Fødevareøkonomisk Institut | |||||||||||||
Tidligst mulig placering | Bachelor 2. år til Kandidat 2. år | ||||||||||||
Varighed | En blok | ||||||||||||
Pointværdi | 7.5 (ECTS) | ||||||||||||
Kursustype | Fælleskursus Kursus uden for faglig progression. Relevant for alle studieretninger. | ||||||||||||
Eksamen | Sluteksamen skriftlig og mundtlig eksamen Portfolio eksamen Alle hjælpemidler tilladt Beskrivelse af eksamen: På baggund af en udleveret opgave skal den studerende dokumentere den nødvendige forståelse for stoffet, dens metoder og de deraf opnåede forventede resultater. Vægtning: Eksamen vægter 100% Helhedsvurdering af forståelse for stoffet, processen og de forventede resultater. 13-skala, ekstern censur | ||||||||||||
Forudsætninger for indstilling til eksamen | Aflevering af 3 øvelsesopgaver | ||||||||||||
Rammer for undervisning | Undervisningen tager afsæt i forelæsninger inden for fagets områder suppleret med mindre øvelser og egentlig afprøvning vha. projektarbejde. | ||||||||||||
Blokplacering | Blok 1 Ugestruktur: A | ||||||||||||
Undervisningssprog | Dansk | ||||||||||||
Kompetenceområder | |||||||||||||
Grundvidenskab: Der gives grudlæggende viden og opøves færdigheder inden for arbejdet i eller med projekter/projektrelaterede arbejdsopgaver. Teknologi og produktion: Der vises sammenhæng mellem brug af teknologier, værktøjer og disses betydning for at forbedre effektiviteten. Etik og værdier: Der synliggøres betydningen af, at såvel virksomheden mål, medarbejdernes egenart og opgavens karakter kan indgå i en meningsfuld helhed. Generelt: De studerende vil derfor efter endt kursus være klædt godt på til sin deltagelse i de næsten uundgåelige projektarbejder inden for alle grene af erhvervslivet. Og i denne forbindelse er det underordnet om der tales om den studerendes rolle som projektdeltager eller -leder. Det vil den studerende lære i dette fagområde, hvor indholdet har mange paralleller med at arbejde i en basisorganisation, men også mange - og betydelige - forskelle. | |||||||||||||
Kursets målsætning | |||||||||||||
Som det fremgår af ovenstående, er formålet med kurset derfor naturligt nok at give de studerende forudsætninger til at indgå aktivt i projektarbejde; et forhold der i dag også betragtes som en konkurrenceparameter for ansættelse. Den studerende skal forstå de markante forskelle, der eksisterer i projektarbejdet, og som ikke Derfor er kurset også relevant for alle studieretninger, selvom faget er uden en faglig progression; det er ikke interessant i denne forbindelse. | |||||||||||||
Kursusindhold | |||||||||||||
Emneområderne vil være: - krav til projekters indhold og forløb - interessenter/sponsorer - planlægning og organisering af projekter - projektorganisationens arbejdsformer - kulturens indvirkning - medarbejdernes dobbelte tilhørsforhold - styring af projektaktiviteter i en organisation - tids- og resursestyring - anvendelse af planlægnings- og styringsværktøjer - sammensætning af en projektgruppe - anvendelse af information og kommunikation | |||||||||||||
Undervisningsform | |||||||||||||
Kurset omfatter en række oversigtsforelæsninger, øvelser og projektarbejde. Øvelserne og projekterne foregår i hold på normalt 3-5 personer. Hvert hold udarbejder to øvelsesopgaver, som er forudsætning for indstilling til eksamen. Disse øvelsesopgaver omhandler dele af pensummet, delvist efter gruppernes eget valg, og kan tage afsæt i virkelighedsnære opgaver. Selve eksamenen tager afsæt i en projektrapport som omhandler en teoretisk eller praktisk problemstilling ud fra et selvvalgt emne. Efterfølgende danner projektrapporten grundlag for den mundtlige individuelle eksamen. | |||||||||||||
Litteraturhenvisninger | |||||||||||||
Projektledelse,ISBN 87-7881-272-0; Forlag: EFS Virksomhedsdrift, ISBN 87-7881-354-9 Forlag: EFS Forfatter til begge bøger: Flemming Ettrup Desuden diverse udleverede noter | |||||||||||||
Kursusansvarlig | |||||||||||||
Flemming Ettrup, fet@life.ku.dk, Fødevareøkonomisk Institut/FOI´s Studie- og Uddannelseskontor, Tlf: 3528 | |||||||||||||
Studienævn | |||||||||||||
Studienævn NSN | |||||||||||||
Kursusbeskrivelsesomfang | |||||||||||||
| |||||||||||||