Department of Natural Sciences
55 % Department of Agricultural Sciences 45 % | |||||||||||||||||||
Earliest Possible Year | BSc. 2 year to BSc. 3 year | ||||||||||||||||||
Duration | One block | ||||||||||||||||||
Credits | 7.5 (ECTS) | ||||||||||||||||||
Course Level | BSc | ||||||||||||||||||
Examination | Final Examination written examination and oral examination All aids allowed Description of Examination: Eksamen består af to dele: a) Et afsluttende projekt baseret på laboratorie-arbejdet; skriftlig projektrapport og mundtlig fremlæggelse heraf b) Afsluttende mundtlig eksamen; individuel bedømmelse Projektrapporterne bedømmes af kursuslærerne, mens der er intern censur på den afsluttende mundtlige eksamen. Weight: Vægtning af karakterer er således: a) 40 % (projektrapporter) b) 60 % (mundtlig eksamen) 13-point scale, internal examiner | ||||||||||||||||||
Requirement For Attending Exam | Udfærdigelse af laboratorierapporter og afslutning af laboratorieprojekter; 75 % af laboratorie-projekterne skal være afleverede. | ||||||||||||||||||
Organisation of Teaching | Kurset undervises i form af: - forelæsninger - kollokvier/ cases - teoretiske øvelser - laboratorieøvelser og computermodelleringsøvelser - projektarbejde | ||||||||||||||||||
Block Placement | Blok 2 Week Structure: A Teoretiske øvelser gennemføres over hele kursusperioden. Laboratorieøvelser afvikles i perioden ind til juleferien (kursets første 5 uger); Efter jul (uge 6 og 7) gennemføres computermodelleringsøvelser. | ||||||||||||||||||
Teaching Language | Danish | ||||||||||||||||||
Optional Prerequisites | Det forudsættes at de studerende har kurset "Jord, Vand og Planter" som sideløbende fag, eller at kursusdeltagerne har haft et lignende fag.Ligeledes forventes at de har et grundlæggende kendskab til kemi og matematik | ||||||||||||||||||
Areas of Competence the Course Will Address | |||||||||||||||||||
Kompetencer indenfor grundvidenskab: Kendskab til grundlæggende miljøkemi, økotoksikologi og stoftransport i jord-vand-atmosfære systemet Kompetencer indenfor teknologi & produktion: Forstå og anvende standardiserede metoder til at undersøge og kvantificere biologisk aktive stoffers skæbne og effekt ved brug af laboratorieundersøgelser, beregninger og modellering Forstå de faktorer og processer der er kritiske for et økosystems følsomhed overfor naturlig og antropogen belastning Bedømme de kritiske variable og de metoder der skal benyttes for at kvantificere bioaktive (forurenende) stoffers fordeling, omsætningshastigheder, transport og biologiske effekter i jord-vand-atmosfære systemet På grundlag af forskellige informationskilder/forsøg forstå og bedømme et udvalgt stofs kemiske, fysiske og biologiske egenskaber og effekter Kompetencer indenfor etik & værdier Reflektere over kriterier for toksicitet, forurening og økosystem stabilitet | |||||||||||||||||||
Course Objectives | |||||||||||||||||||
Formålet er at give indsigt i egenskaber, fordeling, transport, omdannelsesprocesser og biologiske/toksiske effekter af bioaktive naturlige og antropogene "forurenings"-stoffer i dyrkede og ikke-dyrkede økosystemer. Der sættes fokus på hvorledes de kemiske og -biologiske processer påvirker speciering, biotilgængelighed, tokicitet, omdannelse, og transport. Almindelige værktøjer til bestemmelse af parametre i relation til stofomsætning i vand-jord-atmosfære systemet introduceres og trænes. | |||||||||||||||||||
Course Contents | |||||||||||||||||||
