Forest & Landscape
60 % Department of Agricultural Sciences 10 % Department of Ecology 10 % Department of Natural Sciences 10 % Institute of Food and Resource Economics 10 % | |||||||||||||||
Earliest Possible Year | BSc. 2 year to BSc. 3 year | ||||||||||||||
Duration | One block | ||||||||||||||
Credits | 7.5 (ECTS) | ||||||||||||||
Course Level | BSc | ||||||||||||||
Examination | Final Examination written examination Written Exam in Lecturehall All aids allowed Description of Examination: 4 timers skriftlig prøve Weight: 100% 13-point scale, internal examiner Dates of Exam: 28 January 2006 | ||||||||||||||
Organisation of Teaching | Forelæsninger, øvelser | ||||||||||||||
Block Placement | Blok 2 Week Structure: A | ||||||||||||||
Teaching Language | Danish | ||||||||||||||
Areas of Competence the Course Will Address | |||||||||||||||
Grundvidenskab: Viden om sammenhængen mellem naturgrundlaget i Danmark og arealanvendelsen/benyttelsen af arealer. Teknologi og produktion: Kendskab til metoder til beskrivelse af landskabets og naturresursers struktur, funktion, udvikling, regulering og planlægning. Forståelse for hvordan kulturlandskabets udvikles og forvaltes i et samspil mellem økologiske, tekniske, økonomiske og politiske faktorer. Kendskab til de aktører der opererer i spændingsfeltet mellem beskyttelse og benyttelse af naturen. Kunne kortlægge, planlægge og gennemføre en konkret vurdering af et givent områdes produktion, biologisk indhold, lovgivning samt stoflige forhold, med henblik på at udarbejde et tværfaglig og balanceret plan for forvaltning af området. Etik of værdier: Opnå en forståelse af betydningen af det 20. århundredes natur- og miljøforvaltningshistorie for den aktuelle natur- og miljøforvaltning, herunder viden om centrale principper for miljø- og naturforvaltning. | |||||||||||||||
Course Objectives | |||||||||||||||
Kursets formål er at give deltagerne et overblik over den danske naturforvaltning. Med forvaltning forstås tilvejebringelse af beslutningsgrundlag (konkret viden/data), tolkning og præsentation af data, afvejning i forhold til interesser og økonomi, planlægning, kontrol af legalitet, konsekvensanalyse, afsøgning af alternativer, opstillen af scenarier, formulering af opfølgningsforanstaltninger. | |||||||||||||||
Course Contents | |||||||||||||||
1. Offentlig miljø- og naturforvaltning Naturklage sager Hvad siger loven Dokumentationskrav, analyser af vegetation Data vedrørende naturtilstand Offentlig sagsbehandling Amter, kommuner, stat og regioner Vandrammedirektivet 2. Naturpleje Botaniske og zoologiske værdier, mål og målopfyldelse Analyser af Naturgrundlag Græssere i naturplejen Kulturhistoriske forhold 3. Naturgenopretning Skjern Å projektet. Mikrobiologiske forhold Scenarier i naturgenopretningsprojekter Etik i miljø- og naturforvaltning Genudsætning af dyr 4. Byudvikling og Infrastruktur Offentlig Planlægning med fokus på byudvikling/åben land Fauna i byer og bynære landskaber Øbiogeografi Aktøranalyse Økologiske forbindelser Fauna passager. VVM 5. Rekreation (Henrik) Planlægning for rekreativ udnyttelse Fredningssagen i Danmark og andre lande Befolkningens brug af naturen Aktører - natursyn Brugerinddragelse i naturforvaltningen 6. Habitatbeskyttelse (Johannes/ Susanne/Ole) Internationale konventioner og retlige forhold Flora og fauna - rødlister, beskyttelse Luftbåren forurening Miljøøkonomi Critical loads, critical levels Monitering af nature- og miljøtilstand 7. Skovrejsning (Henrik) Planlægning Datagrundlag Analyser af naturgrundlag | |||||||||||||||
Teaching And Learning Methods | |||||||||||||||
Forelæsninger støtter indlæringen af det teoretiske stof, men skal også skabe overblik og virke syntetiserende. | |||||||||||||||
Course Coordinator | |||||||||||||||
Henrik Vejre, hv@life.ku.dk, Danish Centre for Forest, Landscape and Planning/Urban and landscape studies, Phone: 35331819 | |||||||||||||||
Study Board | |||||||||||||||
Study Committee NSN | |||||||||||||||
Course Scope | |||||||||||||||
| |||||||||||||||