400005 Konflikthåndtering

Detaljer
Skov & Landskab
Tidligst mulig placeringKandidat 1.år
VarighedEn blok
 
Pointværdi7.5 (ECTS)
KursustypeKandidatkursus
 
EksamenSluteksamen

skriftlig og mundtlig eksamen


kun visse hjælpemidler
Èn A4-side med noter til givne spørgsmål Èn A4-side med figurer til præsentationen


Beskrivelse af eksamen: Bedømmelse af projektrapport samt en mundtlig eksamen i pensum udfra ca. 20-25 på forhånd givne spørgsmål. Projektopgaverne udarbejdes i grupper - og der gives én karakter for opgaven (dvs. alle gruppens medlemmer får samme karakter for opgaven. Den mundtlige eksamen afvikles individuelt som en test af den studerendes kompetencer set i forhold til pensum og kompetencebeskrivelsen. De stillede spørgsmål er forholdsvis brede og sigter mod forskellige aspekter af kompetencebeskrivelsen.

Vægtning: Der gives èn individuel karakter på baggrund af bedømmelsen af projektopgaven (vægtes 49%) og den mundtlige eksamination i pensum (vægtes 51%).



13-skala, ekstern censur
 
Rammer for undervisningCa. 1/3 forelæsninger skaber overblik, sammenhæng og faglig dybde. Ca. 1/3 øvelser træner praktiske og personlige færdigheder. Ca 1/3 projektarbejde i grupper kobler teori og praksis - samt træner samarbejde og projektstyring i praksis.
 
BlokplaceringBlok 2
Ugestruktur: B
Forelæsninger, øvelser og projektarbejde fordeles fleksibelt indenfor det tildelte blok/modul.

 
UndervisningssprogDansk
 
Begrænset deltagerantalMaks. 60 studerende. Kurset er obligatorisk på forstkandidat uddannelsen. Dialog, diskussion og mange praktiske øvelser i mindre grupper gør det praktisk umuligt at håndtere mere end 60 studerende.
 
Kompetenceområder
Kompetencer i basal konfliktforståelse og - analyse (grundvidenskab):
Forstå grundlæggende teorier og principper for samarbejde, konkurrence, forhandling, samt konflikters årsag, udvikling og håndtering. Forstå grundlæggende problemløsningsteori, herunder teori om læring og systemtænkning.

Kompetencer i konkrete analyse- og arbejdsmetoder (teknologi og produktion):
Anvende teorier og principper på nye situationer, gennem beskrivelse og analyse af problemsituationen, og udvikling af egnede løsningsmodeller. Punktvis udvidelse af anvendelsesområdet gennem inddragelse af grundvidenskab og anden forskning.

Kompetencer indenfor etik og værdier:
Reflektere over egen og andres adfærd og tilgang i forhold til samarebejds, beslutnings- og konfliktsituationer. Reflektere over egen personlighed og disponering i forhold til konfliktsituationer. Diskutere magt, konflikthåndtering, demokrati-, og beslutningsprocesser udfra et organiseret værdisystem.
 
Kursets målsætning
Opnå færdigheder i konfliktforståelse og konflikt-analyse

At kunne tilrettelægge, lede og facilitere en beslutningsproces, med inddragelse af berørte aktører

Reflektere over basale begreber i relation til konflikters opståen, udvikling og håndtering - f.eks. tillid, magt og kommunikation

Forstå en problemløsende (win-win) versus en konkurrencebetonet (win-lose) tilgang til forhandling

Opnå en nuanceret forståelse af sammenhængen mellem teori og praksis
 
Kursusindhold
De fleste jordbrugskandidater opnår ansættelser, hvor de skal arbejde tværfagligt i samspil med repræsentanter for andre erhverv og uddannelsesretninger. Mange vil agere i brydningsfeltet mellem en politisk beslutningsproces, en offentlig eller privat forvaltning og en engageret og kritisk offentlighed.

Konstruktiv og rationel håndtering af komplekse og konfliktfyldte problemstillinger, er et af kravene til aktørerne for moderne skov-, natur- og landskabsforvaltning - uanset om det foregår i statsligt eller privat regi.

Kurset ruster den studerende til på en afbalanceret måde, at kombinere naturvidenskabeligt funderet viden om en problemstilling, med de mere subjektive aspekter af problemet, f.eks. knyttet til en tværfaglig eller politisk beslutningsproces.

Kurset giver den studerende basale redskaber til at analysere og håndtere "den menneskelige dimension" i problematiske eller konfliktfyldte situationer, hvor følelser, personlige interesser, ufuldstændig information og subjektive vurderinger er en del af virkeligheden - et fundamentalt vilkår.

