| Forest & Landscape | |||||||||||||||
| Earliest Possible Year | |||||||||||||||
| Duration | One block | ||||||||||||||
| Credits | 7.5 (ECTS) | ||||||||||||||
| Course Level | MSc | ||||||||||||||
| Examination | Final Examination written examination and oral examination Portfolio Examination All aids allowed Description of Examination: Bedømmelse af projektrapport udarbejdet i kursusforløbet (både form og indhold bedømmes) og præsentation af denne. Weight: 100% pass/fail, internal examiner | ||||||||||||||
| Requirement For Attending Exam | At den studerende har fulgt kurset og i forløbet udarbejdet kursusopgave til bedømmelse ved eksamen. | ||||||||||||||
| Organisation of Teaching | Forelæsninger, ekskursioner og projektarbejde | ||||||||||||||
| Block Placement | Blok 2 Week Structure: C | ||||||||||||||
| Teaching Language | Danish | ||||||||||||||
| Optional Prerequisites | 115319 Havekunstens Historie. | ||||||||||||||
| Areas of Competence the Course Will Address | |||||||||||||||
| Kompetanceområder der trænes: - håndtering af det arkitektoniske håndværk i relation til en anlægstype med særlige bindinger - overblik over samtlige processer fra ide til drift i landskabsarkitektens opgaver på kirkegårde - indsigt i bevaring og fornyelsesproblematikken i historiske anlæg - reflektion og diskussion af etik og værdier knyttet til kirkegårde og begravelsespladser. | |||||||||||||||
| Course Objectives | |||||||||||||||
| Formålet med kurset er at de studerende opnår forståelse for og indblik i de faglige udfordringer, der knytter sig til kirkegårde som historiske anlæg og til begravelsesanlæg som moderne udtryk. | |||||||||||||||
| Course Contents | |||||||||||||||
| Videndel (2,5 point): Forelæsninger,litteraturstudier og kollokvier om: Historiske forhold, aktuelle krav og problemstillinger knyttet til bevaring, tilpasning, nyanlæg og drift og til ønskerne om at sikre begravelsesplads for alle. Projektarbejde (5 point): Der arbejdes i grupper med udvalgte temaer inden for kursets emneområde. Projektet kan være designorienteret og/eller være orienteret mod drift og administration. Der skal redegøres for overvejelser i forhold til bindinger af etisk og formel karakter. | |||||||||||||||
| Teaching And Learning Methods | |||||||||||||||
| Forelæsninger holdes i starten af kurset. Kollokvier forberedes på baggrund af litteraturstudier af de studerende og afholdes gennem hele kursusforløbet med henblik på fordybelse - viden og indsigt. Der vælges mellem stillede projektopgaver, hvor temaerne tilsammen dækker hele kursusemnet. De studerende arbejder i grupper, hvor der gås i dybden med et tema, men samtidigt er der mulighed for ved fremlæggelser at holde sig orienteret i hele emneområdet. Aflevering sker i form af en projektrapport evt. suppleret med plancher og Powerpoint præsentation. | |||||||||||||||
| Course Litterature | |||||||||||||||
| Johan Exner: Den danske kirkegårds og dens problemer. Gad 1961 G.N. Brandt: Kirkegården og gravsteder. Architekten 1922 Anne-Louise Sommer: De dødes haver, den moderne storbykirkegård, 2003 Birgitte Kragh: Til jord skal du blive .... Dødens og begravelsens kulturhistorie i Danmark 2003 Johan Fjord Jensen: Vest for Paradis. Begravelsespladsernes Natur 2002 Susanne Guldager: Danske kirkegårde - tradition og fornyelse 2005 Inger Berglund: Kyrkogårdens meditativa rum 1994 Eivor Bucht (red): Kyrkogårdens gröna kulturarv 1992 Diverse artikler i fagtidsskrifter, årskrifter og jubilæumsskrifter om bl.a. bykirkegårde. Kirkeministeriets lovgivning og vejledninger om kirkegårde. | |||||||||||||||
| Course Coordinator | |||||||||||||||
| Susanne Guldager, sgu@life.ku.dk, Forest & Landscape Denmark/Unit of Landscape, Phone: 35331794 | |||||||||||||||
| Study Board | |||||||||||||||
| Study Committee NSN | |||||||||||||||
| Course Scope | |||||||||||||||
| |||||||||||||||