Forest & Landscape | |||||||||||
Earliest Possible Year | BSc. 3 year | ||||||||||
Duration | Outside schedule | ||||||||||
Credits | 6 (ECTS) | ||||||||||
Course Level | BSc | ||||||||||
Examination | Continuous Assessment written examination and oral examination All aids allowed Description of Examination: Kurset er "gennemført", dersom den studerende på tilfredsstillende måde har deltaget i følgende: - 80 % af undervisningstimerne (der kan søges dispensation ved sygdom o. lign.) - Udarbejdelse af det endelige gruppeprojekt i kursets sidste uge; kravene til projektrapporten er beskrevet i kursusmaterialet. - Deltagelse i gruppens præsentation af dens idé og forretningsplan for et udvalg bestående af undervisere og andre, der stiller spørgsmål til projektet og forretningsplanen og agerer som mulige kommende investorer. Alle gruppens medlemmer skal give et bidrag ved fremlæggelsen. approved/not approved, no second examiner | ||||||||||
Requirement For Attending Exam | I stedet for afholdelse af en eksamen stilles en række krav til undervisningens gennemførelse som forudsætning for en efterfølgende udstedelse af et eksamensbevis | ||||||||||
Organisation of Teaching | |||||||||||
Teaching Language | Danish | ||||||||||
Areas of Competence the Course Will Address | |||||||||||
Undervisningen i faget tilrettelægges, så den navnlig giver mulighed for at styrke generelle og personlige kompetencer. De studerende skal erhverve en øget kompetence til at starte og drive en virksomhed både alene og sammen med andre; dette indbefatter både viden, færdigheder og holdninger om fx miljørigtig drift. Viden omfatter kendskab til både praksisnære eksempler og den samfundsøkonomiske betydning af iværksætteri. De studerende skal kunne søge, analysere, vurdere og gennemføre forretningsprojekter under anvendelse af relevant teoretisk og faglig viden; dette skal omfatte alle faser fra skabelse af ideer til kontrol af igangværende drift. De studerende skal kunne planlægge og gennemføre et konkret forretningsprojekt og i denne sammenhæng skabe den fornødne dokumentation, bl.a. i form af en forretningsplan. De studerende skal være innovative og kunne reflektere over praksis; herunder skal de evne til stadighed at udvikle forretningskoncepter og de anvendte metoder under anvendelse af både faglig viden og erfaring. De studerende skal kunne se en indbyrdes sammenhæng mellem uddannelsens fag. | |||||||||||
Course Objectives | |||||||||||
Gennem ekskursioner og undervisning ved interne og eksterne lærere skal den studerende opnå større kendskab til iværksætteri som en del af en skov- og landskabsingeniørs professionelle virke; det gælder både rollen som entreprenør og intraprenør. De studerende skal i løbet af kurset erhverve og anvende en viden om iværksætteri og relevante dele af de tilknyttede discipliner, fx markedsføring, jura, finansiering, økonomisk styring og informationssøgning. | |||||||||||
Course Contents | |||||||||||
. Iværksætteren, personlig situation, . Idéudvikling . Virksomhedens situation, SWOT-analyse . Dataindsamling/bearbejdning . Virksomhedens omverden . Virksomhedens økonomi . Virksomhedens fortsatte drift . Iværksætter-jura Undervisningen lægger op til, at de studerende skal forme en ide til et projekt eller et forretningskoncept og planlægge dets gennemførelse; de skal dokumentere deres arbejde ved at udarbejde en forretningsplan. Senest den første time i den tredje og sidste uge skal de studerendes forslag til et projekt være formuleret og godkendt. I den sidste uge af kurset gennemføres den gruppevis udarbejdelse af forretningsplanen under vejledning af de interne undervisere og evt. internetbaseret vejledning fra udvalgte eksterne lærere og iværksættere. Den endelige forretningsplan præsenteres på den sidste kursusdag for et panel bestående af bl.a. den kursusansvarlige, der stiller de spørgsmål, som kan forventes til en iværksætter fra kommende investorer. | |||||||||||
Teaching And Learning Methods | |||||||||||
De første to uger vil, fx om formiddagen og et par af eftermiddagene, bestå af teorioplæg og præsentation af eksempler fra praksis (se bilag); i tilknytning hertil løses mindre opgaver. De dage, hvor der ikke er undervisning om eftermiddagen, påbegyndes projektarbejdet med indsamling af information samt skabelse og vurdering af ideer til et forretningskoncept. Der gennemføres ekskursioner til relevante institutioner og virksomheder, herunder besøg af/hos iværksættere så vidt muligt fra skovbranchen og/eller tilknyttede brancher. | |||||||||||
Learning Outcome | |||||||||||
De studerende skal kunne søge, analysere, vurdere og genmeføre konkrete forretningskoncepter. I tilknytning hertil skal de i en forretningsplan kunne beskrive og formidle deres arbejde med informationssøgning, analyse, vurdering og planlægning af et konkret forretningsprojekt. Formidlingen finder også sted ved fremlæggelsen. | |||||||||||
Course Litterature | |||||||||||
Der anvendes en grundbog som fx Flemming Ettrup og Peter Tretoew-Loof: Iværksætter Bogen - få en god start" eller Nina Knudsbo og Klaus Marthinus: Innovation. | |||||||||||
Course Coordinator | |||||||||||
Jørgen Ravn Elkjær, jrel@life.ku.dk, Forest & Landscape Denmark/Skovskolen, Phone: 35331627 Linda B. Jørgensen, libj@life.ku.dk, Danish Centre for Forest, Landscape and Planning/Skovskolen, Phone: 35331599 | |||||||||||
Study Board | |||||||||||
Study Committee SLING | |||||||||||
Course Scope | |||||||||||
| |||||||||||