310020 Thematic Course: Nature and Environment

Details
Forest & Landscape   50 %
Department of Agricultural Sciences   12 %
Department of Ecology   13 %
Institute of Food and Resource Economics   12 %
Department of Natural Sciences   13 %
Earliest Possible YearBSc. 3 year
DurationOne block
 
Credits15 (ECTS)
Course LevelBSc
 
ExaminationFinal Examination

written examination and oral examination


All aids allowed

Description of Examination: Eksamen består af bedømmelse af projektrapport samt mundtlig fremlæggelse. Dertil kommer midtvejspræsentation, procesbeskrivelse samt aktiviteter i journal clubs.

Weight: Projektrapport og mundtlig fremlæggelse 60% Procesbeskrivelse 15% Midtvejspræsentation 15% Journal Club 10%



13-point scale, internal examiner
 
Requirement For Attending ExamPræsentation af projektmilepæle
Opponering på fremlæggelser
Deltagelse i journal clubs
Forudsætning er min. 75% aflevering/deltagelse
 
Organisation of TeachingForelæsninger Øvelser Projektarbejde Ekskursioner Journal Clubs
 
Block PlacementBlok 2
Week Structure: A

Blok 2
Week Structure: B
 
Teaching LanguageDanish
 
Optional PrerequisitesØkologi og naturresurser Klima jord og Planter
 
Areas of Competence the Course Will Address
Kompetencer indenfor Grundvidenskab:

Viden om sammenhængen mellem naturgrundlaget i Danmark og arealanvendelsen/benyttelsen af arealer.

Kendskab til metoder til beskrivelse af landskabets og naturresursers struktur, funktion, udvikling, regulering og planlægning.

Kendskab til håndtering af natur- og miljørelaterede data.

Forståelse for hvordan kulturlandskabets udvikles og forvaltes i et samspil mellem økologiske, tekniske, økonomiske og politiske faktorer.

Kendskab til de aktører der opererer i spændingsfeltet mellem beskyttelse og benyttelse af naturen.

Kompetencer indenfor teknologi og produktion:

Kunne kortlægge, planlægge og gennemføre en konkret vurdering af et givent områdes produktion, biologisk indhold, lovgivning samt stoflige forhold, med henblik på at udarbejde et tværfaglig og balanceret plan for forvaltning af området.

Kendskab til værktøjer og modeller der bruges til forudsigelse og scenarie-formulering i natur- og miljøforvaltningen.


 
Course Objectives
Kursets formål er at give deltagerne et overblik over den danske natur- og miljøforvaltning.
Med forvaltning forstås tilvejebringelse af beslutningsgrundlag (konkret viden/data), tolkning og præsentation af data, afvejning i forhold til interesser og økonomi, planlægning, kontrol af legalitet, konsekvensanalyse, afsøgning af alternativer, opstillen af scenarier, formulering af opfølgningsforanstaltninger.
 
Course Contents
1. Offentlig miljø- og naturforvaltning Naturklage sager
Hvad siger loven
Dokumentationskrav, analyser af vegetation
Data vedrørende naturtilstand
Offentlig sagsbehandling
Amter, kommuner, stat og regioner
Vandrammedirektivet

2. Naturpleje
Botaniske og zoologiske værdier, mål og målopfyldelse
Analyser af Naturgrundlag
Græssere i naturplejen
Kulturhistoriske forhold

3. Landbrug og andre produktionserhverv i det åbne land
Stofstrømme i relation til moderne landbrugsejendomme
Phosphatbelastning af søer
Husdyrproduktion - hvad kan naturen bære
Økologisk jordbrug - hvad kan de i forhold til konventionelle
Transgene planter
Agerlandets flora og fauna

4. Naturgenopretning
Skjern Å projektet.
Mikrobiologiske forhold
Scenarier i naturgenopretningsprojekter
Etik i miljø- og naturforvaltning
Genudsætning af dyr

5. Byudvikling og Infrastruktur
Offentlig Planlægning med fokus på byudvikling/åben land
Fauna i byer og bynære landskaber
Øbiogeografi
Aktøranalyse
Økologiske forbindelser
Fauna passager.
VVM

6. Arealanvendelse og grundvand
Fluxe af nitrat og pesticider i jordbrugs - grundvandsfasen
Scenarier for landskabsudvikling i områder med særlige drikkevandsinteresser
Modellering
Politikintegration i miljø- og naturforvaltningen
Arealrelaterede data
Kvalitetsmål

7. Rekreation
Planlægning for rekreativ udnyttelse
Fredningssagen i Danmark og andre lande
Befolkningens brug af naturen
Aktører - natursyn
Brugerinddragelse i naturforvaltningen

8. Habitatbeskyttelse
Internationale konventioner og retlige forhold
Flora og fauna - rødlister, beskyttelse
Luftbåren forurening
Miljøøkonomi
Critical loads, critical levels
Monitering af nature- og miljøtilstand

9. Deponering

10. Skovrejsning
Planlægning
Datagrundlag
Analyser af naturgrundlag
 
Teaching And Learning Methods
Projektarbejdet er det bærende element i temaet, og udføres i tværfaglige grupper. Forelæsninger støtter indlæringen af islr det teoretiske stof, men skal også skabe overblik og virke syntetiserende Seminarer i jopurnal clubs: Skal introducere deltagerne for videnskabelig litteratur og give mulighed for dybdegående faglig indsigt. Øvelser: Skal støtte især udførelsen af projektarbejdet Feltarbejde: Skal understøtte projektarbejdet ogf give mulighed for praktiske erfaringer
 
Course Litterature
Kompendium
Ad hoc materiale til de enkelte cases og forelæsninger
 
Course Coordinator
Henrik Vejre, hv@life.ku.dk, Danish Centre for Forest, Landscape and Planning/Urban and landscape studies, Phone: 35331819
 
Study Board
Study Committee NSN
 
Course Scope
lectures36
theoretical exercises72
project work124
preparation99
Excursions40
Colloquia20
supervision20
examination1

412