Skov & Landskab | |||
Tidligst mulig placering | Bachelor 2. år | ||
Varighed | Udenfor blokstruktur | ||
Pointværdi | 19 (ECTS) | ||
Kursustype | Bachelorkursus | ||
Eksamen | Sluteksamen mundtlig eksamen Praktisk eksamen Alle hjælpemidler tilladt Beskrivelse af eksamen: 13-skala, ekstern censur | ||
Rammer for undervisning | |||
Undervisningssprog | Dansk | ||
Kompetenceområder | |||
Kompetenceudvikling Undervisningen i dette fag tilrettelægges, så den navnlig giver mulighed for at styrke følgende generelle og personlige kompetencer: · Helhedsopfattelse · Problemløsning · Handlingskompetence · Projektstyring | |||
Kursets målsætning | |||
Temaet og den tilknyttede projektopgave er et praksisorienteret forløb, hvor der arbejdes med syntese af biologiske, tekniske og økonomiske betragtningsvinkler, navnlig med hensyn til planlægning og gennemførelse af væsentlige operationer for skov og landskab. Et vigtigt element udgøres af færdighed i præcist at kunne beskrive arbejdsopgaverne til udførelse af eget markpersonale eller entreprenører. Temaundervisningen er tæt på jobsituationer for mange skov- og landskabsingeniører. | |||
Kursusindhold | |||
"Anlæg og pleje" er det afsluttende temafag på 1. del og udgør således syntesen på 1. dels kernefag og øvrige studieaktiviteter. Temaet og projektarbejdet bliver hermed et vigtigt rygstød for at kunne benytte virksomhedspraktikken i en målrettet læring. I temaet er der navnlig fokus på behandlingen af de enkelte elementer og de enkelte lokaliteter i skov og landskab. Følgende emner tages op i faget: Forskellige metoder til anlæg og pleje af · skovkulturer og -bevoksninger . læhegn, skovbryn og remiser · vandhuller · rekreative anlæg · juletræer og pyntegrønt · græsarealer · sten- og jorddiger · skovrejsning på agerjord Forskellige metoder til reetablering og pleje af · lysåbne halvkulturer · gamle driftsformer · søer og vandløb · strand og klit · fortidsminder · særligt plejekrævende træer | |||
Undervisningsform | |||
Undervisnings- og arbejdsformer Undervisningen foregår som holdundervisning, øvelser, ekskursioner og gruppeopgaver. I slutningen af kurset udarbejdes i grupper en synopsis, som er en forudsætning for indstilling til eksamen. | |||
Kursusansvarlig | |||
Tyge Wilhjelm Kjær, twk@life.ku.dk, Center for Skov, Landskab og Planlægning/Skovskolen, Tlf: 35331612 | |||
Studienævn | |||
Studienævn SLING | |||
Kursusbeskrivelsesomfang | |||