Inst. for Grundvidenskab | |||||||||||||||||
Tidligst mulig placering | Bachelor 2. år til Kandidat 2. år | ||||||||||||||||
Varighed | En blok | ||||||||||||||||
Pointværdi | 7.5 (ECTS) | ||||||||||||||||
Kursustype | Fælleskursus Videregående kursus, men kan tages på B-niveau. B-kursus for levnedsmiddelstuderende. | ||||||||||||||||
Eksamen | Sluteksamen skriftlig prøve Skriftlig auditorieeksamen Alle hjælpemidler tilladt Beskrivelse af eksamen: 4 timers skriftlig eksamen Vægtning: 100% 13-skala, intern censur | ||||||||||||||||
Rammer for undervisning | KURSET ER AFLYST I DETTE STUDIEÅR - KURSET MATEMATIK OG MODELLER (210010) AFHOLDES DERFOR EKSTRAORDINÆRT I BLOK 4. Forelæsninger, teoretiske øvelser og edb-øvelser. | ||||||||||||||||
Blokplacering | Blok 4 Ugestruktur: A | ||||||||||||||||
Undervisningssprog | Dansk | ||||||||||||||||
Pointspærring | Optimeringsmetoder | ||||||||||||||||
Anbefalede forudsætninger | Matematik og databehandling | ||||||||||||||||
Kompetenceområder | |||||||||||||||||
Kompetencer indenfor grundvidenskab: * Den studerende skal få viden om og overblik over de væsentlige matematiske metoder, til planlægning og optimering. * Den studerende skal opnå forståelse af den matematiske teori bag flere udvalgte metoder. Kompetencer indenfor teknologi og produktion: * Den studerende skal kunne anvende teorier og metoder på simple (forenklede) problemer fra økonomi, husdyravl eller lignende * Den studerende skal opnå forståelse af disse metoders muligheder og begrænsninger inden for anvendelserne. Kompetencer indenfor etik og værdier: - | |||||||||||||||||
Kursets målsætning | |||||||||||||||||
Kursets mål er at bibringe de studerende viden om og forståelse af væsentlige og mere videregående matematiske metoder, der anvendes inden for økonomi og planlægning, herunder optimerings-metoder. Det drejer sig især om metoder til beskrivelse og vurdering af mulige valg af optimale handlinger under givne betingelser. (Kurset er nyt og dets endelige udformning baserer sig på erfaringerne fra det nye kursus Matematik og modeller, der kører første gang i foråret 2005/2006. | |||||||||||||||||
Kursusindhold | |||||||||||||||||
(Kurset er nyt og dets endelige udformning baserer sig på erfaringerne fra det nye kursus Matematik og modeller, der kører første gang i 2005/2006) Kursets vil bl.a. kunne indeholde emner fra * Lineær algebra (Matricer) * Konveksitet * Funktionsbeskrivelser og undersøgelser for funktioner af flere variable * Lineære statespace-modeller * Optimering under bibetingelser * Dynamisk programmering * Simpel optimal kontrolteori Det vil indeholde elementer fra det tidligere kursus Optimeringsmetoder, der især indeholdt: * Lineær programmering (simpleksmetoden),herunder - Dualitet - Transportproblemer - Spilteori (nulsumsspil) - Følsomhedsanalyse * Introduktion til heltalsprogrammering, spilteori (ikke-nulsumspil), ikke-lineær programmering, simpel kontrolteori samt edb-metoder Herudover indføres en række mere videregående metoder. | |||||||||||||||||
Undervisningsform | |||||||||||||||||
Der veksles mellem forelæsninger, teoretiske øvelser og edb-øvelser. Der afleveres skriftlige opgaver. Muligvis vil en af disse have karakter af et miniprojekt. | |||||||||||||||||
Litteraturhenvisninger | |||||||||||||||||
Litteratur offentliggøres inden kurset på kursets hjemmeside | |||||||||||||||||
Kursusansvarlig | |||||||||||||||||
Mogens Flensted-Jensen, mfj@life.ku.dk, Direktion, Tlf: 35332705 Thomas Vils Pedersen, vils@life.ku.dk, Institut for Grundvidenskab og Miljø/Matematik og Datalogi, Tlf: 35332351 | |||||||||||||||||
Studienævn | |||||||||||||||||
Studienævn NSN | |||||||||||||||||
Kursusbeskrivelsesomfang | |||||||||||||||||
| |||||||||||||||||