210002 Mathematics and data processing

Details
Department of Natural Sciences
Earliest Possible YearBSc. 1 year
DurationOne block
 
Credits7.5 (ECTS)
Course LevelBSc
 
ExaminationContinuous Assessment

written examination


Written Exam in Lecturehall

Some Aid allowed

Description of Examination: Eksamen i kurset består af to deleksaminer, der skal bestås separat. Den ene deleksamen består af 4 Miniprojekter, der afleveres i løbet af kurset, og hvoraf de 3 bedste tæller med i karakteren. Der gives individuelle bedømmelser for Miniprojekterne baseret på redegørelser for hver enkelts arbejdsindsats. Den anden deleksamen er en multiple-choice test af 2 timers varighed, som tester basale færdigheder inden for pensum, mens miniprojekterne tester kompetencer på højere niveauer.

Weight: Eksamen i kurset består af ovennævnte to deleksaminer, der skal bestås separat. Karakteren for kurset fås som et gennemsnit af karaktererne for de to deleksaminer, dvs. 50% vægt til hver deleksamen.



13-point scale, internal examiner

Dates of Exam:
03 November 2006
 
Organisation of TeachingForelæsninger, matematikøvelser, computerøvelser og selvstændigt arbejde veksler efter behov.
 
Block PlacementBlok 1
Week Structure: A
 
Teaching LanguageDanish
 
Areas of Competence the Course Will Address
Kompetencer indenfor grundvidenskab:

Forståelse af grundlæggende matematiske begreber og teorier
Forståelse af og færdigheder i matematisk beskrivelse og analyse af problemstillinger indenfor biologi, levnedsmidler, økonomi samt generel naturvidenskab
Viden om matematisk problembehandling
Forståelse af og færdigheder i brug af værktøjer til databehandling samt basal statistisk analyse

Kompetencer indenfor teknologi & produktion:

Viden om modellering indenfor biologi, levnedsmidler, økonomi samt generel naturvidenskab
Kendskab til og erfaring med at anvende modelværktøjer til analyse og løsning af relevante problemstillinger
Viden om og færdigheder i beskrivelse og analyse af datasæt

Kompetencer indenfor etik & værdier:
-
 
Course Objectives
Kursets overordnede formål er at udbygge gymnasiematematikken til det niveau, der er brug for i uddannelsernes øvrige fag. Kurset skal sætte de studerende i stand til at håndtere og anvende mat. beskrivelser og analyser af problemstillinger indenfor biologi, levnedsmidler, økonomi samt generel naturvidenskab samt at kunne anvende IT i relevante sammenhænge. Der lægges endvidere vægt på mat. modellering og mat. problembehandling samt enklere databehandling og visualisering med regneark og andre programmer.
 
Course Contents
Kurset er emnemæssigt delt op i fire matematikmoduler i forlængelse af hinanden, samt et databehandlingsmodul, der forløber på langs af dem.

Matematikmodulerne er

- Funktioner og matematiske modeller: lineære-, logaritme-, potens-, eksponential-, og trigonometriske funktioner, lineær regression, differentiation og integration, funktionsundersøgelse, analyse og fortolkning af simple matematiske modeller, Taylor polynomier

- Matricer: lineære sammenhænge mellem variable, matricer, determinant og invers matrix, løsning af lineære ligninger, opstilling og analyse af matrixmodeller, egenværdier og egenvektorer

- Funktioner af to variable: grafer, niveaukurver, partielle afledede, optimering, matematiske modeller med to variable

- Differentialligninger: eksponentiel vækst, logistisk vækst, separation af de variable, lineære 1. ordens differentialligninger, opstilling af differentialligningsmodeller, fortolkning af parametre og løsninger

Databehandlingsmodulet er

- Lagring og håndtering af data: registrering, behandling og grafisk fremstilling af data med regneark, behandling af data og illustration af matematikmodulernes begreber med programsystemet R, definition af funktioner og procedurer i R
 
Teaching And Learning Methods
De fire matematikmoduler ligger i forlængelse af hinanden, og databehandlingsmodulet forløber på langs af dem. Kurset består af 4 perioder (svarende til de 4 matematikmoduler) af 2 ugers længde. Dog varer det første modul 2.5 uge. I matematikmodulerne gennemgås de væsentligste dele af stoffet ved forelæsningerne med udgangspunkt i eksempler fra andre fag. Ved matematikøvelserne regnes opgaver i grupper, og til hver øvelsesgang kan man aflevere skriftlige hjemmeopgaver og få dem rettet. Hvert matematikmodul afsluttes med aflevering af et miniprojekt. Arbejdet med miniprojektet påbegyndes i løbet af en hel dag (dog kun en halv dag for det sidste miniprojekt), der er afsat udelukkende til dette formål. I databehandlingsmodulet gennemgås begreber og metoder ved forelæsninger og indøves derefter ved computerøvelser. Undervisningen tilrettelægges efter at de studerende har egen bærbar PC. En stor del af opgaverne til computerøvelserne vil dreje sig om matematikken i samme modul, hvorved matematik- og databehandlingsdelene af kurset knyttes sammen. En del af undervisningen vil foregå i samspil med parallelkurserne.
 
Course Litterature
Der anvende egne noter, der sælges som kompendier fra boghandlen.
 
Course Coordinator
Thomas Vils Pedersen, vils@life.ku.dk, Department of Basic Sciences and Environment/Mathematics & Computer Science, Phone: 35332351
Peter Sestoft, sestoft@dina.kvl.dk, Department of Natural Sciences/Mathematics & Computer Science, Phone: 3528
Henrik Laurberg Pedersen, henrikp@dina.kvl.dk, Department of Natural Sciences/Mathematics & Computer Science, Phone: 35332325
Morten Larsen, ml@dina.kvl.dk, Department of Natural Sciences/Mathematics & Computer Science, Phone: 35332390
 
Study Board
Study Committee NSN
 
Course Scope
lectures39
theoretical exercises31
practicals10
preparation76
examination2
project work48

206