| Skov & Landskab | |||||||||||||||
| Tidligst mulig placering | |||||||||||||||
| Varighed | En blok | ||||||||||||||
| Pointværdi | 7.5 (ECTS) | ||||||||||||||
| Kursustype | Kandidatkursus | ||||||||||||||
| Eksamen | Sluteksamen skriftlig og mundtlig eksamen Portfolio eksamen Alle hjælpemidler tilladt Beskrivelse af eksamen: Bedømmelse af projektrapport udarbejdet i kursusforløbet (både form og indhold bedømmes) og præsentation af denne. Vægtning: 100% bestået/ikke bestået, intern censur | ||||||||||||||
| Forudsætninger for indstilling til eksamen | At den studerende har fulgt kurset og i forløbet udarbejdet kursusopgave til bedømmelse ved eksamen. | ||||||||||||||
| Rammer for undervisning | Forelæsninger, ekskursioner og projektarbejde | ||||||||||||||
| Blokplacering | Blok 2 Ugestruktur: C | ||||||||||||||
| Undervisningssprog | Dansk | ||||||||||||||
| Anbefalede forudsætninger | 115319 Havekunstens Historie. | ||||||||||||||
| Kompetenceområder | |||||||||||||||
| Kompetanceområder der trænes: - håndtering af det arkitektoniske håndværk i relation til en anlægstype med særlige bindinger - overblik over samtlige processer fra ide til drift i landskabsarkitektens opgaver på kirkegårde - indsigt i bevaring og fornyelsesproblematikken i historiske anlæg - reflektion og diskussion af etik og værdier knyttet til kirkegårde og begravelsespladser. | |||||||||||||||
| Kursets målsætning | |||||||||||||||
| Formålet med kurset er at de studerende opnår forståelse for og indblik i de faglige udfordringer, der knytter sig til kirkegårde som historiske anlæg og til begravelsesanlæg som moderne udtryk. | |||||||||||||||
| Kursusindhold | |||||||||||||||
| Videndel (2,5 point): Forelæsninger,litteraturstudier og kollokvier om: Historiske forhold, aktuelle krav og problemstillinger knyttet til bevaring, tilpasning, nyanlæg og drift og til ønskerne om at sikre begravelsesplads for alle. Projektarbejde (5 point): Der arbejdes i grupper med udvalgte temaer inden for kursets emneområde. Projektet kan være designorienteret og/eller være orienteret mod drift og administration. Der skal redegøres for overvejelser i forhold til bindinger af etisk og formel karakter. | |||||||||||||||
| Undervisningsform | |||||||||||||||
| Forelæsninger holdes i starten af kurset. Kollokvier forberedes på baggrund af litteraturstudier af de studerende og afholdes gennem hele kursusforløbet med henblik på fordybelse - viden og indsigt. Der vælges mellem stillede projektopgaver, hvor temaerne tilsammen dækker hele kursusemnet. De studerende arbejder i grupper, hvor der gås i dybden med et tema, men samtidigt er der mulighed for ved fremlæggelser at holde sig orienteret i hele emneområdet. Aflevering sker i form af en projektrapport evt. suppleret med plancher og Powerpoint præsentation. | |||||||||||||||
| Litteraturhenvisninger | |||||||||||||||
| Johan Exner: Den danske kirkegårds og dens problemer. Gad 1961 G.N. Brandt: Kirkegården og gravsteder. Architekten 1922 Anne-Louise Sommer: De dødes haver, den moderne storbykirkegård, 2003 Birgitte Kragh: Til jord skal du blive .... Dødens og begravelsens kulturhistorie i Danmark 2003 Johan Fjord Jensen: Vest for Paradis. Begravelsespladsernes Natur 2002 Susanne Guldager: Danske kirkegårde - tradition og fornyelse 2005 Inger Berglund: Kyrkogårdens meditativa rum 1994 Eivor Bucht (red): Kyrkogårdens gröna kulturarv 1992 Diverse artikler i fagtidsskrifter, årskrifter og jubilæumsskrifter om bl.a. bykirkegårde. Kirkeministeriets lovgivning og vejledninger om kirkegårde. | |||||||||||||||
| Kursusansvarlig | |||||||||||||||
| Susanne Guldager, sgu@life.ku.dk, Skov & Landskab/Parker og Urbane Landskaber, Tlf: 35331794 | |||||||||||||||
| Studienævn | |||||||||||||||
| Studienævn NSN | |||||||||||||||
| Kursusbeskrivelsesomfang | |||||||||||||||
| |||||||||||||||