Den studerendes ledelses- og samarbejdsevner udvikles med henblik på kvalificeret problemløsning på tværs af fag og kulturer. Systemtænkning, læring og aktørinddragelse introduceres som centrale elementer i ledelse og forvaltning. Endvidere behandler kurset proces-facilitering og kreativitet som integrerede elementer af problemløsning.

På kurset introduceres en række såkaldt 'bløde' problemløsningsmetoder, bl.a. strategic option development and analysis (SODA), fremtidsværksted, scenariemetode og SWOT-analyse.
Gennem anvendelse af kvalitative arbejdsmetoder, bl.a. interview-teknik, trænes den studerende i at afdække, forstå og strukturere forskellige aktørers viden, holdninger og adfærd.

På kurset arbejdes projektorienteret med konkrete praktiske problemstillinger fra forvaltningen af skov, landskab og naturværdier i ind- eller udland. Den studerende får lejlighed til skabe syntese mellem sin uddannelses forskellige hovedområder (f.eks. økonomi, politik, planlægning eller skovdyrkning) i en konkret forvaltningssituation.

Gennem projektarbejdet kan den studerende kombinere de ´bløde´ problemløsningsmetoder med tidligere lærte ´hårde´ metoder til problemløsning og planlægning, f.eks. matematisk optimering eller GIS-analyse.

Kurset supplerer således de mere "hårde", ofte kvantitative analysemetoder - økonomisk og fysisk planlægning, f.eks. med brug af operationsanalyse.
 
Undervisningsform
Kursusforløbet bygges op af afvekslende halvdages forløb med forelæsninger, mindre øvelser og diskussioner. Forelæsningerne rummer intensiv teori-gennemgang, overbliksskabende syntese ved forelæsninger. Der afholdes én eller flere workshops undervejs, med eksterne deltagere eller forløb hvor de studerende arbejder selvstændigt (men koordineret) typisk i grupper med et givet emne. Kurset omfatter typisk en workshop, hvor de studerende aktivt arbejder med forskellige problemløsnings-metoder samt en workshop om et aktuelt emne med eksterne deltager (med bl.a. en interviewøvelse). Sideløbende gennemføres et projektforløb hvor teori og oplevelser fra forelæsninger/workshops søges omsat til praksis. Gennem udarbejdelse af projektopgaven er den studerende i løbende kontakt med en ekstern studievært. I projektforløbet arbejder de studerende gruppevis med en selvvalgt konkret problemstilling, der relaterer sig til forvaltning af skov, landskab eller naturværdier. I den forbindelse lægges der vægt på, at der gennem direkte kontakt med praksis opnås indsigt i de vilkår hvorunder forskellige beslutningsprocesser gennemføres. Kursets detaillerede indhold tilpasses fra år til år efter den aktuelle studentergruppes forudsætninger og valg af projekt-emner. Der vil i et begrænset omfang blive anvendt eksterne specialister eller praktikere som undervisere og/eller workshopdeltagere. I forbindelse med projektopgaven kan den studerende arbejde videre med problemstillinger fra tidligere arbejder - f.eks. bachelor projekter, planlægningsopgaver eller tema-projekter. Det vil også være muligt at anvende kurset som oplæg eller forstudie til specialeprojekt.
 
Litteraturhenvisninger
Daniels, S.E. and Walkers, G.B., 2001: Working Through Environmental Conflict, the Collaborative Learning Approach, Praeger, London. 299 pp.

Deutsch, M. and Coleman, P.T., 2000: The Handbook of Conflict Resolution - theory and practice. Jossey-Bass, San Francisco. 649 pp.

Fisher R. and Ury W., 2000: Få ja når du forhandler. Borgen, København. 187 pp..

Sørensen, L. og Vidal, V., 1999: Strategi og planlægning som læreproces. Handelshøjskolens forlag, København. 226 pp..

Kompendium til faget: Problemløsning og konflikthåndtering ved forvaltning af skov og natur, 2004. DSR-Forlag, KVL.

Daniels & Walker udgør kursets litterære rygrad - en grundig og basal bog om forståelse, analyse og håndtering af natur- og miljøkonflikter. Kurset er i vid udstrækning struktureret efter denne bog. Udvalgte kapitler og artikler fra de øvrige bøger supplerer og underbygger Daniels & Walker.
 
Kursusansvarlig
Jens Emborg, jee@life.ku.dk, Skov & Landskab/Økonomi, Politik og Driftsplanlægning, Tlf: 35331744
Carsten Nico Portefee Hjortsø, cnh@foi.dk, Fødevareøkonomisk Institut/Afdeling for Produktion og Teknologi, Tlf: 35332267
 
Studienævn
Studienævn NSN
 
Kursusbeskrivelsesomfang
forelæsninger36
praktiske øvelser12
kollokvier24
projektarbejde100
vejledning4
forberedelse28
eksamen2

206