Skov & Landskab | |||||||||||||||||
Tidligst mulig placering | |||||||||||||||||
Varighed | En blok | ||||||||||||||||
Pointværdi | 15 (ECTS) | ||||||||||||||||
Kursustype | Kandidatkursus | ||||||||||||||||
Eksamen | Sluteksamen skriftlig prøve Alle hjælpemidler tilladt Beskrivelse af eksamen: Der afleveres en rapport ved kurset afslutning indeholdende besvarelser af spørgsmål og opgaver stillet i forbindelse med kursets øvelser. Rapporten udarbejdes individuelt Vægtning: 100% 13-skala, intern censur | ||||||||||||||||
Forudsætninger for indstilling til eksamen | Aflevering af en rapport som med mindst 75% besvarelse af spørgsmål og opgaver. | ||||||||||||||||
Rammer for undervisning | Undervisningen gives i form af forelæsninger, øvelser, seminarer og ekskursioner. Den ugentlige timefordeling angivet i timer er: 6 forelæsninger, 6 teoretiske øvelser, 3 seminarer, 2 ekskursioner, 22 forberedelse og 7 eksamensforberedelse | ||||||||||||||||
Blokplacering | Blok 3 Ugestruktur: A Blok 3 Ugestruktur: C | ||||||||||||||||
Undervisningssprog | Dansk | ||||||||||||||||
Anbefalede forudsætninger | Landskabøkologi, Natursyn og landskabsværdier, Forvaltningsret | ||||||||||||||||
Kompetenceområder | |||||||||||||||||
Grundvidenskab: De studerende skal opnå forståelse for forvaltningens og den fysiske planlægnings primære funktioner i relation til landskabers udvikling og forvaltning. Forståelsen omfatter viden om indhold og udviklingstendenser i den moderne planlægning og forvaltning og en indsigt i forskellige teorier knyttet hertil. Der udover skal de studerende opnå forståelse for planlægningsprocessens indhold, forløb og tilrettelæggelse. Teknologi og produktion: De studerende skal opnå kendskab til og færdigheder i anvendelse af metoder og teknikker indenfor den fysiske planlægningen. De studerende skal desuden opnå kendskab til procesorienterede metoder til inddragelse af berørte ejere, og brugere samt andre relevante 'stakeholdere' i planlægningsprocessen. Etik og værdier: De studerende skal have forståelse for bæredygtighedsprincipptet, menneskets behov/interesser samt kunne reflektere kritisk over den eksisterende planlægnings- og forvaltningspraksis | |||||||||||||||||
Kursets målsætning | |||||||||||||||||
Kurset skal give indsigt i den offentlige landskabsforvaltnings og planlægnings samfundsmæssige placering og give færdigheder i centrale metoder og teknikker. Dermed er kurset en central forudsætning for at opnå kompetence indenfor kandidatuddannelsens kerneområder. For andre kandidatuddannelser, f.eks. landskabsarkitektur, landbrug, skovbrug og geografi kan kurset bidrage med supplerende kompetencer vedrørende formulering af mål og retningslinier for landskabets benyttelse og beskyttelse. | |||||||||||||||||
Kursusindhold | |||||||||||||||||
Kurset omfatter undervisning i: Indholdet af det offentlige landskabsforvaltning og planlægning Teorier om forvaltningens og planlægningens historiske baggrunde og funktioner i samfundet af relevans for landskabernes udvikling, beskyttelse og forvaltning; Metoder og teknikker til (1) målformulering,(2) regionalisering og karakterisering af givne områder, (3) prioritering af beskyttelse og benyttelse, (4)identifikation og prioritering af restaurerings- og forbedringsbehov, (5) lokalisering af nye anlæg og aktiviteter,(6) disponering af nye landskabelige helheder f.eks. råstofområder, kulturhistoriske områder, nye sommerhusområder og nationalparker og reservater. Procesmæssige metoder til borgerinddragelse, ex-ante og ex post evaluering. | |||||||||||||||||
Undervisningsform | |||||||||||||||||
Undervisningen gives som forelæsninger,seminarer, ekskursioner og øvelser. Undervisningen vil starte med en række oversigtsforelæsninger om teorier og metoder i landskabsforvaltningen. Den efterfølgende undervisning vil tage udgangspunkt i landskabsforvaltningens forskellige politikområder (f.eks. friluftsplanlægning eller skovrejsning)og der vil til hvert af politikområderne gives forelæsninger i relevante teorier og metoder samt virkninger af politikkerne. Forelæsningerne vil blive fulgt op af seminarer, hvor de studerende kommer med oplæg. Til hvert politikområder vil der være knyttet en række øvelser omhandlende dels fagets metoder (f.eks. forskellige former for landskabsanalyse, målsætningsanalyse) dels mere teoretiske problemstillinger. | |||||||||||||||||
Litteraturhenvisninger | |||||||||||||||||
Der undervises efter et kompendium indeholdende både danske og udenlandske artikler og uddrag af bøger. Kompendiet fornyes hvert år | |||||||||||||||||
Kursusansvarlig | |||||||||||||||||
Lone Søderkvist Kristensen, lokr@life.ku.dk, Skov & Landskab/By- og landskabsstudier, Tlf: 35331831 | |||||||||||||||||
Studienævn | |||||||||||||||||
Studienævn NSN | |||||||||||||||||
Kursusbeskrivelsesomfang | |||||||||||||||||
| |||||||||||||||||