Egenskaber og struktur af jord-, vand- og atmo-sfæren i relation til stofbalancer og -udveksling. Bioaktive/forurenende stoffers kemiske, fysiske og biologiske egenskaber med fokus på næringsstoffer, sporelementer og organiske xenobiotica (f.eks. nitrat, phosphat, tungmetaller, pesticider, hormoner, antibiotika, PAH'er, biotoksiner, detergenter, nanopartikler), samt naturlig organisk stof. Stoffers binding og biotilgængelighed og dets betydning for nedbrydning, biologisk effekt og transport. Toksikologiske grundteori, molekylær toksikologi, toksiske effekters biologi og de grundlæggende begreber inden for økotoksikologi; dosis-responskurver. Abiotisk og enzymatisk omsætning af xenobiotica med fokus på nedbrydningspathways, -kinetik og betydning af metabolitdannelse. Omsætning af naturlig organisk stof (humusstoffer, komplekse matricer) og dets betydning for C, N og P dynamik. Stofudvekseling på mikroskala og transport af forureningsstoffer i opløsning og på partikulær form, samt makroporetransport. Almindelige estimerings- og laboratoriemetoder til bestemmelse af parametre for binding, nedbrydning, toksicitet og transport af bioaktive stoffer (f.eks. Kow, Koc, Kd, t1/2, LD50, NOEC50, retardationsfaktorer). Modellering af stoftransport i jord. Usikkerhed i miljøkemiske beregninger; heterogenitets- og skalaproblemer. | |||||||||||||||||||
Teaching And Learning Methods | |||||||||||||||||||
Kurset består af følgende komponenter: - Forelæsninger - Kollokvier/cases - Teoretiske øvelser - Laboratorieøvelser (incl. rapport) og et afsluttende større projekt (incl. projektrapport) - Evaluering Forelæsninger gives som oversigtsforelæsninger inden for kursets overordnede temaer. Forelæsningerne følges af eksempler der viser, hvorledes de forskellige værktøjer anvendes i konkrete tilfælde og på konkrete, jordbrugsrelevante stoffer. De teoretiske øvelser anvendes til indlæring af beregnings- og estimeringsværktøjer. Der er 5 laboratorieøvelser i perioden før jul efterfulgt at 2 computerberegningsøvelser efter jul. Laboratorieøvelserne udføres dels som afgrænsede øvelser, men hvor data fra alle hold samles og benyttes til den afsluttende projektrapport. Øvelserne udføres i hold af 2 - 4 studerende. | |||||||||||||||||||
Course Litterature | |||||||||||||||||||
Berthelsen, M. & Fenger, J. (eds.)(2005) Naturens Kemi, Gyldendal. Hansen, S. (2005) Water and solute transport in soil, KVL. (købes hos kursuslærer) Gimsing, A.L. et al. (2006) Environmental Chemistry in Biological Systems. Manual for laboratory exercises, KVL (købes hos kursuslærer) Kap. 4: The influence of resource quality on decomposition processes i Swift, M.J., O.W. Heal, and J.M. Anderson (1979). Decomposition in Terrestrial Ecosystems. Black-well Scientific Publications, Oxford, UK. | |||||||||||||||||||
Course Coordinator | |||||||||||||||||||
Hans Christian Bruun Hansen, haha@life.ku.dk, /VIVA - Knowledge about Water, Phone: 3528 Anne Louise Gimsing, angi@life.ku.dk, Department of Natural Sciences/Soil and Environmental Chemistry, Phone: 35332413 Søren Hansen, sha@life.ku.dk, Department of Basic Sciences and Environment/Agrohydrology, Phone: 3528 Nina Cedergreen, ncf@life.ku.dk, Department of Agricultural Sciences/Crop Science, Phone: 35333397 Jesper Luxhøi, jelu@life.ku.dk, Department of Agricultural Sciences/Plant and Soil Science, Phone: 35333494 | |||||||||||||||||||
Attendance Fee | |||||||||||||||||||
Ingen | |||||||||||||||||||
Study Board | |||||||||||||||||||
Study Committee NSN | |||||||||||||||||||
Course Scope | |||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||