400003 Philosophy and Science

Details
Institute of Food and Resource Economics
Earliest Possible YearBSc. 3 year
DurationOne block
 
Credits7.5 (ECTS)
Course LevelBSc
Fælleskursus for Naturressource-, Jø- og Biotek-uddannelserne. Holdundervisning rettes specifikt til de enkelte udd.
 
ExaminationFinal Examination

written examination and oral examination

Portfolio Examination


All aids allowed

Description of Examination: De studerende gennemfører i grupper et projekt som afrapporteres både skriftligt og mundtligt. Derudover opponeres på et andet projekt.

Weight: Projektarbejdet, den skriftlige og mundtlige afrapportering (75%) samt opponeringen (25%) vægter samlet 100% i bedømmelsen.



pass/fail, external examiner
 
Organisation of TeachingKURSET UDBYDYDES IKKE I 2005-06. En kombination af en række forelæsninger, øvelser som er knyttet til de enkelte forelæsninger samt et projektarbejde, hvor der skal arbejdes med en problemstilling, der der knytter sig til kursets overordnede ramme.
 
Block PlacementBlok 3
Week Structure: B
Øvelser og projektarbejde foregår om torsdagen

 
Teaching LanguageDanish
 
RestrictionsKurset er obligatorisk for Naturressource-, JØ- og Biotek-udd. Derfor skal studerende på disse udd. have første prioritet
 
Areas of Competence the Course Will Address
Kompetencer indenfor grundvidenskab:

* Den studerende skal opnå viden om udvalgte etiske teorier
* Den studerende skal opnå viden om udvalgte erkendelsesteoretiske
problemstillinger med faglig relevans

Kompetencer indenfor teknologi og produktion (anvendt videnskab)

* Den studerende skal opnå viden om, hvorledes man kan foretage en
erkendelsesmæssig vurdering af vidensgrundlaget i udvalgte faglige
problemstillinger
* Den studerende skal kunne anvende udvalgte etiske teorier til at analysere
etiske problemstillinger i tilknytning til fagligt relevante
problemstillinger
* Den studeredne skal kunne anvende principper for god skriftlig og mundtlig
formidling af projektarbejde i studiesammenhæng samt principper for
effektivt samarbejde i grupper
 
Course Objectives
Formålet med kurset er at give den studerende lejlighed til at anskue jordbrugsfaglige og bioteknologiske problemstillinger i et alment perspektiv. Den studerende skal på selvstændig vis kunne diskutere videnskabsteoretiske, herunder etiske, problemstillinger, som knytter sig til udvikling og anvendelse af faglig viden med relation til jordbrug, naturressourcer og bioteknologi.
 
Course Contents
De studerende bliver præsenteret for faglige problemstillinger, som bliver anskuet i et alment perspektiv. Der vil være tale om at gennemgå forskellige forskningstraditioner og diskutere dem i en videnskabsteoretisk belysning, fx ud fra distinktionen mellem reduktionisme og holisme og distinktionen mellem kvantitativ og kvalitativ forskning. Der vil blive gennemgået en række etiske problemstillinger. Der vil bl.a. være tale om at tematisere brugen af kemikalier og bioteknologi ud fra miljø-etiske synsvinkler. Der vil f.eks. blive præsenteret dyreetiske overvejelser i relation til husdyrproduktion. Der kan blive præsenteret forskellige synsvinkler på risici i forbindelse med fødevarer og fødevareproduktion. Der vil så vidt muligt blive lagt et historisk perspektiv ind i fremstillingen.
 
Teaching And Learning Methods
Gennem en forelæsningsrække vil de studerende blive præsenteret for en række aktuelle problemstillinger samt for relevante teorier, der har betydning for forståelsen og analysen af disse problemstillinger. Typisk vil der i forelæsningerne optræde både en "filosof" og en "faglig person", således at det almene perspektiv knyttes sammen med et mere fagligt perspektiv. Der vil blive gennemført øvelser med det formål at underbygge og støtte forståelsen af det gennemgåede stof ved forelæsningerne. På baggrund af en selvvalgt problemstilling gennemfører de studerende et selvstændigt problemorienteret projektarbejde i grupper.
 
Course Coordinator
Peter Sandøe, pes@life.ku.dk, Department of Large Animal Sciences/Populationsbiology, Phone: 35333059
 
Study Board
Study Committee NSN
 
Course Scope
lectures16
project work50
theoretical exercises32
examination4
supervision5
preparation99

206