310024 Theme Course: Landscape Planning

Details
Forest & Landscape
Earliest Possible YearMSc. 1 year to MSc. 2 year
DurationOne block
 
Credits15 (ECTS)
Course LevelMSc
 
ExaminationFinal Examination

written examination and oral examination


All aids allowed

Description of Examination: Eksamen består i en mundtlig præsentation af, argumentation for og diskussion af det under kursusforløbet udarbejdede projekt. Der forelægges gruppevis, således at alle kommer til orde.

Weight: Det projekt, der forelægges tæller 50% ved bedømmelsen. Det mundtlige forsvar tæller 50%.



13-point scale, external examiner
 
Requirement For Attending ExamUdarbejdelse af projekt
 
Organisation of TeachingKurset er projekt og problemorienteret. Høj prioritet har modelskitsering, teamwork, præsentation og respons. Der indgår introduktioner, gæsteforelæsninger, planlægnings- og evalueringsmøder samt en studierejse.
 
Block PlacementBlok 4
Week Structure: Udenfor ugestruktur
 
Teaching LanguageDanish
 
Optional PrerequisitesTeori og metode i landskabsarkitektur og håndværk og æstetik i landskabsarkitektur
 
Areas of Competence the Course Will Address
Grundvidenskab
Urbane landskaber kan betragtes ud fra et biologisk regulerende og et kunstnerisk, socialt kommunikerende aspekt, der hænger sammen med henholdsvis vejrlig og tyngdekraften og med oplevelse, erindring og erkendelse. Begge aspekter handler om forholdet mellem natur og menneske. Urbane landskaber er afhængige af naturgivne såvel som samfundsskabte produktionsfaktorer, hvorfor et grundigt kendskab til natur og samfund er en betingelse.
Teknologi og produktion
Den teknologi, produktionen betjener sig af er læren om jordskorpens opbygning og bevægelser, læren om et kunstværks indre opbygning og læren om udformningen og sammenføjningen af formelementer til en helhed i arkitektur.
Etik og værdier
Værdier for samfundet er bæredygtige, urbane landskaber forstået som omgivelser, der afleveres til kommede generationer i bedre stand end de blev modtaget samt den demokratiske beslutningsproces, der indebærer muligheden for selv at tolke, opleve og bestemme over landskabet.
 
Course Objectives
Kurset sigter mod akademisk og professionel, visionær, kunstnerisk og videnskabelig kompetence til at løse landskabsarkitektoniske problemstillinger i stor som lille skala, i form af projekter af høj arkitektonisk kvalitet, rettet mod den demokratiske diskurs og de politiske beslutningsprocesser.
 
Course Contents
Kurset sigter mod kompetencen til at tænke løsninger, strategier, planlægnings- og analysemetoder sammen med strukturel forandring og ændret brug og mod kompetencen til at løse problemerne forankret i tid, sted, stof og program ud fra den betragtning, at det urbane landskab, der undersøges og planlægges, indeholder fortidsfortolkninger, nutidsforståelser og fremtidsforventninger.
Samfundet er under konstant forandring, hvorfor de landskabsarkitektfaglige problemstillinger det medfører for det urbane landskab, danner kernen i kurset. Af samme grund skifter temaet fra år til år afhængig af faglig og samfundsmæssig relevans og betydning.
Problemstillingernes genstandsfelt er rum og værker set i deres kontekst; nærmere specificeret de urbane landskaber, der danner ramme om bevægelse og ophold, oplevelse, erindring og erkendelse. Ud over de kendte genrer som historiske og moderne parker og haver, torve, pladser og gader, kirkegårde og rekreative anlæg, landskabs- og byrum ved boliger, institutioner og virksomheder, behandles i særlig grad beskadigede landskabs- og byrum som kyst-, havne- og industriarealer, der står for omdannelse til ny brug, ny æstetik og ny betydning. I alle opgaver indgår stillingtagen til den landskabelige situation for byer og bebyggelser samt relationen mellem bygning og landskab.
Det arkitektoniske håndværk, arkitektonikken trænes gennem udarbejdelse af program og projektforslag for omdannelse af landskabs- og byrum. Høj prioritet har terrænbehandling, konstruktions- og materialekendskab, indsigt i vands kredsløb og planters vækstbetingelser.
Høj prioritet har træning i at se og tænke rumligt, socialt og kunstnerisk, til at leve sig ind i værkers betydning samt til at vurdere kvaliteten i andres og egne arbejder.
 
Teaching And Learning Methods
I kurset, anvendes både videnskabelige og kunstneriske metoder, skitserings- og fremstillingsteknikker og -metoder af alle typer. Der lægges speciel vægt på modelskitsering, modelanalyse, samtale og tekst. Pædagogikken bygger på den forestilling at læring bedst finder sted i form af selvstændige gruppestudier i dialog med vejledere og medstuderende, omkring tegneborde og ved fælles fremlæggelser, hvor responsgrupper og vejledere kritiserer. Dertil kommer forelæsninger og introduktioner ved gæsteforelæsere og vejledere. En gang ugentlig holdes planlægnings- og evalueringsmøder med hovedvejleder.
 
Course Litterature
Malene Hauxner. Tegning og læsning: videnskab og kunst: teori og metode: rum, værker og kontekst. KVL, 2005 (findes på campusnet, opdaters årligt) Malene Hauxner. Fantasiens Have: det moderne gennembrud i havekunsten og sporene i byens landskab. Arkitektens Forlag, Kbh., 2000 (1993)Malene Hauxner. Med Himlen som Loft: Det moderne gennembruds anden fase 1950-1970, bygning og landskab, rum og værker, byens landskab, Arkitektens Forlag, Kbh., 2002
Litteraturliste findes på campusnet. Opdateres og afpasses årligt i forhold til temaet.
 
Course Coordinator
Malene Hauxner, mhau@life.ku.dk, Forest & Landscape Denmark/Unit of Landscape, Phone: 35331788
Torben Dam, toda@life.ku.dk, Danish Centre for Forest, Landscape and Planning/Unit of Landscape, Phone: 35331797
Dennis Lund, dl@mgarkitekter.dk, Danish Centre for Forest, Landscape and Planning/Unit of Landscape, Phone: 3528
 
Study Board
Study Committee NSN
 
Course Scope
Excursions80
lectures40
project work100
preparation192

412