Forest & Landscape | |||||||||||||
Earliest Possible Year | BSc. 2 year to MSc. 2 year | ||||||||||||
Duration | One block | ||||||||||||
Credits | 7.5 (ECTS) | ||||||||||||
Course Level | Joint BSc and MSc Relevant for flere niveauer og studieretninger. | ||||||||||||
Examination | Final Examination written examination Portfolio Examination All aids allowed Description of Examination: Bedømmelse af projektrapport omfatter resultaterne af planlægningsopgaven og den selvstændige opgave. I begge tilfælde vurderes fremgangsmåde, analyseresultat og grafisk/skriftlig fremstilling. Eksamen resulterer i én samlet karakter. Weight: Fremgangsmåde, analyseresultat og grafisk/skriftlig fremstilling vægtes med hver 33% pass/fail, internal examiner | ||||||||||||
Organisation of Teaching | Forelæsninger, øvelser, ekskursioner og projektarbejde i vekslende forhold mellem uger. | ||||||||||||
Block Placement | Blok 3 Week Structure: B | ||||||||||||
Teaching Language | Danish | ||||||||||||
Optional Prerequisites | Naturforvaltning Skov- & Landskabshistorie | ||||||||||||
Restrictions | 50 | ||||||||||||
Areas of Competence the Course Will Address | |||||||||||||
I kursets teoridel opnås grundvidenskabelige kompetencer. De omfatter viden om topografiske og tematiske kort, indsigt i teorier og principper for hvordan metoder til landskabsanalyse er blevet og bliver anvendt, hvilket grundlag metoderne hviler på, og hvordan koblingen er mellem analyse- og planresultat. Niveauet er 3: Forståelse af specifikke sammenhænge og metoder. I kursets praksisdel opnås kompetencer m.h.t. teknologi og produktion. Kompetencen består i metoder til at: . Kortlægge landskabets indhold, bindinger og karakter . Forstå landskabet (historisk-, rumlig- og områdeanalyse) . Vurdere landskabet (værdianalyse) . Lokalisere nye anlæg i landskabet (lokaliseringsanalyse) . Udarbejde scenarier . Konsekvensbedømme planlagte ændringer af landskabet (konsekvensanalyse) . Præsentere landskabet i Power Point suppleret med plancher Midlerne til at løse disse opgaver er: . Læsning og tolkning af flyfotos samt af topografiske og tematiske kort . Registrering og analyse i marken . Indsamling af data om landskabet . Fremstilling af analysekort Niveauet er 4: Overføre teorier og principper til nye situationer Kompetencer m.h.t. etik og værdier omfatter evne til at tale om og reflektere over hvordan egenskaber ved en lokalitet indsamles og bearbejdes, hvordan arbejdsmetoder vælges, hvilket værdier metoderne hviler på og hvad metoderne betyder for planlægningsresultatet. Niveauet er 4: Diskutere ud fra et organiseret værdisystem. | |||||||||||||
Course Objectives | |||||||||||||
Begrundelsen for kurset er, at en del kandidater fra KVL - bl.a. landskabsarkitekter og landskabsforvaltere - bliver ansat som planlæggere af det åbne land eller som projekterende af grønne områder. De vil dermed på et anvendelsesniveau komme til læse og tolke kort og til at udarbejde og fremlægge landskabsanalyser. | |||||||||||||
Course Contents | |||||||||||||
Kurset består af en projektdel og en teoridel. I projektdelen løses dels en planlægningsopgave i gruppe og dels en individuel opgave. Lokalisering af vindmøller eller udpegning af et område for skovrejsning er eksempler på opgaver. I tilknytning til planlægningsopgaven indlægges løbende teoridelen, der sætter landskabsanalysebegrebet i perspektiv m.h.t. værdigrundlag, teknikker og planlægningsmæssig sammenhæng. På baggrund af geomorfologiske og topografiske kort, flyfotos og registrering i marken foretages en rumlig analyse, en områdeanalyse og en historisk analyse af det givne landskab. Disse analyser giver en grundlæggende forståelse for landskabets indhold, karakter og udvikling. Herefter gennemføres en vurdering af landskabets muligheder og begrænsninger og det fremtidige anlægs krav og påvirkninger, og den studerende udarbejder et forslag til lokalisering. Sideløbende hermed introduceres relevante tematiske kort. Mulige scenarier og forslagets visuelle konsekvenser illustreres derefter med perspektivtegninger. Kurset afsluttes med en opgave, som den studerende skal løse på egen hån. Da problemstillingen og det valgte landskabsområde er nyt i forhold til den første opgave, kræver det, at den studerende vurderer landskabsanalysernes generelle kvaliteter og forstår at anvende dem i en ny sammenhæng. Det er ikke en forudsætning for deltagelse at man har forudsætninger i GIS og der undervises ikke i brugen af GIS. Men gennem kursusdeltagere, der behersker dette redskab, inddrages GIS i løsning af opgaverne. | |||||||||||||
Teaching And Learning Methods | |||||||||||||
Undervisningen foregår som forelæsninger, ekskursioner, registrering i marken, selvstændigt arbejde i grupper og individuelt, vejledning, fremlæggelser og diskussioner. De enkelte faser i planlægningsopgaven præsenteres ved 'minifremlæggelser' hvor udvalgte eksempler på arbejdsresultater fremlægges i plenum. M.h.t. fremstilling lægges hovedvægten på grafisk præsentation, men støttet skriftligt og mundtligt. Ved slutfremlæggelsen både af planlægningsopgaven og den selvstændige opgave præsenteres alle resultater i Power Point understøttet med planche. Lærere og studerende bidrager med kritik og diskussion ved alle fremlæggelser. Planlægningsopgaven løses i grupper, den selvstændige opgave individuelt. Bedømmelse af projektrapport omfatter resultaterne af planlægningsopgaven og den selvstændige opgave. Eksamen resulterer i én samlet karakter. | |||||||||||||
Course Litterature | |||||||||||||
Brande-Lauridsen, Hanne (1989): Grafisk fremstilling af store datamængder. AUC. Caspersen, O.H., Nellemann, V. (2005): Metode til landskabskarakterplanlægning - et kompendium. Skov- og Landskab. Jensen, Kr. M., Reenberg, A. (1980): Dansk Landbrug - Udvikling i produktion og kulturlandskab. Smed, P. (1979-82): Landskabskort over Danmark, Geografforlaget. Stahlschmidt, P. (2001): Metoder til landskabsanalyse. Kortlægning af stedets karakter og potentiale. Forlaget Grønt Miljø. Supp. litteratur Lynch, Kevin (1950): The Image of the city. Massachusetts, US. McHarg, Ian (1971): Design with nature. New York: Natural History Press. Miljøministeriet. Planstyrelsen (1992): "Byens Træk". Norberg-Schulz, Chr. (1981): Genius loci, Academy Editions, London. Schou, Axel (1949): Atlas over Danmark, I, Landskabsformerne. H. Hagerup. København. Swanwick, Carys, Land Use Consultants (2002): Landscape Character Assessment - Guidance for England and Scotland. Countryside Agency, Scottish Natural Heritage. | |||||||||||||
Course Coordinator | |||||||||||||
Vibeke Nellemann, vne@life.ku.dk, Forest & Landscape Denmark/Urban and landscape studies, Phone: 35331841 Per Stahlschmidt, pst@life.ku.dk, Forest & Landscape Denmark/Unit of Landscape, Phone: 35331792 | |||||||||||||
Study Board | |||||||||||||
Study Committee NSN | |||||||||||||
Course Scope | |||||||||||||
| |||||||||||||