Forest & Landscape
35 % Department of Natural Sciences 30 % Department of Agricultural Sciences 35 % | |||||||||||||||||||
Earliest Possible Year | BSc. 3 year to MSc. 1 year | ||||||||||||||||||
Duration | One block | ||||||||||||||||||
Credits | 7.5 (ECTS) | ||||||||||||||||||
Course Level | Joint BSc and MSc Kompetence som kan erhverves sidst på bach. og først på kand.udd. | ||||||||||||||||||
Examination | Continuous Assessment written examination and oral examination Portfolio Examination All aids allowed Description of Examination: I forbindelse med hver øvelse/opgave afleveres en rapport. Den afsluttende eksamen sker ved fremlæggelse af dele af rapportmaterialet samt ved traditionel mundtlig eksamen. Der gives forberedelsestid til den mundtlige eksamen. Karakteres gives som en samlet vurdering. Der gennemføres gruppeeksamen, men der gives individuelle karakterer. Weight: 50% til rapporter, 50% til spørgmål som trækkes ved eksamen 13-point scale, no second examiner | ||||||||||||||||||
Organisation of Teaching | Undervisningen består af forelæsninger, computerøvelser, feltøveser og ekskursioner. Feltøvelser og ekskursioner foregår ikke på Frb. | ||||||||||||||||||
Block Placement | Blok 2 Week Structure: C | ||||||||||||||||||
Teaching Language | Danish | ||||||||||||||||||
Optional Prerequisites | 035311 055651 samt 035339 eller tilsvarende UR2005 kurser | ||||||||||||||||||
Areas of Competence the Course Will Address | |||||||||||||||||||
Den studerende vil efter kurset have følgende kompetencer indenfor: Grundvidenskab - * Kunne vurdere de enkelte komponenter i et stofbalanceregnskab og i en vandbalance samt hvorledes disse påvirkes af arealanvendelsen og hvilke miljøpåvirkninger de medfører. * Har forståelse for problemstillinger i forbindelse med skalering og med at fremskaffe pålidelige data. * Har viden om principper for at undersøge og inddrage jordbundens egenskaber og dens variabilitet. Teknologi og produktion - * Kan anvende og praktisk gennemføre komplekse beregninger på stofbalancer for konkrete landområder ved hjælp af computermodeller, bl.a. Daisy. * Har forståelse for at gennemføre en jordbundskortlægning i praksis. Etik og værdier - * Er i stand til at vurdere graden af objektivitet i relation til kursets emner og på den på forholde sig kritisk til de mere holdningsmæssige og politiske udsagn som fremkommer inden for den del af miljøvidenskaben. | |||||||||||||||||||
Course Objectives | |||||||||||||||||||
Kursets overordnede formål er at give de studerende en grundlæggende forståelse for arealanvendelsens indflydelse på stofkredsløb, -balancer og tab i terrestriske økosystemer samt konkrete færdigheder i anvendelse af værktøjer, så de selvstændigt kan foretage stofbalanceestimater og kvantificere miljøpåvirkninger på forskellige skalaer. Kurset giver kompetencer der er centrale for at arbejde med miljøanalyse, -vurdering, -forvaltning og -forskning i relation til arealanvendelse. | |||||||||||||||||||
Course Contents | |||||||||||||||||||
Der arbejdes ud fra en systemøkologisk tilgang, men ikke intensivt med de interne processer i jord-plantesystemet, idet disse forudsættes bekendt, f.eks. fra forudsætningsfaget Miljøkemi i Biologiske Systemer eller lignende. Fokus vil være på de sources og sinks som påvirker systemets stofbalance. Kurset omfatter følgende hovedtemaer: - Stofbalancekonceptet, herunder de enkelte elementers biogeokemi og processer: deposition, gødskning i bred forstand, idet genanvendelse af restprodukter inddrages, forvitring, optag i planter, litterfald, udvaskning, nettomineralisering og gasformige tab. - Vandbalancen og dens komponenter samt modellering heraf. - Jordbundens karakterisering og variabilitet: Bestemmelse i felten, betydning for stofbalanceopgørelser- og modellering. - Integrerede modeller for transport og tab af vand, stof og gasser. Der arbejdes med almindelige former for terrestriske systemer såvel de stærkt styrede, f.eks. landbrug, som de seminaturelle, f.eks. skove, og de udyrkede, samt på forskellige skalaniveauer fra mark til opland. Betydningen af ændringer i arealanvendelse fx mod mere ekstensive dyrkningsformer og skovrejsning berøres også. | |||||||||||||||||||
Teaching And Learning Methods | |||||||||||||||||||
Undervisningen vil blive givet som en kombination af følgende komponenter: - forelæsnnger og interaktiv undervisning - simple programmeringsøvelser - større case-opgaver - feltøvelser til træning af jordbundsbeskrivelse og -vurdering - ekskursioner - fremlæggelse af opgaver og rapporter - evaluering | |||||||||||||||||||
Course Litterature | |||||||||||||||||||
Her vil vi henvise til en eller to lærerbøger. Disse er endnu ikke valg. Endvidere vil vi henvise til et antal primær artikler og rapporter. | |||||||||||||||||||
Course Coordinator | |||||||||||||||||||
Karsten Raulund-Rasmussen, krr@life.ku.dk, Danish Centre for Forest, Landscape and Planning/Applied ecology, Phone: 35331666 | |||||||||||||||||||
Study Board | |||||||||||||||||||
Study Committee NSN | |||||||||||||||||||
Course Scope | |||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||