Department of Ecology | |||||||||||||||||||
Earliest Possible Year | BSc. 2 year to MSc. 1 year | ||||||||||||||||||
Duration | One block | ||||||||||||||||||
Credits | 7.5 (ECTS) | ||||||||||||||||||
Course Level | Joint BSc and MSc | ||||||||||||||||||
Examination | Final Examination written examination Portfolio Examination Written Exam in Lecturehall All aids allowed Description of Examination: Bedømmelse af projekt og 3 timers skriftlig auditorie-eksamen. Weight: Projekt 33%, skriftlig eksamen 67% 13-point scale, internal examiner | ||||||||||||||||||
Requirement For Attending Exam | Aflevering og godkendelse af projekt samt 75% af portefolieopgaver. | ||||||||||||||||||
Organisation of Teaching | Dette kursus samkøres i de førs med Vildtbiologi og Forvaltning. Forelæsninger, kollokvier, teoretiske og praktiske øvelser, opgaveløsning, ekskursioner og et projektforløb. Ekskursioner afholdes evt.fælles med kurset Dansk feltflora og vegetation. | ||||||||||||||||||
Block Placement | Blok 4 Week Structure: A | ||||||||||||||||||
Teaching Language | Danish | ||||||||||||||||||
Optional Prerequisites | Naturressourcer og Økologi, Dyrs og Planters Diversitet eller tilsvarende Dyrs og Planters Diversitet | ||||||||||||||||||
Areas of Competence the Course Will Address | |||||||||||||||||||
Kompetencer inden for Grundvidenskab: Biologisk-økologisk viden om dyresamfund i de vigtigste danske kultur- og halvkulturlandskaber Forståelse af naturgivne og menneskeskabte faktorers indflydelse på faunaens diversitet og ændringer Kendskab til et representativt udvalg af danske dyrearter Kan overføre grundlæggende økologisk teori på sammenhæng mellem landskabsanvendelse og faunaindhold Kompetencer inden for Teknik og produktion: Kendskab til og færdighed i faunistiske analysemetoder Kendskab til specifikke metoder til naturovervågning og -beskyttelse Færdigheder i praktisk og teoretisk opgaveløsning og fremlæggelse Kompetencer inden for Etik og værdier: Er opmærksom på, reflekterer over og kan diskutere etiske aspekter vedr.landskabsanvendelsens indflydelse på den omgivende natur Kan diskutere problemstillinger vedr. biodiversitet, naturbeskyttelse og landskabsanvendelse ud fra et kulturelt og værdimæssigt grundlag | |||||||||||||||||||
Course Objectives | |||||||||||||||||||
Kursets formål er at give de studerende en biologisk-økologiske forståelse af de naturgivne og menneskeskabte betingelser for dyrepopulationers forekomst og levevilkår i kulturpåvirkede og produktionsorienterede økosystemer samt kendskab til et repræsentativt udvalg af den danske fauna. Kurset giver naturvidenskabelige forudsætninger for videre beskæftigelse med naturbeskyttelse og landskabsforvaltning samt med faunahensyn og plantebeskyttelse på produktionsarealer. | |||||||||||||||||||
Course Contents | |||||||||||||||||||
Kurset behandler dyrepopulationers ressourcekrav og ressourcetilgængelighed i forskellige landskabstyper med vægt på sammenhængen mellem fauna og vegetationsstruktur, kulturpåvirkning og landskabsanvendelse. Der fokuseres på populationsændringer og bestandsdynamik i relation til forholdet mellem faunaens habitatkrav og habitatkvaliteten, og der arbejdes både teoretisk og praktisk med biodiversitet, årsager til diversitetsændringer og metoder til registrering og overvågning af habitattilstand samt disses anvendelse i naturforvaltningen. Landskabsanvendelsens påvirkning af faunaen behandles med fokus på faunaens påvirkelighed af jordbrugets driftsformer, herunder hjælpestofanvendelse, bedrifts- og markstruktur, og andre dyrkningseffekter. Til