400008 Project Management

Details
Institute of Food and Resource Economics
Earliest Possible YearBSc. 2 year to MSc. 2 year
DurationOne block
 
Credits7.5 (ECTS)
Course LevelJoint BSc and MSc
Kursus uden for faglig progression. Relevant for alle studieretninger.
 
ExaminationFinal Examination

written examination and oral examination

Portfolio Examination


All aids allowed

Description of Examination: På baggund af en udleveret opgave skal den studerende dokumentere den nødvendige forståelse for stoffet, dens metoder og de deraf opnåede forventede resultater.

Weight: Eksamen vægter 100% Helhedsvurdering af forståelse for stoffet, processen og de forventede resultater.



13-point scale, external examiner
 
Requirement For Attending ExamAflevering af 3 øvelsesopgaver
 
Organisation of TeachingUndervisningen tager afsæt i forelæsninger inden for fagets områder suppleret med mindre øvelser og egentlig afprøvning vha. projektarbejde.
 
Block PlacementBlok 1
Week Structure: A

 
Teaching LanguageDanish
 
Areas of Competence the Course Will Address
Grundvidenskab:
Der gives grudlæggende viden og opøves færdigheder inden for arbejdet i eller med projekter/projektrelaterede arbejdsopgaver.

Teknologi og produktion:
Der vises sammenhæng mellem brug af teknologier, værktøjer og disses betydning for at forbedre effektiviteten.

Etik og værdier:
Der synliggøres betydningen af, at såvel virksomheden mål, medarbejdernes egenart og opgavens karakter kan indgå i en meningsfuld helhed.
Generelt:
De studerende vil derfor efter endt kursus være klædt godt på til sin deltagelse i de næsten uundgåelige projektarbejder inden for alle grene af erhvervslivet.
Og i denne forbindelse er det underordnet om der tales om den studerendes rolle som projektdeltager eller -leder.
Det vil den studerende lære i dette fagområde, hvor indholdet har mange paralleller med at arbejde i en basisorganisation, men også mange - og betydelige - forskelle.
 
Course Objectives
Som det fremgår af ovenstående, er formålet med kurset derfor naturligt nok at give de studerende forudsætninger til at indgå aktivt i projektarbejde; et forhold der i dag også betragtes som en konkurrenceparameter for ansættelse.
Den studerende skal forstå de markante forskelle, der eksisterer i projektarbejdet, og som ikke
Derfor er kurset også relevant for alle studieretninger, selvom faget er uden en faglig progression; det er ikke interessant i denne forbindelse.


 
Course Contents
Emneområderne vil være:
- krav til projekters indhold og forløb
- interessenter/sponsorer
- planlægning og organisering af projekter
- projektorganisationens arbejdsformer
- kulturens indvirkning
- medarbejdernes dobbelte tilhørsforhold
- styring af projektaktiviteter i en organisation
- tids- og resursestyring
- anvendelse af planlægnings- og styringsværktøjer
- sammensætning af en projektgruppe
- anvendelse af information og kommunikation
 
Teaching And Learning Methods
Kurset omfatter en række oversigtsforelæsninger, øvelser og projektarbejde. Øvelserne og projekterne foregår i hold på normalt 3-5 personer. Hvert hold udarbejder to øvelsesopgaver, som er forudsætning for indstilling til eksamen. Disse øvelsesopgaver omhandler dele af pensummet, delvist efter gruppernes eget valg, og kan tage afsæt i virkelighedsnære opgaver. Selve eksamenen tager afsæt i en projektrapport som omhandler en teoretisk eller praktisk problemstilling ud fra et selvvalgt emne. Efterfølgende danner projektrapporten grundlag for den mundtlige individuelle eksamen.
 
Course Litterature
Projektledelse,ISBN 87-7881-272-0; Forlag: EFS
Virksomhedsdrift, ISBN 87-7881-354-9 Forlag: EFS
Forfatter til begge bøger: Flemming Ettrup
Desuden diverse udleverede noter
 
Course Coordinator
Flemming Ettrup, fet@life.ku.dk, Institute of Food and Resource Economics/Study and Education Office, Phone: 3528
 
Study Board
Study Committee NSN
 
Course Scope
lectures60
theoretical exercises20
project work90
examination36

206