resources and Technology, Phone: 35333456 Jørgen Lindskrog Christiansen, jlc@life.ku.dk, Department of Agricultural Sciences/Crop Science, Phone: 35333452 | |||||||||||||||||||
Study Board | |||||||||||||||||||
Study Committee NSN | |||||||||||||||||||
Course Scope | |||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||