belysning heraf vil kurset give en oversigt over abiotiske, herunder især klimatiske, forholds indflydelse på dyrs udvikling, formering og overlevelse, og der vil blive lagt vægt på dyrepopulationers fødebehov og præference i relation til fødemængde og -kvalitet. Samspil mellem dyr og planter behandles med udgangspunkt i plantesamfund, vegetationsstruktur og dyrkningsformer, hvor der lægges vægt på værtplantelokalisering, værtplantekvalitet, planteforsvar og tilpasning. Samspil indenfor og mellem dyrearter vil især fokusere på social struktur, territorialitet, adfærdsregulering og konkurrence. Effekter af indvandring og introduktion af dyrearter, bl.a. i sammenhæng med naturgenopretning, samspil behandles i udvalgte cases. Fragmentering af dyrepopulationer som følge af landskabsændringer og landskabsanvendelse vil være et centralt emne i kurset, og metapopulationer, patchdynamik og habitatfragmentering behandles i relation til populationers sårbarhed og spredningsevne. I løbet af kurset vil de studerende gennem øvelser og ekskursioner samt via udvalgte cases og artikelsamlinger tilegne sig kendskab til en række vilde dyrearter og dyresamfund knyttet til de vigtigste kultur- og halvkulturlandskabstyper, herunder græsningsarealer, enge, hegn og andre småbiotoper, i successionslandskaber som moser og heder, samt i forskellige typer af skov. | |||||||||||||||||||
Teaching And Learning Methods | |||||||||||||||||||
Undervisningen foregår som en vekslen mellem forelæsninger, kollokvier, praktiske og teoretiske øvelser og ekskursioner. Der afleveres opgaver og udarbejdes et mindre projekt. I forelæsninger formidles teoretisk stof, der viderebehandles i kursets praktiske og teoretiske øvelser. Kursets praktiske øvelser omfatter demonstration af fugle og pattedyr og bestemmelse af hvirvelløse dyr samt kvalitative og kvantitative analyser af materiale. De praktiske øvelser vil alle foregå som gruppearbejde. De studerende prøves i et vist artskendskab, som kan tilegnes sig ved praktiske øvelser eller selvstudier. Ved kursets kollokvier og teoretiske øvelser diskuteres udleverede artikler, og der arbejdes med udvalgte cases. Endvidere bearbejdes det teoretiske indhold af forelæsninger selvstændigt af de studerende ved de teoretiske øvelser. På ekskursioner demonstreres eksempler på karakteristiske danske landskabstyper og de dyresamfund, der er tilknyttet disse. Ekskursion vil evt. blive afholdt fælles med kurset Dansk feltflora og vegetation.Ekskursionerne bruges endvidere til at belyse teoretiske emner gennemgået ved forelæsninger og teoretiske øvelser. Der udarbejdes ekskursionsrapporter og løses praktiske opgaver, der skal afleveres til godkendelse. Endelig udarbejdes et projekt, baseret på et praktisk-analytisk arbejde, hvor de studerende bearbejder en valgt, specifik problemstilling. | |||||||||||||||||||
Course Litterature | |||||||||||||||||||
Lærebog: Skiftende dele af lærebøger. Meddeles ved kursusstart Kompendium bestående af artikelsamling,uddrag af andre lærebøger, noter mm. | |||||||||||||||||||
Course Coordinator | |||||||||||||||||||
Peter Esbjerg, pe@life.ku.dk, Department of Agriculture and Ecology/Section of Zoology, Phone: 35332686 Susanne Harding, suha@life.ku.dk, Department of Agriculture and Ecology/Section of Zoology, Phone: 35332675 Holger Philipsen, hp@life.ku.dk, Department of Agriculture and Ecology/Section of Zoology, Phone: 35332687 | |||||||||||||||||||
Study Board | |||||||||||||||||||
Study Committee NSN | |||||||||||||||||||
Course Scope | |||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||